آبله‌مرغان از نگاه طب سنتی

بزرگسالان ابتلا به این بیماری را جدی بگیرند!

آبله‌مرغان از نگاه طب سنتی
در وهله نخست ممکن است آبله مرغان با سرماخوردگی اشتباه گرفته شود

یک متخصص طب سنتی علائم ابتلا به آبله‌مرغان در افراد را تشریح کرد و گفت: ابتلای به این بیماری در دوران بزرگسالی عوارض بیشتری به دنبال دارد.

دکتر مسعود اکبری با اشاره به شیوع آبله مرغان در فصل بهار اظهار کرد: آبله مرغان یک بیماری ویروسی است که بیشتر در فصل‌هایی مانند بهار خود را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه آبله مرغان با علائم سرماخوردگی، کسالت، بی‌حالی، تب مختصر و آبریزش بینی خود را نشان می‌دهد، بیان کرد: در وهله نخست ممکن است آبله مرغان با سرماخوردگی اشتباه گرفته شود اما همین که بثورات پوستی بروز پیدا کند تشخیص آبله مرغ قطعی می‌شود.

یک متخصص طب سنتی اضافه کرد: ضایعات پوستی آبله مرغان یک زمینه قرمز رنگ است که دانه و یا آبله در وسط زمینه قرمز رنگ خود را نشان می‌دهد و مبتلایان را دچار خارش شدید می‌کند، طب سنتی برای کاهش عوارض ناشی از آبله مرغان، ضعف و بی‌حالی ناشی از آن توصیه‌های مختلفی دارد.

اکبری با بیان اینکه هنگام ابتلا به آبله مرغان باید از دادن غذاهای سرخ کردنی، ادویه‌جات، فلفل و سس پرهیز شود، افزود: همچنین خوردن تنقلات، آجیل و مغزها در مبتلایان به آبله مرغان ممنوع است و خارش پوستی را بیشتر می‌کند.

وی با اشاره به اینکه استفاده از گیاهان دارویی با طبع خنک مانند عرق کاسنی، شربت سکنجبین، شاه تره، ختمی و گشنیز خشکی و خارش پوستی را کم می‌کند، ابراز کرد: مبتلایان به آبله مرغان یک روز در میان یک حمام معمولی داشته باشند.

این متخصص طب سنتی تأکید کرد: مبتلایان به آبله مرغان در دوره بیماری مراقب باشند دچار سرماخوردگی نشوند چراکه بیماری را تشدید می‌کند، یکی از کارهای مفیدی که خارش را در کودکان مبتلا به آبله مرغان کمتر کرده و برون‌ریزی ناشی از این بیماری را کاهش می‌دهد حجامت است.

اکبری با بیان اینکه حجامت ویژه اطفال و در نواحی مخصوص توسط متخصص طب سنتی انجام می‌شود، اضافه کرد: دوره درمان آبله مرغان پنج روز تا یک هفته طول می‌کشد و یک دوره واگیری دارد، دانش‌آموزان و دیگر مبتلایان باید یک هفته استراحت کنند تا از انتقال آن به دیگران جلوگیری شود.

وی با اشاره به اینکه باید کودکان و مبتلایان را از خارش دادن بثورات پوستی آبله مرغان منع کرد تا موجب بروز لک و بر جای ماندن بثورات پوستی نشود، تصریح کرد: ابتلای آبله مرغان در دوران میانسالی و کهنسالی تبدیل به بیماری زونا می‌شود که درمان آن نسبت به دوران کودکی سخت‌تر است.

این متخصص طب سنتی بیان کرد: بیماری زونا دردها و شکل خاص خود را دارد و بعد از درمان تا سال‌ها می‌تواند افراد مسن را درگیر دردهای عصبی ناشی از آن کند. معمولاً حجامت سوزنی موضعی، استفاده از مسکن‌ها و داروهایی دیگر از جمله درمان‌هایی است که برای درمان بیماری به کار گرفته می‌شود تا درد و رنج آن کاهش یابد.