همزمان با آغاز المپیک 2024 پاریس ، ایستگاه متروی طراحی شده توسط کنگو کوما ژاپنی در این شهر افتتاح شد !

بیست و ششم ماه جولای سال ۲۰۲۴ میلادی و همزمان با آغاز بازی‌های المپیک۲۰۲۴ ، ایستگاه مترو سن-دنیس-پلیل در شهر پاریس به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و مهم ترین پروژه‌های جدید این شهر با هدف نوسازی زیرساخت‌های شهری این شهر و دستیابی به اهداف پایداری افتتاح شد.

همزمان با آغاز المپیک 2024 پاریس ، ایستگاه متروی طراحی شده توسط کنگو کوما ژاپنی در این شهر افتتاح شد !

سال ۲۰۱۵ میلادی بود که کنگو کوما، معمار ژاپنی به عنوان برنده رقابت طراحی ایستگاه مترو سن-دنیس-پلیل در شهر پاریس شناخته شد! رقابتی که آغازی بود برای پروژه جاه‌طلبانه‌ی گرند اکسپرس پاریس یا GPE که به دنبال مدرنیزه کردن شبکه‌ی حمل‌و‌نقل موجود در این شهر و ایجاد یک سیستم متروی هوشمند و خودکار است.

اما مساحت این ایستگاه مترو ۴۵ هزار مترمربعی است که آن را به بزرگ‌ترین ایستگاه فعال در شبکه ریلی پاریس تبدیل می‌کند! این ایستگاه مترو برای خدمات‌رسانی به ۲۵۰ هزار مسافر در روز طراحی شده است.

این پروژه با هدف توسعه‌ی فضاهای عمومی چند سطحی، دو منطقه‌ای را که پیش از این توسط شبکه بزرگ راه‌آهن ایستگاه شمالی پاریس از هم جدا شده‌ بودند، به هم متصل ساخته است؛ پس می‌توان گفت این ایستگاه مترو، عملکرد یک پل را نیز به دوش می‌کشد!

همانگونه که در بیانیه این پروژه آمده است:

ما تصمیم داشتیم مرزهای میان فضاهای عمومی، پشت بام پروژه و پُل را پاک کنیم! ایده این بود که ایستگاه و پل را در یک ساختمان بدون مشخص کردن مرزهای واضح در یکدیگر ادغام کنیم.”

اما کنگو کوما نیز درباره‌ی این پروژه می‌گوید:

در این پروژه، چند سطح به صورت مارپیچ و در تعامل با هم ادامه یافته‌اند، بنابراین ایستگاه به‌ عنوان مجموعه‌ای عمل می‌کند که خیابان‌ها را در لایه‌های عمودی وارد دل خود ساخته است!”

“ایستگاه مترو سن-دنیس-پلیل در شهر پاریس در تلاش خواهد بود تا به دنباله‌ای چند حسی از فضاها تبدیل شود! هدفی که به تقویت بُعد اجتماعی و فرهنگ پویای این منطقه خواهد پرداخت. همچنین یک مرکز تجاری، یک فضای خرده‌فروشی و یک کتابخانه چندرسانه‌ای نیز در این ایستگاه طراحی شده است.