نگاهی به رتبه اول مسابقه طراحی المان CIP فرودگاه امام خمینی
با توجه به موقعیت المان در معرفی ایران به مخاطب خارجی، این آبجکت میتواند نقشی در بازنمایی معاصر از هویت و فرهنگ ایران را داشته باشد که با تنوع در خرده فرهنگها و سیالیت و انعطافی که در طول تاریخ داشته است، همواره توانسته انگارهای جدید و در عین حال پیوستاری از خود ارائه کند. هنرهای ایرانی توانستهاند نقش این بازنمایی را در طول تاریخ بر عهده بگیرند و تصویری انتزاعی از خیال انسان ایرانی را ارائه کنند. از میان هنرهای ایرانی، هنر خاتم کاری با مقطع زدن از حجمهای بسیار کوچک سه بعدی و رسیدن به یک سطح دو بعدی، میتواند رابطهای منسجم از جزء به کل ایجاد کند. تلاش ما این بود که با خوانشی فرآیند محور بر روی ایدهی؛ نحوه چگونه ساخته شدن خاتمکاری، اثری را خلق کنیم که صرفاً یک محصول نهایی نباشد و راه تخیل و مشارکت مخاطب را نفی نکند. بر همین اساس در انتخاب متریال خاتمکاری، با الهام از هنر آبگینهی ایرانی و ترکیب این دو هنر باهم، از عناصر شفاف پلیمری استفاده کردیم که مانند شیشه شفاف هستند و تندیسی بلورین را ایجاد میکنند. به نوعی میتوان چنین خلاصه کرد؛ که مسئله این پروژه درگیری با دو معقولهی مهم Representation و Materiality در هنر و معماری بوده است تا بتواند انگارهای سیال از تنوع فرهنگی ایران معاصر ارائه دهد.
مشخصات طرح:
• دفتر معماری: Studio The
• طراحان: امید رمضانی گلشن، حامد کمال زاده، سید محمد رضوی زاده
• کارفرما و برگزار کننده: تاو آویژه پارس و ترمه مدیا
• محل طرح: فرودگاه امام خمینی
• جوایز و افتخارات:
o رتبه اول مسابقه طراحی المان CIP فرودگاه امام خمینی | ۱۴۰۳
• سال: ۱۴۰۳