202روز تا آغاز اکسپو2025: آیا ایران طرح پاویون خود را برای حضور در اکسپو2025 اوزاکا نهایی کرده است؟

دیروز بیست و دوم سپتامبر سال ۲۰۲۴ میلادی (یکم مهر ماه سال ۱۴۰۳ شمسی)، حوالی ساعت ۱۹ عصر، بر روی صفحه‌ی یکی از اکانت‌های نزدیک به اکسپو ۲۰۲۵ اوزاکا در ایکس (توئیتر سابق) خبری مبنی بر انتشار طرح پاویون ایران برای حضور در این رویداد جهانی منتشر شد! البته پس از گذشت حدود ۴۰ دقیقه این طرح از صفحه این اکانت پاک شد!!!

202روز تا آغاز اکسپو2025: آیا ایران طرح پاویون خود را برای حضور در اکسپو2025 اوزاکا نهایی کرده است؟

براساس آنچه در این خبر یادداشت شده بود، این طرح که برگرفته از تفکر طراحی کاروانسراهای ایرانی ارائه شده است، توسط فردی به نام طاها آکسون طراحی شده است.

لازم به بیان است تاکنون هیچ یک از نهادها یا سازمان‌های مرتبط با پاویون ایران در اکسپو ۲۰۲۵ اوزاکا درباره‌ی چگونگی حضور ایران در این رویداد جهانی و مهم‌تر از همه، چگونگی طراحی پاویون ایران اظهارنظر نکرده‌اند!!!

بسیاری از کشورها، طراحی پاویون خود را برای حضور در رویداد جهانی اکسپو در قالب برگزاری یک رقابت ملی و یا حتی بین‌المللی در میان معماران و طراحان خود (و یا حتی دیگر کشورها) نهایی کرده‌اند.

بیست و پنجم ماه جون سال ۲۰۲۴ میلادی (پنجم تیر ماه سال ۱۴۰۳) بود که خبرگزاری ژاپنی کیودو نیوز (مستقر در توکیو و به عنوان یکی از معتبرترین خبرگزاری‌ها در کشور ژاپن) خبر از انصراف ایران از طراحی و ساخت پاویون خود در اکسپو۲۰۲۵ اوزاکا داد!

در این خبر چنین آمده بود:

ایران تصمیم دارد حضور خود در اکسپو ۲۰۲۵ اوزکا را از نوع A به نوع X تغییر دهد؛ نوع X فضاهایی را شامل می‌شود که توسط برگزارکننده یعنی کشور ژاپن ساخته می‌شود و به متقاضیان اجاره داده می‌شود... متقاضی می‌تواند فضای داخلی و خارجی را براساس نیازهای خود و همچنین مبتنی بر چهارچوب‌های ارائه شده توسط برگزارکننده یعنی کشور ژاپن سازماندهی نماید.”

همچنین دهم ماه سپتامبر سال ۲۰۲۴ میلادی (بیستم شهریور ماه سال ۱۴۰۳) بود که انجمن نمایشگاه جهانی ژاپن (انجمن اکسپو) که مدیریت نمایشگاه اوزاکا-کانسای ۲۰۲۰ میلادی را بر عهده دارد، چیدمان نهایی ۱۵۷ پاویون کشورهای خارجی در سایت اکسپو۲۰۲۵ اوزاکا را اعلام کرد! براساس آنچه از سوی انجمن نمایشگاه جهانی ژاپن (انجمن اکسپو) منتشر شده بود، پاویون کشور ایران در همسایگی با پاویون کشورهای تایلند ، موناکو و آذربایجان قرار دارد.