آغاز ساخت ۵ هزار واحد مسکن ملی و تهاتر اراضی بین شهرداری و راه وشهرسازی

مسکن و معیشت مهمترین دغدغه مردم است که دولت در این حوزه برنامه هایی را اعلام و اجرایی نمود، اما در اجرا با چالش هایی مواجه شد.

آغاز ساخت ۵ هزار واحد مسکن ملی و تهاتر اراضی بین شهرداری و راه وشهرسازی

طرح نهضت ملی مسکن مهمترین طرح دولت برای خانه دار شدن مردم بود که باعث امیدواری مردم به خانه دار شدن شد، اما در شهر بندرعباس در ابتدا جانمایی نامناسبی در شهرک علوی برای اجرای این طرح شد و پس از اعتراضات گسترده نسبت به‌این جانمایی، نیمه تیرماه سال گذشته از متقاضیان بندرعباسی ثبت نام شد. حدود یک سال هم مراحل الحاق اراضی موردنیاز به طول کشید و از مردادماه امسال تسطیح اراضی در شمال اتوبان شهیدرجایی بندرعباس آغاز شد. اما روند اجرا چندان رضایتبخش نیست وبایستی تدبیری اندیشیده شود‌.

در حوزه صدور اسناد مالکیت املاک در محلات و بافت فرسوده هم از ماه های پایانی سال گذشته راه وشهرسازی استان اعلام کرد که به املاکی که قبل از سال ۹۴ احداث شده اند، تا ۲۰۰متر با نرخ منطقه ای و تقریبا رایگان و مازاد بر این متراژ نیز با نرخ کارشناسی سند صادر می شود.

اما برخی از محلات و مناطق که اراضی آن متعلق به شهرداری است، نرخ اراضی را شورای شهر تعیین کرده است که بدلیل گرانی نرخ های مصوب شورای شهر از ادوار گذشته وافزایش آن در سال‌های بعدی، پرداخت آن‌ برای بسیاری از اقشار ساکن در این محلات که از قشر محروم جامعه هستند، ممکن نیست و به همین دلیل در این‌سال ها نتوانستند برای املاک شان سند بگیرند و به این املاک بی سند هم تسهیلات نوسازی بافت فرسوده تعلق نمی گیرد و تخریب املاک فرسوده و مدفون شدن ساکنان در زلزله، بارندگی شدید و… دور از ذهن نیست و می طلبد دولت و دستگاه های متولي در این بخش تصمیمی مناسب را اتخاذ نمایند تا پرداخت هزینه صدور سند از حالت دوگانه و تبعیض آمیز دولتی و مصوب شورا خارج شود و ساکنان این محلات با یک نرخ یکسان بتوانند برای املاک شان سند بگیرند؛ زیرا ساکنان در دهه های قبل که در محلات ساکن شدند، اطلاع نداشند کدام اراضی دولتی و کدام اراضی متعلق به شهرداری است و چه آینده ای در انتظارشان است.

در این بخش، گزینه تهاتر مطرح است که دولت و راه وشهرسازی اراضی معوض را در اختیار شهرداری بندرعباس قرار دهد تا محلاتی که اراضی آن در حال حاضر متعلق به شهرداری است، دولتی شوند و با نرخ دولتی برای املاک ساکنان سند صادر شده و خانه‌های‌شان سند دار شوند و بتوانند با اخذ تسهیلات نوسازی، نسبت به بازسازی املاک شان اقدام کنند و از حوادث غیرقابل جبران مانند مدفون شدن‌در زیرآوار این املاک جلوگیری شود. البته در سفر رئيس‌جمهور به استان قرار بود یک ماهه در خصوص بافت فرسوده تصمیمات لازم اتخاذ شود‌ تا چالش های این حوزه کاهش یابد.

۵ هزار واحد را خودمان می سازیم

مدیرکل راه و شهرسازی با بیان‌اینکه آماده سازی و خاکبرداری زیربستر برای احداث۱۵ هزار واحد در شمال اتوبان شهیدرجایی بندرعباس در حال اجراست؛ گفت: ۵هزار واحد از طرح ۱۵ هزار واحدی در شمال اتوبان شهید رجایی را در روزهای آینده خودمان شروع به ساخت می کنیم و مابقی نیز شرکت چینی قرار است بسازد و حداکثر در سال ۱۴۰۴ به مردم تحویل می شود. عباس کمالی افزود: البته تجهیزات خارجی شرکت چینی هنوز به بندرعباس نرسیده است. کمالی گفت: انتظار می رود دولت برای تحویل مصالح به سازندگان مسکن ملي بصورت مستقیم تصمیمی را اتخاذ نماید تا مشمول افزایش قیمت ها نشود. وی اجرای طرح نهضت ملی را در قیمت مسکن و اجاره بها اثرگذار خواند.

