ساختمان‌هایی که معماری‌ سنتی را به چالش کشیدند

صحنه معماری جهان از آغاز تمدن تاکنون، شاهد آثار منحصربه‌فردی از کلیساها و کاخ‌های باستانی تا آسمان‌خراش‌های مدرن و سر به فلک کشیده بوده است که جاذبه بصری آن‌ها در کنار ارتباطی که با محیط اطرافشان برقرار می‌کنند، علاقه‌مندان به معماری را از سراسر جهان فرامی‌خواند.

ساختمان‌هایی که معماری‌ سنتی را به چالش کشیدند

عیین ویژگی‌های یک معماری خوب در عصر حاضر کاری دشوار است، چراکه هنوز بحث‌های بسیاری درباره معنای واقعی «معماری» وجود دارد. ویتروویوس، معمار مشهور رومی بیش از دو هزار سال پیش سه ویژگی معماری خوب را تعریف کرده که شامل دوام، کاربرد و زیبایی است؛ بر اساس این ویژگی‌ها می‌توان منحصربه‌فردترین سازه‌های معماری را از معابد گرفته تا خانه‌های اپرا و موزه‌ها معرفی کرد.

کتابخانه کانزاس‌سیتی، میسوری | ایالات متحده آمریکا

نمای ساختمان کتابخانه عمومی کانزاس‌سیتی که در سال ۲۰۰۴ ساخته شد، قفسه کتاب‌های اجتماعی در کتابخانه را نشان می‌دهد که شامل ۲۲ کتاب برجسته با ابعاد ۲۵ در ۹ فوت است. این قفسه کتاب در واقع گاراژ پارکینگ کتابخانه را پنهان کرده است و حاصل طراحی اشتراکی معماران ساختمان و اعضای جامعه برای افزودن هویت به ساختار پارکینگ است.

برای معماران ساختمان مهم بود که گاراژ نه‌تنها کارآمد و مقرون‌به‌صرفه باشد، بلکه از لحاظ بصری نیز جلوه زیبایی به خیابان اضافه کند. برای انتخاب عنوان کتاب‌هایی که در این نما قرار گرفته است، از مردم نظرسنجی شد و کتاب‌هایی که بیشترین تکرار را در نظرسنجی داشت توسط هیئت امنای کتابخانه انتخاب شد. این ساختمان در فهرست عجیب‌ترین ساختمان‌های جهان نیز قرار گرفته است.

 

برج شانگهای | چین

برج شانگهای یک آسمان‌خراش ۶۳۲ متری است که در ناحیه پودونگ شانگهای چین واقع شده است. این برج به دلیل طراحی منحصربه‌فرد خود که از نمادهای سنتی چینی یک معبد، یک شاخه بامبو و یک گلدان الهام گرفته شده است، شناخته می‌شود. نمای بیرونی این نوآوری معماری با پنل‌های شیشه‌ای منحنی پوشیده شده است که اطراف ساختمان می‌پیچند و شکلی پویا و پیچ‌خورده به آن می‌دهند، همچنین شکل مخروطی برج به کاهش بار باد کمک می‌کند و آن را در برابر حرکت باد شدید پایدار می‌کند. هسته برج با استفاده از ۹ لوله فولادی استوانه‌ای‌شکل ساخته شده است که توسط مجموعه‌ای از پایه‌های بیرونی و مهاربندهای مورب به هم متصل شده‌اند. این سیستم سازه‌ای به‌گونه‌ای طراحی شده است که به این برج استحکام و پایداری لازم برای مقاومت در برابر بادهای شدید و زلزله را بدهد.

 

کره، لاس‌وگاس | ایالات متحده آمریکا

اسفیر Sphere کره لاس‌وگاس یک ابرپروژه کره‌شکل است که ۱۱۲ متر ارتفاع و ۱۵۷ متر عرض دارد و به عنوان بزرگترین ساختار کروی جهان شناخته می‌شود. این طرح نوآور نمونه‌ای عالی از معماری تعاملی را به نمایش می‌گذارد که در آن فضاهای داخلی و ساختار بیرونی کره به نمایشگر تبدیل می‌شوند. این صفحه‌نمایش‌ها مجهز به ال‌ای‌دی‌هایی هستند که ویدئوهای سه‌بعدی را با وضوح ۶۴K ارائه می‌دهند.

