حضور دو معمار در فهرست تایم 100 آب و هوا :دیبدو فرانسیس کره و ویلیام مک دونا

ژانویه ۱۹۳۸ میلادی بود که مجله آمریکایی تایم در مقاله‌ای به این موضوع پرداخت که چگونه خورشید ممکن است به منبع انرژی آینده تبدیل شود. یک سال بعد، تایم در مقاله‌ی دیگری به این موضوع اشاره کرد که دانشمندان شواهدی از گرم شدن زمین را مشاهده کرده‌اند

حضور دو معمار در فهرست تایم 100 آب و هوا :دیبدو فرانسیس کره و ویلیام مک دونا


در سال ۱۹۵۳ میلادی، مجله تایم در مقاله‌ای هشدار داد که یک پتوی نامرئی از گازهای گلخانه‌ای بر روی زمین کشیده شده است که می‌تواند متوسط دمای زمین را در هر ۱۰۰ سال، یک و نیم درجه فارنهایت افزایش دهد! و بدین گونه اصطلاح تغییرات آب و هوا (همانطور که در حال حاضر آن را درک می‌کنیم) مطرح شد.

در سال ۱۹۸۸ میلادی، مجله‌ی تایم برای جلب توجه جهان به موضوع تغییرات آب و هوا، زمین را به عنوان سیاره در معرض خطر به عنوان شخصیت سال در یک شماره ویژه ۳۳ صفحه‌ای معرفی نمود.

اما در سال ۲۰۲۳ میلادی و پیش از برگزاری کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل در سال ۲۰۲۳ (۳۰ نوامبر تا ۱۲ دسامبر سالجاری میلادی)، مجله تایم دست به انتشار لیستی متشکل از ۱۰۰ رهبر تاثیرگذار جهانی در موضوع اقدامات برای مواجهه‌ی درست با تغییرات آب وهوایی زده است.

تایم در این باره می‌نویسد:

"ما در حال شناسایی کسانی هستیم که اقدامات آب و هوایی و ارزش‌های تجاری را به هم مرتبط می‌کنند؛ چرا که معتقدیم پیشرفت برای این سیاره میسر نمی‌شود مگر به سبب رهبری درست توسط دنیای تجارت."

اما در بخش Catalysts این فهرست جهانی، نام دیبدو فرانسیس کره ، معمار آفریقایی (بورکینافاسویی) و برنده جایزه معماری پریتزکر در سال ۲۰۲۲ به چشم می‌خورد! معماری که نام وی در فهرست ۱۰۰ نفر از تاثیرگذارترین چهره‌‌های جهان در سال ۲۰۲۲ میلادی (در بخش مبتکران) نیز وجود داشت...

البته در همین بخش، معمار دیگری نیز با نام ویلیام اندروز مک دونا نیز حضور دارد! معمار آمریکایی که به عنوان مدیر و موسس استودیو ویلیام مک دونا + شرکا شناخته می‌شود و ریاست پیشین دانشکده معماری دانشگاه ویرجینیا  را نیز برعهده داشته است.

این معمار آمریکایی به سبب فعالیت‌های خود در قالب نظریه‌ی "طراحی گهواره به گهواره" شناخته می‌شود! نظریه‌ی طراحی گهواره به گهواره بر این موضوع تاکید دارد که هر چیزی بایستی با هدف نهایی بازیافت، طراحی و تولید شود..