اولین هتل کربن مثبت جهان با نمایی الهام گرفته از چشم های درخت توس

هفدهم اکتبر سال ۲۰۲۴ میلادی باخبر شدیم اولین هتل کربن مثبت جهان واقع در شهر دنور در ایالت کلرادو که توسط استودیو معماری گنگ (مستقر در شیکاگو) طراحی شده است، افتتاح شده است!

اولین هتل کربن مثبت جهان با نمایی الهام گرفته از چشم های درخت توس

جالب است بدانید این هتل ۱۳ طبقه که پاپیولس نام دارد و متشکل از ۲۶۵ اتاق مهمان، فضاهایی با کاربری عمومی و برگزاری رویدادها و همچنین یک باغ پشت‌بام به مساحت ۱۲۵۴۲ مترمربع، دارای یک نمای متمایز با پنجره‌های بیضی شکل در اندازه‌های مختلف است که طراحی آن برگرفته از چشم‌های آسپن (درخت آسپن به عنوان درخت بومی ایالت کلرادو) می‌باشد.

به بیان ساده‌تر، نما ی سفید رنگ این هتل و پنجره‌های نقش بسته بر روی آن، شباهت بسیار زیادی به الگوهای به شکل چشم بر روی تنه ی درخت آسپن (توس) دارد (شبیه به لکه‌های تیره رنگبی که بر روی تنه درخت آسپن وجود دارد).

مفهوم کربن مثبت به این معنی است که یک پروژه علاوه بر خودداری از افزودن به تولید گازهای گلخانه‌‌ای در جو زمین، با انجام برخی فعالیت‌ها به حذف دی اکسید کربن اضافی موجود در جو زمین نیز بپردازد! اتفاقی که به عنوان یک مزیت زیست محیطی ارزشمند شناخته می‌شود.

برای نمونه، براساس اعلام توسعه کنندگان این پروژه، در هر مرحله از ساخت‌وساز، تمهیداتی برای کاهش میزان کربن تولیدی در نظر گرفته شده بود! از جمله این تمهیدات می‌توان به بهره‌گیری از مخلوط بتن کم کربن در ساخت نما اشاره کرد؛ ایده‌ای که میزان انتشار کربن در آن ۳۰ درصد کمتر از بتن استاندارد است.

و یا توجه هر چه بیشتر به معماری پایدار و عملکرد محیطی بالا، از پنجره‌ها و بازشوهای (گاه به ارتفاع ۹.۱ متر) خودسایه‌انداز و عایق گرفته تا استفاده از امکانات هادی آب باران برای استفاده توسط پروژه و...

همچنین تضمین کاشت بیش از ۷۰ هزار اصله درخت توسط مالکان و سهامداران هتل پوپولوس موضوع جالب توجه دیگر است! این تضمین دلیلی ندارد جز جبران اندک میزان کربن تولید شده توسط پروژه در زمان بقای خود...

استودیو معماری گنگ تاکید دارد که این پروژه تلاشی است برای بازسازی سیاره‌ی زمین!