با ظرفیت نشستن ۱۸ هزار و ۶۰۰ نفر، ساختار منحصربه‌فرد اسفیر برای ارائه یک تفریح خیره‌کننده و تماشایی همه‌جانبه طراحی شده است که مردم پیش‌تر آن را تجربه نکرده‌اند. معماران و مهندسان از فناوری لمسی و صوتی در صندلی‌ها استفاده کرده‌اند تا برای مهمانان تجربه‌ای فراگیر ارائه دهند.

 

موزه هنر اتریش، وین | اتریش

موزه MUMOK وین مجموعه گسترده‌ای از هزاران اثر هنری مدرن و معاصر مربوط به قرن بیستم و بیست‌ویکم است و به‌عنوان بزرگ‌ترین موزه هنر در اتریش شناخته می‌شود. اروین وروم، هنرمند اتریشی، طراح نمای هاوس اتک (HOUSE ATTACK) است که یک خانه وارونه را به‌عنوان شیء خارجی به بام موزه وارد کرده است. این خانه سال ۲۰۰۶ تکمیل شد و توسط یک جرثقیل روی سازه قرار گرفت که نمادی از حریم خصوصی است که همچون یک بمب در نمای موزه منفجر شده است.

 

کاخ پنا، سینترا |پرتغال

کاخ پنا یک قلعه عجیب و غریب بر بالای تپه‌ای در سینترا، از حومه‌های لیسبون است که یکی از بهترین نمونه‌های معماری نئورومانتیک در جهان به‌شمار می‌آید. این قلعه رنگارنگ به سفارش فردیناند دوم به‌عنوان اقامتگاه تابستانی خانواده سلطنتی پرتغال در سال ۱۸۵۴ در محل یک صومعه سابق ساخته شد. داخل محوطه ترکیبی خیره‌کننده از معماری قرون وسطی، رنسانس، گوتیک و موری به‌صورت برجک‌های رنگی، تکیه‌گاه‌های زینتی و گنبدهای مسی دیده می‌شود.

کاخ پنا با باغ‌ها و جنگل‌هایی که آن را احاطه کرده است و چشم‌اندازهای بی‌نظیری که تا مایل‌ها ادامه می‌دهد، یکی از بهترین جاذبه‌های سینترا و مکانی مناسب برای کاوش درباره نحوه زندگی خانواده سلطنتی پرتغال است.

 

برج‌های پتروناس، کوالالامپور | مالزی

برج‌های پتروناس در پارکی سرسبز به مساحت ۱۷ هکتار با حوض‌ها، زمین بازی و مسیرهای پیاده‌روی در پایتخت شلوغ مالزی واقع شده است و ساختار آن‌ها به‌گونه‌ای است که گویی به مبارزه با نیروی گرانش رفته است. سزار پلی، معمار آرژانتینی‌آمریکایی که مرکز مالی جهانی نیویورک و مرکز مالی بین‌المللی هنگ‌کنگ را طراحی کرده است، طراح این برج‌های شگفت‌انگیز است.

این برج‌ها با ارتفاع ۱۴۸۳ فوت از ۸۸ طبقه تشکیل شده است و ویژگی بارز آن‌ها پل اسکای (Skybridge) در طبقه ۴۱ و ۴۲ است که این دو برج را به هم متصل می‌کند. در طبقه ۸۶ این برج‌ها یکی از مجهزترین رصدخانه‌های کوالالامپور قرار دارد که بازدید از آن برای علاقه‌مندان به نجوم خالی از لطف نیست.

