هتل مکعب یخی به بیان معمار ایرانی در مصاحبه با شبکه ی سی ان ان عربی

بیست و هفتم سپتامبر سال ۲۰۲۴ میلادی بود که سی‌ان‌ان عربی (زیرمجموعه شبکه سی‌ان‌ان به عنوان نخستین شبکه خبری ۲۴ ساعته در ایالات متحده آمریکا) با انتشار مصاحبه‌ای از محمد رحیمی‌زاده، معمار ایرانی و بنیانگذار استودیو معماری کالبد به معرفی پروژه هتل مکعب یخی در کشور عربستان سعودی پرداخت.

هتل مکعب یخی به بیان معمار ایرانی در مصاحبه با شبکه ی سی ان ان عربی


این پروژه که در دره “طیب اسم” واقع در غرب مقنا در خلیج عقبه در منطقه تبوک واقع است، متشکل از سازه‌ای معلق می‌باشد که در ارتفاع ۶۰۰ متری بالاتر از سطح زمین قرار دارد و دورنمایی وسیع از خلیج عقبه را به مهمانان خود نمایش خواهد داد...

لازم به بیان است بافت زمین شناسی منحصربه‌فرد این دره، توجه زمین شناسان و گردشگران بسیاری را از سراسر نقاط جهان به خود جلب کرده است! همین موضوع سبب شده است تا محمد رحیمی‌زاده در طراحی این هتل از مناظر اطراف به‌ ویژه صخره‌های گرانیتی بلند دره طیب اسم الهام گیرد.

محمد رحیمی‌زاده همچنین در مصاحبه با سی‌ان‌ان عربی بر این موضوع تاکید دارد که طراحی مفهومی هتل مکعب یخی، تا حد بسیاری زیادی متاثر از تفکر حاکم بر اَبَرپروژه‌ی نئوم با هدف ایجاد انقلابی وسیع در تجربه‌ی زندگی و مراقبت از محیط زیست بوده است.

همانگونه که از نام این پروژه نیز استنباط می‌شود، با سازه‌ای شفاف مواجه می‌باشیم: تصویری از بلوک‌های یخی عظیم که روی هم چیده شده‌اند... لازم به یادآوری است، معمار پروژه با استفاده از بتن شفاف به عنوان متریال اصلی در طراحی این هتل، به این هدف دست یافته است.

البته در سطح نزدیک به زمین نیز آبشاری جانمایی شده است که جریانی از آب زلال را از دل پروژه جاری می‌سازد