حفاظت از منابع آب شهری در شیراز نیازمند مدیریت یکپارجه و هماهنگی دستگاه های مختلف است

یازدهمین نشست علمی از سلسله نشست‌های شیراز پایتخت زیست محیطی آسیا با موضوع «مدیریت منابع آب شهری» و با حضور چهره های علمی و دستگاه های اجرایی مربوطه برگزار شد.

حفاظت از منابع آب شهری در شیراز نیازمند مدیریت یکپارجه و هماهنگی دستگاه های مختلف است

در این جلسه متخصصان بر اهمیت حفاظت از منابع آب و لزوم برنامه‌ریزی چرخه آب شهری و مدیریت یکپارچه با هماهنگی همه دستگاه‌ها و ذی‌نفعان تأکید کردند.

 حضور استادان دانشگاه آقایان دکتر طالب بیدختی، دکتر کریمی جشنی، دکتر رضایی، دکتر نوشادی و دکتر طالب نژاد از دیگر نقاط عطف این نشست علمی بود
همچنین نمایندگان شرکت آب منطقه‌ای فارس، شرکت آب و فاضلاب و شهرداری شیراز گزارش‌هایی درباره وضعیت موجود و اقدامات انجام شده در باره موضوع جلسه در سطح شهر شیراز  ارائه کردند.

 در این جلسه عوامل موثر بر منابع آب از جمله تغییر اقلیم، افزایش جمعیت ، تراکم شهر نشینی، آهنگ افزایش نیاز آب بیشتر از رشد جمعیت، عدم درک مناسب از سواد آبی، بهره‌وری نامناسب آب در بخش کشاورزی ،تلفات در شبکه توزیع آب، مصرف سرانه غیر بهینه، عدم بازچرخانی در صنایع، عدم درک درست از مدیریت جامع و همه‌سو نگر و انعطاف‌پذیر منابع آب، عدم استفاده از نوآوری‌ها و هوش مصنوعی و ... تشریح شد و مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

در ادامه راهکارها و بایدها و نبایدهایی از جمله تغییر دیدگاه در مدیریت منابع آب،کاربست اصول تاب‌آوری و مدیریت هوشمند جامع منعطف منابع آب، آموزش و ترویج مداوم و مستمر در همه سطوح، استفاده از ظرفیت تشکل‌های مردمی و زنان در افزایش بهره‌وری آب، مشارکت مردمی در اهداف مدیریت جامع منابع آب، مد نظر داشتن همبست آب، انرژی، غذا و محیط زیست، مد نظر داشتن آب مجازی در برنامه ریزی و ... مورد بحث قرار گرفت.

در پایان این نشست نیز  بر توجه بیشتر به منابع آب و مسایل مربوطه تأکید شد.

 بازدید  از تصفیه‌خانه شهری شماره 2 شرکت آبفا  از دیگر اقداماتی بود که حاضران در این نشست پس از اتمام بخش علمی جلسه انجام دادند.

بر اساس این گزارش بیانیه یازدهمین  نشست علمی شیراز، پایتخت محیط زیستی آسیا  با نظر متخصصین و کارشناسان تهیه و به زودی صادر خواهد شد