چیدمان نهایی پاویون 157 کشور در سایت اکسپو 2025اوزاکا اعلام شد

دقایقی پیش، انجمن نمایشگاه جهانی ژاپن (انجمن اکسپو) که مدیریت نمایشگاه اوزاکا-کانسای ۲۰۲۰ میلادی را بر عهده دارد، چیدمان نهایی ۱۵۷ پاویون کشورهای خارجی در سایت اکسپو۲۰۲۵ اوزاکا را اعلام کرد!

چیدمان نهایی پاویون 157 کشور در سایت اکسپو 2025اوزاکا اعلام شد

براساس آنچه از سوی انجمن نمایشگاه جهانی ژاپن (انجمن اکسپو) اعلام شده است، پاویون کشورهای خارجی در داخل سایت احاطه شده توسط سقف بزرگ (حلقه) یعنی نماد اکسپو جای می‌گیرند.

سایت احاطه شده توسط سقف بزرگ (حلقه) براساس موضوعاتی همچون مراقبت‌های بهداشتی و استفاده دیجیتال به سه منطقه تقسیم‌بندی شده‌اند. همچنین در مجموع ۵۲ کشور، پاویون خود را نهایی کرده‌اند! از این تعداد، ۴۷ کشور دارای پاویون نوع A می‌باشند که توسط کشورهای شرکت کننده طراحی و ساخته می‌شوند؛ و ۵ کشور نیز پاویون نوع X را انتخاب کرده‌اند! پاویون نوع X نسخه ساده‌ای است که انجمن نمایشگاه جهانی ژاپن (انجمن اکسپو) مسئولیت ساخت آن را بر عهده دارد.

علاوه بر این، ۱۶ کشور و ۳ سازمان بین‌المللی، پاویون نوع B را انتخاب کرده‌اند که انجمن نمایشگاه جهانی ژاپن (انجمن اکسپو)، ساختمان آن‌ها را آماده می‌کند و کشورهای تقاضا کننده صرفا فضای داخلی را تزئین می‌کنند. در این بین، پاویون نوع C نیز وجود دارد که میان ۸۹ کشور و ۵ سازمان بین‌المللی مشترک خواهند بود.

اما براساس آنچه از سوی انجمن نمایشگاه جهانی ژاپن (انجمن اکسپو) منتشر شده است، پاویون کشور ایران در همسایگی با پاویون کشورهای تایلند ، موناکو و آذربایجان قرار دارد.

بیست و پنجم ماه جون سال ۲۰۲۴ میلادی (پنجم تیر ماه سال ۱۴۰۳) بود که خبرگزاری ژاپنی کیودو نیوز (مستقر در توکیو و به عنوان یکی از معتبرترین خبرگزاری‌ها در کشور ژاپن) خبر از انصراف ایران از طراحی و ساخت پاویون خود در اکسپو۲۰۲۵ اوزاکا داد!

در این خبر چنین آمده بود:

ایران تصمیم دارد حضور خود در اکسپو ۲۰۲۵ اوزکا را از نوع A به نوع X تغییر دهد؛ نوع X فضاهایی را شامل می‌شود که توسط برگزارکننده یعنی کشور ژاپن ساخته می‌شود و به متقاضیان اجاره داده می‌شود... متقاضی می‌تواند فضای داخلی و خارجی را براساس نیازهای خود و همچنین مبتنی بر چهارچوب‌های ارائه شده توسط برگزارکننده یعنی کشور ژاپن سازماندهی نماید.”

تاکنون هیچ توضیحاتی درباره‌ی چگونگی طراحی پاویون ایران در اکسپو ۲۰۲۵ اوزاکا توسط مقامات دولتی منتشر نشده است.