 

اسپیس نیدل، سیاتل | ایالات متحده آمریکا

اسپیس نیدل (Space Needle) یک سازه آینده‌نگر در محله کوئین سیاتل است که به‌عنوان نماد ملی سیاتل شناخته می‌شود. این برج دیدبانی با ارتفاع ۶۰۵ فوت برای نمایشگاه جهانی قرن ۲۱ در سال ۱۹۶۲ ساخته شد. قسمت بشقاب پرنده بالای این برج پاسخی به موضوع نمایشگاه که «عصر فضا» بود، به صورت بسیار منحصربه‌فردی طراحی شد و به همین دلیل نیز شهرت بسیاری پیدا کرد. با رفتن به سکوی دیدبانی سرپوشیده ۵۲۰ فوتی این برج می‌توان نمای ۳۶۰ درجه شهر و مناظر آن را تماشا کرد. این سازه از زمان افتتاح تاکنون همچنان نمادی از روح نوآورانه و آینده‌نگر سیاتل و یکی از پرعکس‌ترین سازه‌های جهان است.

 

کلیسای هاتلکریمور، ریکیاویک | ایسلند

ساختارهای منحصربه‌فرد در ایسلند به صورت طبیعی شامل یخچال‌های طبیعی وسیع و کوه‌های سر به فلک کشیده است، اما در مرکز شهر ریکیاویک، کلیسای هاتلکریمور (Hallgrimskirkja) که روی یک تپه ساخته شده است، نمای بی‌نظیری در منظره این شهر ایجاد کرده است. هاتلکریمور بزرگ‌ترین کلیسای ایسلند است که ساخت آن در سال ۱۹۸۶ به پایان رسیده و به هاتلکریمور پتورسون، شاعر و کشیش ایسلندی قرن هفدهم تقدیم شده است.

این کلیسا دارای یک برج بلند با ارتفاع ۲۴۰ فوت به سبک معماری اکسپرسیونیستی است و سه ناقوس، یک شبستان مرکزی و یک سردابه دارد. می‌توان با آسانسور به سکوی تماشای این ارگ عظیم رفت و از آنجا منظره‌ای پانوراما و چشمگیر از ریکیاویک، کوه‌های اطراف و خلیج فاکسافلوی را تماشا کرد که از غرب تا گرینلند و قاره آمریکا امتداد دارد. کلیسای هاتلکریمور یکی از پربازدیدترین مقاصد گردشگری ریکیاویک به‌شمار می‌آید.

 

خانه‌های مکعبی، روتردام | هلند

روتردام شهری پر از معماری منحصربه‌فرد و مدرن از جمله خانه‌های مکعبی است که معروف‌ترین اقامتگاه مسکونی شهر را تشکیل می‌دهد. خانه‌های مکعبی که توسط پیت بلوم، معمار مشهور هلندی طراحی شده است، مجموعه‌ای از مکعب‌های زرد و خاکستری است که هر یک با زاویه‌ای مشخص روی یک ستون شش‌ضلعی قرار گرفته است. این مکعب‌ها در ظاهر کج به نظر می‌رسند؛ هدف از این طراحی، استفاده بهینه از فضای داخلی مکعب‌ها است.

 

هتل هانگ نگا، دالات | ویتنام

هتل هانگ نگا (Hằng Nga) که با نام «خانه دیوانه» یا «خانه افسانه‌ای» نیز شناخته می‌شود، یک ساختمان غیرمتعارف است که توسط معمار ویتنامی، دانگ ویت نگا طراحی و با سرمایه شخصی وی ساخته شده است. طراحی کلی ساختمان شبیه یک درخت غول‌پیکر است که المان‌های طراحی شامل حیوانات، قارچ‌ها، تارهای عنکبوت و غارها را به صورت مجسمه‌سازی به نمایش گذاشته است.

این معمار از نقاشی‌های دستی به جای طرح‌های چاپی برای طراحی و ساخت بنا استفاده کرد و از صنعتگران غیرماهر خواست که هتل را بسازند، این روند نشان‌دهنده ذهن خلاق معمار است. هتل هانگ نگا با پنج طبقه و اتاق‌هایی در هر طبقه که با سایر اتاق‌ها متفاوت است، به‌عنوان تنها هتل اکسپرسیونیستی جهان شناخته می‌شود.