آلمان از پاویون خود برای اکسپو ۲۰۲۵رونمایی کرد :توجه ویژه به اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد و اقتصاد چرخشی

کشورآلمان به تازگی نخستین تصاویر از طراحی پاویون و لوگوی خود برای اکسپو۲۰۲۵ اوزاکا را منتشر کرده است!

آلمان از پاویون خود برای اکسپو ۲۰۲۵رونمایی کرد :توجه ویژه به اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد و اقتصاد چرخشی


پاویون آلمان با نام Wa! Germany بر موضوع اقتصادچرخشی (یا اقتصاد دورانی) تمرکز دارد! بد نیست بدانید اقتصاد چرخشی یا اقتصاد دورانی ، یک نظام اقتصادی است که هدف آن کمینه کردن پسماندها و بیشترین استفاده از منابع است.

در توضیح بیشتر می‌توان گفت اقتصاد چرخشی (یا اقتصاد دورانی) مدلی از تولید و مصرف است که به‌اشتراک‌گذاری، اجاره، استفاده‌ی مجدد، تعمیر، نوسازی و بازیافت محصولات موجود را شامل می‌شود. به‌ این‌ ترتیب چرخه‌ی عمر محصولات افزایش می‌یابد.

در اقتصاد چرخشی (یا اقتصاد دورانی)، هنگامی که یک محصول به پایان عمر خود می‌رسد، مواد آن تا حد امکان در اقتصاد نگهداری می‌شود! به گونه‌ای که مواد آن را می‌توان بارها و بارها به طور مولد استفاده کرد و در نتیجه ارزش بیشتری ایجاد کرد. این یک انحراف جدی از مدل سنتی و خطی اقتصاد است که مبتنی بر الگوی “بگیر – بساز – مصرف کن – دور بریز” می‌باشد.

لازم به بیان است اتحادیه اروپا سالانه بیش از ۲.۵ میلیارد تن زباله تولید می‌کند. اتفاقی که سبب شد در مارس ۲۰۲۰ میلادی، کمیسیون اروپا تحت قرارداد سبز اروپا و در راستای استراتژی صنعتی جدید پیشنهادی، برنامه اقدام اقتصاد دایره‌ای جدیدی را ارائه نماید! برنامه‌ای پیرامون طراحی محصولات پایدارتر، کاهش ضایعات و توانمندسازی مصرف‌کنندگان.

ما در طراحی پاویون آلمان نیز با اشکال دایره‌ای (ساختمان‌های استوانه‌ای شکل) مواجه هستیم! شکلی که در عنوان، فرم، نحوه‌ی ارائه و همچنین مفهوم آن منعکس شده است.

پاویون ۳۵۰۰ مترمربعی آلمان به عنوان مجموعه‌ای از ساختارهای چوبی، از مواد قابل استفاده‌ی مجدد و یا قابل بازیافت ساخته شده است. چرا که به باور طراحان این پاویون، معماری و توسعه شهری بر پایداری و اقتصاد چرخشی (یا اقتصاد دورانی) بسیار تاثیرگذار است.

همچنین معماران این پاویون در فرآیند طراحی خود، توجه ویژه‌ای به هدف ۹ و ۱۱ در اهداف ۱۷ گانه توسعه پایدار داشته‌اند! یعنی صنعت، نوآوری و زیرساخت (ایجاد زیرساخت‌های انعطاف‌پذیر، ترویج صنعتی شدن پایدار و تقویت نوآوری) و شهرها و جوامع پایدار (شهرهای فراگیر، ایمن، انعطاف پذیر و پایدار).