نگاهی به کانسپت همآب

جهان ما امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز به صلح دارد و این صلح تنها با تکیه به فرهنگ‌های غنی قابل دستیابی می‌باشد.

نگاهی به کانسپت همآب

نیاز اصلی ما ترک تفکر ارتدکس گرانه و پیش قدمی برای صلح می‌باشد. این مهم می‌تواند توسط معماری مرزی ما که گسترده‌ترین آن در ساحل خلیج فارس دیده می‌شود، به هدفی قابل دسترسی تبدیل شود.
ما اینجا به دنبال یافتن اشتراکات فرهنگی برای ایجاد و توصیف مفهوم همگرایی در پروژه خود هستیم تا با یک یا چند خلق مشترک به یک نقطه (هم) در یک فعل مشخص برسیم.
زیستن برای احیا …
تامل فرهنگی …
روابط بین قاره‌ای، مدت‌هاست به واسطه سفری به نام گپ که توسط دریانوردان ایرانی تبادل فرهنگی گسترده بین الملل هند، اعراب، ایرانیان و آفریقایی به خصوص ساکنین زنگبار در تانزانیا را ایجاد کرده بود و اثرات این موضوع به صورت روشن در برخی فرهنگ‌های مشترک و تاثیرات بین فرهنگی ما بین این ملل قابل مشاهده است؛ از آفریقایی‌های شیرازی گرفته تا تاثیرات ادویه در غذاها و تاثیرات موسیقی و معماری که اغلب توسط ایرانیان جا به جا می‌شده است.
احیای یک محدوده تاریخی …
وجود عناصر ارزشمند در محدوده طراحی ما روزگارای نه تنها آب قابل شرب را در یک منطقه کم آب برطرف می‌کرده، بلکه آب به عنوان یک محصول صادراتی نیز در جنوب ایران نقش ایفا می‌کرده است؛ به طوری که آب با لنج به عربستان صادر می شده.
امروز این محدوده ارزشمند که روزی هسته مرکزی شهر کنگ بوده تبدیل به محدوده مخروبه شده و در اینجا این نیاز وجود داشت که به طور کامل بازسازی شود و مورد استفاده قرار بگیرد.
احیای تجارت پررونق در بنادر (بازار) ….
کنگ و لنگه دو بندر با فاصله بسیار کم و قدیمی با کیفیت فضایی بسیار بالا می‌باشند. کنگ در حال حاضر بازار ندارد و لنگه هم بازار خود را به دلیل فاصله گرفتن از دریا از دست داده است. در اینجا تصمیم ایجاد یک بازار مفصل برای پروژه وجود دارد و در کنار آن مدرسه ۴ زبانه و مرکز فرهنگی بین المللی می‌تواند حداکثر نیرو را برای رونق بازار جدید ایجاد کند و شروعی برای توسعه این منطقه با یک معماری سازگار با محیط زیست باشد.
مفهوم اتمسفر پروژه …
اتمسفر معماری این پروژه تابشی از یک مثلث منقطه‌ای به دور آن است که این سه منطقه کنگ، لنگه و لافت می‌باشد. هر کدام عناصری در جهت پایداری پروژه و تناسب فرم با موقعیت جغرافیایی آن می‌باشد.
استراتژی‌های گوناگون و ترکیب آن‌ها با یک دیگر هر کدام بخشی از پروژه را به حرکت در می‌آورد و می‌تواند ما را به راه حل‌های واقع گرایانه و کم هزینه برساند. در نتیجه استراتژی‌های پایداری (بخصوص آب)، تامل فرهنگی، انتخاب نقطه‌ای مشترک و حساس (هم از از منظر بین شهری و هم از نظر بین المللی)، پایه‌های پروژه را بنا نهاده است.

مشخصات طرح:
• طراح: امیرمسعود آقاجانی زاده
• سال طراحی: ۱۴۰۲
• جوایز و افتخارات:
o برنده جایزه طراح جوان آسیا ayda awards | 2023 – 2024
o برنده جایزه بهترین طرح تاثیر گذار به عنوان نماینده ایرانی در بخش بین الملل ayda awards | 2023 – 2024