آثار معماران ایرانی در لیست بلند Dezeen Awards 2023

Dezeen Awards یک برنامه جوایز سالانه است که بهترین پروژه های معماری، فضای داخلی، طراحی و پایداری جهان و همچنین استودیوها و معماران و طراحان منحصر به فرد را شناسایی می کند. این رویداد توسط Dezeen سازماندهی شده و توسط هیئتی متشکل از چهره های برجسته از دنیای معماری و طراحی داوری می شود.

آثار معماران ایرانی در لیست بلند Dezeen Awards 2023

معیارهای داوری به دقت در نظر گرفته شده است تا اطمینان حاصل شود که پروژه های برنده نه تنها زیبا و نوآورانه هستند، بلکه تلاش می کنند به نفع کاربران و محیط زیست باشند. این رویداد بر این باور است که طراحی خوب امروز نمی تواند مسائلی مانند تاثیر اجتماعی یا پایداری را نادیده بگیرد و به دنبال پروژه هایی خواهد بود که تفکر مثبت را در این زمینه در خود جای دهد.

جوایز شامل دسته هایی برای معماری، فضای داخلی، طراحی و پایداری است. این بدان معناست که این رویداد یک نظرسنجی سالانه جامع از بهترین آثار در زمینه های اصلی معماری و طراحی است. همه برندگان یک جایزه و یک گواهی دریافت می کنند.

Dezeen Awards 2023 تعداد ۲۳۴ اثر معماری، ۱۵۰ طراحی داخلی، ۹۰ طرح پایداری و ۱۲۳ طرح را از مجموع ۵۰۰۰ پروژه ارسالی در لیست بلند خود آورده است.

هیئت داوران

جایزه Dezeen 2023 توسط یک هیئت بین المللی متشکل از ۹۰ چهره برجسته از دنیای معماری و طراحی داوری شد. فرشید موسوی نیز در این رویداد داوری کرده است.

دسته بندی ها

۳۹ دسته پروژه وجود دارد: ۱۵ دسته معماری، ۹ دسته بندی داخلی، ۹ دسته طراحی و ۶ دسته بندی پایداری.

 

معماری

 Infrastructure and transport project

 Small project

 Mixed-use project

 Housing project

 Urban House

 Rural House

 House extension

 House renovation

 Civic project

 Cultural project

 Workplace project

 Health and wellbeing project

 Education project

 Heritage project

 Hospitality project

 

طراحی داخلی

 Home Interior

 Restaurant and bar interior

 Workplace interior (small)

 Workplace interior (large)

 Retail interior (small)

 Retail interior (large)

 Health and wellbeing interior

 Exhibition design (interior)

 Hotel and short stay interior

 

طراحی

 Home Interior

 Restaurant and bar interior

 Workplace interior (small)

 Workplace interior (large)

 Retail interior (small)

 Retail interior (large)

 Health and wellbeing interior

 Exhibition design (interior)

 Hotel and short stay interior

 

پایداری

 Home Interior

 Restaurant and bar interior

 Workplace interior (small)

 Workplace interior (large)

 Retail interior (small)

معیار داوری

زیبایی: آیا به نظر شگفت انگیز است؟ زیبایی حسی درونی است، اما داوران به دنبال دقت زیبایی، جزئیات خوب و استفاده خوب از مصالح هستند.

نوآورانه: آیا تفکر اصلی را در بر می گیرد یا به یک مشکل به روشی جدید پاسخ می دهد؟ نه به این منظور که هر ورودی باید چرخ را دوباره اختراع کند، اما ما به دنبال شواهدی از رویکردهای جدید و ایده های جدید خواهیم بود.

مفید: آیا برای مردم و سیاره زمین مفید و قابل توجه است؟ پروژه لازم نیست برای نجات جهان حرکت کند، اما باید احترام و توجه به کاربران و محیط را نشان دهد.

آثار ایرانی در لیست بلند مسابقه Dezeen Awards 2023:

۱. بوتیک هتل مینودر – اثری از استودیو معماری هرندی و هرندی

معماران هرندی و هرندی یک پروژه ساختمانی زیبا در شهر یزد به عنوان میراث جهانی در مرز کویر مرکزی ایران بازطراحی کرده اند.

معماران هرندی و هرندی می گویند: «این خانه در سال ۱۹۵۶ توسط دکتر محمود مدنی (۱۹۲۸-۱۹۸۷)، دومین دندانپزشک رسمی یزد که به مدت ۳۰ سال از این مکان به عنوان دندانپزشکی خود استفاده می کرد، خریداری شد. اما تاریخچه این خانه بسیار قبل از دکتر مدنی است و ابتدا بخشی از یک خانه بزرگتر متعلق به خانواده اولیا بود».

