پروژه ی بنیاد علمی دکتربسکی در شهر گنبد کاووس و اثر معماران زاو در میان فینالیست های جایزه طراحی تایپه سال 2024

سال ۲۰۰۸ میلادی بود که برای اولین بار جایزه طراحی تایپه توسط دفتر توسعه صنعتی دولت-شهر تایپه، پایتخت کشور تایوان معرفی شد! جایزه‌ای که از همان سال تا به امروز در تلاش است تا شهر تایپه را به بستری برای همگرایی طراحی خلاقانه با پتانسیل تجاری تبدیل نماید...

پروژه ی بنیاد علمی دکتربسکی در شهر گنبد کاووس و اثر معماران زاو در میان فینالیست های جایزه طراحی تایپه سال 2024


جایزه طراحی تایپه نه تنها یک رقابت است، بلکه بستری است برای تبادل تفکرات خلاقانه و به اشتراک‌گذاری طراحی، ترویج گفتگوی میان رشته‌تی و تلاش برای ایجاد یک زندگی بهتر.

لازم به بیان است این مسابقه بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱ میلادی به عنوان جایزه طراحی صنعتی تایپه شناخته می‌شد؛ در سال ۲۰۱۲ میلادی به عنوان جایزه بین‌المللی طراحی تایپه نامگذاری شد و در سال ۲۰۲۲ میلادی بود که دوباره به عنوان جایزه طراحی تایپه نامگذاری شد.

آگوست سال ۲۰۲۴ میلادی بود که لیست کوتاه یا فینالیست‌های جایزه طراحی تایپه در سال ۲۰۲۴ میلادی اعلام شد! لازم به بیان است این جایزه در سال ۲۰۲۴ میلادی، چهار دسته را شامل می‌شود:

طراحی صنعتی،

طراحی ارتباطات بصری،

طراحی فضای عمومی،

و جایزه تاثیر طراحی تایپه.

اما در میان ۳۱ پروژه‌ی راه یافته به لیست کوتاه یا فینالیست‌های جایزه طراحی تایپه در سال ۲۰۲۴ میلادی، یک پروژه نیز از کشور ایران حضور دارد: پروژه بنیاد علمی دکتربسکی در شهر گنبدکاووس، مرکز شهرستان گنبدکاووس و بزرگ‌ترین شهر استان گلستان پس از گرگان اثر طراحان و بناکنندگان زاو (معمار/معماران مسئول: محمدرضا قدوسی، فاطمه رضایی فخر، گلناز بهرامی)

بنیاد علمی دکتربسکی (دکتر غلامعلی بسکی، پزشک و دوستدار محیط زیست ایران| پدر طبیعت ایران و ملقب به بابا بسکی) به عنوان یک سازمان غیردولتی،  بر این باور است که آینده‌ی بهتر برای ایران از طریق اصلاح مدل‌های توسعه و فعالیت‌های علمی و اقتصادی حاصل خواهد شد.

بنیاد علمی دکتر بسکی یک بستر آموزشی در گنبدکاووس، شهری دورافتاده در نزدیکی مرز شمال شرقی ایران با ترکمنستان است.

معماران زاو پیرامون این پروژه می گویند:

شهر برای حمایت از توسعه زندگی شهری حال و آینده خود به فضاهای عمومی و فرهنگی همه‌کاره نیاز دارد. برای برآورده کردن این نیاز، بنیاد علمی دکتر بسکی فضاهای سازگار با عملکردهای مختلف را ارائه می‌دهد.”

لازم به بیان است در میان فینالیست‌های جایزه طراحی تایپه در سال ۲۰۲۴ میلادی، پروژه‌هایی از کشورهای تایوان، ایالات متحده آمریکا، کره جنوبی، دانمارک، ژاپن، چین، بلژیک و پاکستان نیز حضور دارد.