روز جهانی میراث سمعی و بصری World Day for Audiovisual Heritage

روز جهانی میراث سمعی و بصری World Day for Audiovisual Heritage هر سال در بیست‌وهفتم اکتبر مصادف با ششم آبان ۱۴۰۳ برگزار می‌شود تا اهمیت بایگانی و حفظ منابع سمعی و بصری را به جهان یادآوری کند.

روز جهانی میراث سمعی و بصری World Day for Audiovisual Heritage

روز جهانی میراث سمعی و بصری World Day for Audiovisual Heritage هر سال در بیست‌وهفتم اکتبر برگزار می‌شود و اهمیت بایگانی و حفظ منابع سمعی و بصری را به جهان یادآوری می‌کند. آیتم‌های سمعی و بصری از یک کلیپ کوتاه یا مستند گرفته تا سخنرانی و موسیقی متفاوت است. این نوع مطالب به بشر بینشی نسبت به واقعیت‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و زبانی یک محیط معین می‌دهد.

آرشیوهای سمعی و بصری همچنین راهی برای یادگیری در مورد بخش‌هایی از تاریخ است که به هر دلیلی دیگر در دسترس نیستند. بنابراین بیست‌وهفتم اکتبر راهی برای یادآوری اهمیت حفظ سوابق سمعی و بصری است، پیش از اینکه خیلی دیر شود. بسیاری از این منابع درگذشته به دلیل سهل‌انگاری در حفظ آن‌ها از بین رفته‌اند. با این حال پیشرفت‌های فناوری به این معنی است که روش‌های جدیدتر سمعی و بصری در حال افزایش هستند و آخرین آن‌ها فناوری واقعیت مجازی است.

با توجه به انتقال سریع فناوری، صنعت سمعی و بصری شاهد رشد و تغییرات گسترده‌ای بوده است، به‌طوری که کودکی که در دهه ۲۰۲۰ رشد می‌کند، تجربیات تکنولوژیکی متفاوتی نسبت به کودکی از اوایل دهه ۲۰۰۰ خواهد داشت. از سوی دیگر استفاده از منبع سمعی و بصری برای تدریس در کلاس ثابت شده است که یکی از بهترین روش‌های تدریس است، زیرا به دانش آموزان امکان می‌دهد همزمان مطالب را بشنوند و ببینند.

تخمین زده می‌شود که اگر منابع سمعی و بصری به درستی حفظ و نگهداری نشوند، به دلیل ماهیت موادی که روی آن‌ها ضبط شده‌اند، طی تنها ۱۰ تا ۱۵ سال خراب می‌شوند. در این صورت بشر تاریخ‌های مهم زبانی، اجتماعی و فرهنگی پیرامون خود را از دست خواهد داد.

تاریخ روز جهانی میراث سمعی و بصری ۱۴۰۳

روز جهانی میراث سمعی و بصری هر سال در بیست‌وهفتم اکتبر مصادف با ششم آبان ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.

تاریخچه روز جهانی میراث سمعی و بصری

اولین روز جهانی میراث سمعی و بصری در سال ۲۰۰۵ برگزار شد. سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) با شورای هماهنگی انجمن‌های آرشیو سمعی و بصری (CCAAA) همکاری کرد تا این روز را در بیست‌وهفتم اکتبر ایجاد کند. این شورا پس از توصیه یونسکو برای حفاظت و نگهداری از تصاویر متحرک در سال ۱۹۸۰ تشکیل شد.

یونسکو مزایای این روز را افزایش آگاهی عمومی در مورد نیاز به حفظ، فراهم کردن فرصت‌هایی برای تجلیل از جنبه‌های محلی، ملی یا بین‌المللی خاص میراث، تاکید بر دسترسی به آرشیوها، جلب‌توجه رسانه‌ها به مسائل میراثی، ارتقای جایگاه فرهنگی میراث سمعی و بصری، برجسته کردن میراث سمعی و بصری در خطر به‌ویژه در کشورهای در حال توسعه معرفی کرده است.

شعار روز جهانی میراث سمعی و بصری ۲۰۲۴

هر سال یک شعار منحصربه‌فرد برای تمرکز بر جنبه‌های خاصی از حفظ سمعی و بصری انتخاب می‌شود و شعار رسمی سال ۲۰۲۴ بر نقش دیجیتالی کردن پیشرفته و تکنیک‌های حفظ در تضمین دسترسی مستمر به این منابع ارزشمند تأکید خواهد داشت. این موضوع به عنوان یادآور تلاش‌های مشترک مورد نیاز در سراسر جهان برای حفظ میراث محصورشده در مواد سمعی و بصری است.