محققان دانشگاه فنی جمهوری چک و طراحی سازه ای قابل سکونت با استفاده از متریال حاصل از میسلیوم (یا ریشه)قارچ!

به تازگی، عده‌ای از محققان دانشگاه فنی جمهوری چک به عنوان یکی از قدیمی‌ترین موسسه‌های تکنولوژی در اروپای مرکزی، از مفهوم جدیدی در ساخت پروژه های مسکونی رونمایی کرده‌اند: ساخت با استفاده از متریال حاصل از میسلیوم قارچ! یا همان ریشه ی قارچ.

محققان دانشگاه فنی جمهوری چک و طراحی سازه ای قابل سکونت با استفاده از متریال حاصل از میسلیوم (یا ریشه)قارچ!


در ابتدا لازم به بیان است میسیلیوم شبکه‌ای تشکیل شده از رشته‌های در هم پیچیده با نام هیف/هیفا می‌باشد که علاوه بر جذب مواد لازم برای رشد قارچ‌ها، به عنوان سیستم ارتباطی قارچ نیز عمل می‌کند.

البته رشته های میسلیوم بسیار پیشرفته تر از ریشه گیاهان می‌باشند؛ چرا که ریشه گیاهان فقط مواد مغذی و آب را جذب می نمایند و به گیاه انتقال می‌دهند، اما میسیلیوم علاوه بر انتقال آب و مواد غذایی، مواد عالی را نیز تجزیه می‌کند و همچنین مانند رشته‌های عصبی، سیگنال‌های حاوی پیام ارتباطی بین قارچ‌ها را نیز انتقال می‌دهند.

اما مفهوم جدید ارائه شده توسط محققان دانشگاه فنی جمهوری چک، آخرین نمونه از ساخت و سازهای پایدار با استفاده از ترکیبات مبتنی بر قارچ به عنوان یک ماده جایگزین برای عایق کاری دیوارها، سقف‌ها و کف‌ها و همچنین ساخت دیگر سایر اجزای غیر باربر یک سازه است. البته متریال چوب، به عنوان ماده اولیه و اساسی در ساخت چنین سازه‌ای استفاده می‌شود.

این متریال جدید (یا به بیان محققان، متریال ساختمانی آینده) که برای استفاده در ساخت کابین‌های گلمپینگ در نظر گرفته شده است، از حمایت ویژه وزیر محیط زیست کشور جمهوری چک یعنی پیتر هلادیک برخوردار است!

در توضیح گلمپینگ لازم به توضیح است این اصطلاح به چادرهایی گفته می‌شود که تمامی امکانات رفاهی دشر آنها ساخته شده است و شما اصلا حس نمی‌کنید که در حقیقت در یک چادر حضور دارید (اقامت کوتاه مدت چند روزه دارید)!!! در برخی از کشورها، گلمپینگ توانسته است به مقدار قابل توجهی میزان جذب توریست ها را افزایش دهد.

محققان دانشگاه فنی جمهوری چک تصمیم دارند این پروژه را تا اواخر سالجاری میلادی تکمیل نمایند.