نگاهی به پروژه Aruma Split Garden | طرحی از RAD+ar

در چالش افزایش ارزش زمین، باغ اسپلیت به عنوان مطالعه‌ای در مورد چگونگی تکامل طراحی چند سطحی ایجاد شد، که مناطق متمایز را در یک مجموعه چندین مستأجر ایجاد می‌کند و طبیعت را در محیط ساخته شده با یک ردپای نسبتاً فشرده ادغام می‌کند. تکرار طراحی، جستجوی RAD+ar برای یافتن اهمیت و نقش‌های در حال تکامل در بهینه‌سازی گردش را منعکس می‌کند.

نگاهی به پروژه Aruma Split Garden | طرحی از RAD+ar

طراحی شامل عناصر مانند سقف‌ها، نمای ساختمان، دیوارها، سازه‌های مورب و عناصر مبلمان است که همگی در یک طراحی معاصر با محیط استوایی منطقه تجاری ادغام شده‌اند. عناصر ادغامی مانند نور طبیعی، سبزی، چشم‌انداز طبیعت، مواد طبیعی و سایر تجربیات حسی در ساختمان‌ها و فضاها ادغام شده‌اند.

طراحی ساختمان جهت حفظ سبزی موجود در باغ عقب، به سمت شمال-جنوب قرار گرفت. این رویکرد طراحی با هدف گسترش تجربه فضایی با ایجاد یک تونل باد که دو درخت عظیم در دو انتها را متصل می‌کند، بود. با این حال، این وضعیت چالشی را در بهینه‌سازی فضاهای تجاری چند سطحی بدون فدا کردن سبزی ایجاد کرد.

برای حل این چالش، عناصر ساختاری در برنامه‌ریزی فضایی طراحی ادغام شدند. این امکان انتقال بدون درز از باغ جلو، به صورت دیاگونال و ایجاد یک اتصال حلقه‌ای برای سه مستأجر را فراهم کرد: رستوران‌ها در طبقه همکف، یک بار در فضای میزانی، و یک باغ آبجو در بین فضاها که تا سقف گسترش می‌یابد. این ادغام تجربیات فضایی مختلف و شخصیت‌ها در توسعه، یک طراحی هماهنگ را تضمین کرد.

علاوه بر این، باغ‌ها بین فضاها برای اطمینان از اتصالات صاف و بدون درز بین مواد و اجزای مختلف قرار گرفتند. این نه تنها یک طراحی بصری دلپذیر ایجاد کرد، بلکه تجربه کاربر را نیز بهبود بخشید. برای بهینه‌سازی طراحی ساختاری، هدف کاهش مصرف مواد و انرژی بود. این هدف با در نظر گرفتن ظرفیت باربری عناصر ساختاری و استفاده از تکنیک‌های ساختمانی کارآمد đạt شد. علاوه بر این، مواد پایان‌دهنده پایدار انتخاب شدند که تأثیرات زیست‌محیطی و ویژگی‌های آنها در نظر گرفته شد.

با هدف قرار دادن ادغام بهینه و در نظر گرفتن پایداری، طراحی تعادل بین عملکرد، زیبایی‌شناسی و مسئولیت زیست‌محیطی را به دست آورد.

هدف قرار دادن ادغام بهینه در طراحی به یک رویکرد طراحی دقت‌مند و فکری اشاره دارد که هدف آن ادغام بدون درز عناصر و اجزای مختلف در یک ساختمان است. این رویکرد یک رابطه هماهنگ بین جنبه‌های مختلف مانند عملکرد، زیبایی‌شناسی، زمینه، پایداری و تجربه کاربر ایجاد می‌کند. هدف دستیابی به یک طراحی هماهنگ و متعادل است که در آن همه عناصر با هم کار می‌کنند تا کیفیت و کارایی کلی فضای را بهبود بخشند.

باغ اسپلیت آرما یکی از بسیاری از تکرارهای RAD+ar است که تعهد خود را در گسترش پایداری در میان پروژه‌های تجاری مختلف نشان می‌دهد که ممکن است بسیاری از توسعه‌دهندگان در کشورهای در حال توسعه مانند اندونزی را الهام بخشد. ترویج پایداری با آموزش ساکنان و کاربران ساختمان در مورد ویژگی‌ها و شیوه‌های پایدار ادغام شده در طراحی که می‌تواند رفتارهای مسئولانه و تعهد به زندگی پایدار را تشویق کند.

 

مشخصات پروژه:

طراح: RAD+ar (Research Artistic Design + architecture)

معماران مسئول: Antonius Richard, Leviandri

تیم طراحی معماری: Leviandri, Bahrumsyah Bila Sahil, Felicia Tertia, Daniel Soes, Dame Simangunsong

سرپرست طراحی: Jason Albert Halim

پیمانکار: Kaliabang Jaya Pratama

رده: عمومی

مساحت: ۲۵۰۰ مترمربع

محل پروژه: اندونزی، جاکاترا

سال: ۲۰۲۴

• تصاویر: Mario Wibowo