افتتاح ۸ هزار واحد مسکن در هفته دولت سال آینده

وی پیش بینی کرد در هفته دولت سال آینده هفت تا هشت هزار واحد مسکن ملی در استان و بخصوص در شهرک پیامبر اعظم(ص) بندرعباس به بهره‌برداری برسد. مدیرکل راه و شهرسازی با بیان اینکه صنایعی مانند فولاد هرمزگان، توانیر، نفت ستاره، پرشیاهرمز، نفت آفتاب، آلومینیوم و صبا فولاد در طرح صنعت شهر و احداث مسکن برای کارکنان شان در هزارهکتاری شمال اتوبان شهیدرجایی بندرعباس اقدام نموده اند، اظهارداشت: احداث مسکن توسط این صنایع برای کارکنانشان را که بین ده تا دوازده هزار واحد پیش بینی می شود، در کاهش قیمت مسکن در بندرعباس نیز ۲۰تا ۳۰ درصد اثرگذار است.

کمالی در خصوص افتتاح ۱۴ هزار واحد مسکن در سفر اخیر رئيس جمهور به استان نیز گفت : ۱۱۷۰ واحد در بافت فرسوده، ۱۶۰۰واحد خودمالک شهری ، حدود هشت هزار واحد روستایی و مابقی طرح نهضت ملی شهری در استان به بهره برداری رسید.

وی همراهی بانک ها را بخصوص بانک مسکن با اجرای طرح نهضت ملی مسکن نسبت به گذشته بهتر خواند. کمالی خریدوفروش امتیاز مسکن ملي را غیرقانونی خواند و گفت: این امتیاز قابل انتقال نیست و تا چند سال بعد از تحویل ملک به مالک ، امکان انتقال سند ملک وجود ندارد. وی با بیان اینکه مشکل واگذاری اراضی جهت اجرای طرح نهضت ملی مسکن به راه وشهرسازی در مناطق آزاد همچنان لاینحل مانده است، گفت: بایستی قوانین در حوزه مناطق آزاد اصلاح شود تا اراضی در اختیار وزارت راه وشهرسازی قرار گیرد و بتوانیم در مناطق شهری ،طرح نهضت ملی مسکن را اجرا کنیم.

تعیین تکلیف ۳۵۰ هکتاری

کمالی درخصوص ضرب الاجل یک ماهه رئیس جمهور برای تعیین تکلیف بافت فرسوده در هرمزگان نیز گفت: اراضی ۳۵۰ هکتاری تعیین تکلیف شد و در اختيار وزارت راه وشهرسازی قرار خواهد گرفت و در حوزه بافت فرسوده بندرعباس اقدام می‌شود. وی افزود: از اواخر سال گذشته تاکنون برای ۵۷۱۷ واحد در بافت فرسوده در سطح استان پرونده تشکیل شده که تاکنون برای ۳۲۷۰ واحد سند صادر شده و صدور سند برای املاکی که تشکیل پرونده داده شده است، ادامه دارد. وی درخصوص گزینه تهاتر اراضی برای زمین های محلاتی که در اختیار شهرداری است و هزینه صدور سند در این محلات با مصوبه شورای شهر بالا بوده و بسیاری از ساکنان توان پرداخت این هزینه را ندارند، وعده داد که این موضوع را با شهردار بندرعباس مذاکره خواهد نموده تا بتوانند مشکلات ساکنان این مناطق را بنحوی برای اخذ سند مالکیت برطرف نمایند.