با توجه به سبک معماری و عناصر آن، متعلق به دوران صفویه تخمین زده می شود که قدمت بنای اولیه را حدود ۴۰۰ سال می کند. در کشوری که به شدت تحت تاثیر تغییرات آب و هوایی، معماری بازارمحور و تخریب میراث قرار گرفته است، هدف طراح اجرای پروژه ای بود که میراث هتل بوتیک مینودر را با انعطاف پذیری و پایداری بیشتر احیا و حفظ کند.

طراح: استودیو معماری هرندی و هرندی

معماران اصلی: مهدی هرندی، هما هرندی

تیم طراحی: نگار گرجی ممتاز، مهدیه مهدی خواه

تصاویر: Deed Studio و Dimeh

تاریخ: ۱۳۹۷-۱۴۰۱

رده: اقامتگاه

• تصاویر: استودیو دید

۲. ایستگاه مترو جهاد – اثری از استودیو معماری کا

این پروژه تلاش موفقی برای بازتعریف ورودی های مترو در تهران بود. معماران می خواستند این ورودی ها را به عنوان بستری آزاد و قابل تعریف توسط کاربران برای رویدادهای شهری و بازآفرینی نقاط غیرقابل استفاده برای شهروندان، در راستای طرح کلی تبدیل تهران به شهری پیاده محور تعریف کنند.

استودیو معماری کا: «ما سعی کردیم بیشتر هزینه پروژه را به جای استفاده از مصالح صنعتی، به روش های بومی در این نقطه از شهر اختصاص دهیم. این تصمیم باعث فعال شدن این کارگاه های نیمه فعال در سطح شهر تهران شد». مصالح اصلی در این پروژه ۳۰۰ هزار آجر دست ساز بود که توسط هشت کارگاه در سطح شهر تهران تولید شد.

طراح: استودیو معماری کا – KA Architecture Studio

معمار اصلی: محمد خاوریان

تیم طراحی: مهرآسا نیکوکار، پرتو هدایتی

مهندس سازه: محمد پناهی

رده: پروژه های زیر ساختی و حمل و نقل

• تصاویر: آتنا طالقانی – محمد حسن اتفاق

۳. خانه درون – دفتر معماری الگو

در یک روستای خلوت در ۴۵ کیلومتری تهران، خانه درون یک ویلای زیرزمینی است که برای بهینه سازی حریم خصوصی ساخته شده است. هدف این طرح به چالش کشیدن موضوع توسعه غیرمجاز حومه شهر در ایران است. با استفاده از مصالح طبیعی و عایق حرارتی ارائه شده توسط زمین، پایداری نیز یک عامل بود.

هر یک از سه “غار” ۷۰ متر مربعی این پروژه عملکرد مشخصی دارند و اتاق خواب، فضای نشیمن و استخر را ارائه می دهند. در حالی که مناطق نشیمن از حداکثر نور طبیعی و چشم انداز بهره می برند، اتاق خواب ها نور کمتری برای ایجاد فضای پیله مانند دارند. یک حیاط داخلی مناظر پانوراما را بدون به خطر انداختن حریم خصوصی یا چشم انداز طبیعی فراهم می کند.

طراح: الگو

معمار اصلی: مهران خوشرو

رده: خانه های روستایی

• تصاویر: محمدحسن اتفاق

۴. خانه-آپارتمان پاکت – معماران رویداد

این پروژه برای خانواده اکبری که خواهان یک آپارتمان برای زندگی مشترک اما مستقل بودند طراحی شده است. جایی که می توانستند هر از گاهی فقط با باز کردن یک پنجره یا شاید دعوت به چای با یکدیگر تماس بگیرند.

معماران رویداد می‌گویند: «چندی پیش، “سیبه ای” وجود داشت که توسط خانه‌هایی که ساکنین را در خود جای می‌دادند احاطه شده بود». «”پاکت” سرآغاز دیاگرام و پارادایم ذهنی ما از پروژه infill شهر های معاصرمان است. پروژه فکری که در این مدت اخیر در حال رشد و توسعه و تکمیلش هستیم. “پاکت” یک دروازه ای است که گشوده شده تا یک استایل زندگی معاصر در دل فرهنگ چند صدساله مان را تولید کنیم».

امروزه اعضای خانواده در سرتاسر شهر یا جهان پراکنده هستند و در آپارتمان‌هایی دور از یکدیگر زندگی می‌کنند، بنابراین خانه-آپارتمان پاکت تلاش می‌کند “آسمان” را به فضای زندگی امروزی خانواده اکبری هدیه دهد.

طراح: معماران رویداد – Rooydaad Architects

معماران اصلی: مصطفی امید بخش، زهرا آرمند

تیم طراحی: مهسا شیخ اکبری، سپیده غلامحسینیان

طراحی جزئیات: سارا غفوری

رده: مسکونی

• تصاویر: آرش عاشوری نیا، علی گرجیان