تبدیل محلات حاشیه ای به گلشهر دوم

شهردار بندرعباس گفت : درصورتی که ۳۵۰ هکتار اراضی توسط راه وشهرسازی هرمزگان هرچه زودتر در اختیار شهرداری بندرعباس قرار گیرد، قادر خواهیم بود از سال آینده بازگشایی معابر را با سرعت بیشتری انجام داده و کوچه های محلات حاشیه‌ای و بافت فرسوده بندرعباس را مانند کوچه های محلات گلشهر لاین‌بندی شوند وخدماترسانی به مردم در این مناطق نیز افزایش می‌یابد‌. مهدی نوبانی افزود: در شرایط فعلی ، بازگشایی معابر با کندی و سختی انجام می شود و ضرورت دارد همکاری و همراهی سایر دستگاه ها نیز افزایش یابد.وی افزود: بازگشایی معبر اسلام آباد از سال گذشته با کندی پیش می‌رود که اگر همراهی بیشتری می شد، این طرح زودتر به سرانجام می رسید‌.

استقبال از تهاتر

نوبانی با استقبال از گزینه تهاتر اراضی می گوید : در شرایط فعلی بایستی مصوبه شورای شهر را اجرا کنیم، اما اگر تهاتر اراضی با راه و شهرسازی انجام شود، ساکنان محلاتی که اراضی آنها درحال حاضر متعلق به شهرداری است، می توانند از طریق راه وشهرسازی و با نرخ دولتی نسبت به اخذ سند مالکیت شان اقدام کنند که شهرداری با موضوع تهاتر موافق است.

شورا موافق تهاتر و بازگشایی بیشتر معابر

رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس نیز با بیان اینکه دغدغه مان رفع مشکلات مردم در حوزه های مختلف و از جمله رفع مشکل صدور سند املاک در بافت فرسوده است، اظهار داشت: این اراضی جزو اموال شهرداری است و نمی توانیم بصورت رایگان به ساکنان واگذار کنیم و بایستی بر اساس مصوبه شورا، مبالغی را شهرداری دریافت کند، البته قبول داریم که پرداخت این هزینه برای برخی خانواده ها مشکل است و بایستی بنوعی از چنین خانواده‌هایی حمایت شود تا بتوانند سند املاک شان را دریافت نموده و با تسهیلات نوسازی بافت فرسوده، نسبت به بازسازی املاک شان‌اقدام کنند. مصیب نظری اظهار داشت : البته با تهاتر اراضی شهرداری با دولت و راه وشهرسازی جهت رفع این مشکل ساکنان محلات و بافت فرسوده موافقیم و درصورت مداخله دولت در این بخش، مشکل ساکنان برای اخذ سند مالکیت با نرخ دولتی برطرف می شود.

نظری با اشاره به اختصاص ۳۵۰ هکتار اراضی برای بازگشایی معابر در محلات حاشیه ای وبافت فرسوده بندرعباس بعد از سفر رئيس جمهور به استان؛ اظهارداشت: برای نخستین بار ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار در بودجه سال آینده برای بازگشایی معابر در محلات شهر بندرعباس اختصاص داده ایم و هر کدام از مناطق شهرداری که زودتر بتوانند توافقات را در محلات برای بازگشایی معابر انجام دهند، اعتبار بیشتری می گیرند.وی با اشاره به نظر مساعد استاندار و معاون عمرانی استانداری و فرمانداری بندرعباس برای بازگشایی معابر در ۸محله بندرعباس ؛ تصریح کرد: همچنین با صنایع و بنیاد مستضعفان در حال رایزنی جهت انعقاد تفاهمنامه برای مشارکت‌شان‌ در بازگشایی معابر، احداث اماکن ورزشی، فرهنگی و…در راستای مسئولیت های اجتماعی شان هستیم.

رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس با اشاره به ضرورت احیای بافت فرسوده و بازگشایی معابر در حدود نیمی از شهر بندرعباس که بافت فرسوده است؛ خواستار مشارکت بیشتر دستگاه های مختلف ازجمله راه وشهرسازی در این بخش شد و گفت: صنایعی که در بازگشایی معابر و… مشارکت کنند، خیابان و… که احداث می شود را به نام همان صنعت نامگذاری می‌کنیم. نظری گفت: چشم شهر با بافت فرسوده کور شده است و برای برون رفت از شرایط فعلی، نیازمند حمایت و مشارکت دستگاه‌های مختلف هستیم.وی تاکید کرد : علی رغم اختلاف سلیقه‌ها، اما همدلی اعضای شورای شهر برای تحقق خواسته های مردم و رفع مشکلات شهر روزبه روز درحال افزایش است.