نگاهی به کانسپت آسمان خراش پیله ابریشم- هتل خود تکثیر شونده | طرحی از HSH Design Studio |

امروزه صنعت گردشگری را همه به عنوان صنعت غالب هزاره سوم می‌شناسند. طبق پیش بینی‌های انجام شده از سوی سازمان توریسم جهانی تعداد گردشگران در سطح بین‌المللی تا ۲۰ سال دیگر با میانگین رشد ۴۳ میلیون گردشگر در سال، به حدود دو میلیارد نفر خواهد رسید.

نگاهی به کانسپت آسمان خراش پیله ابریشم- هتل خود تکثیر شونده | طرحی از HSH Design Studio |

گردشگری با همه‌ی زیر شاخه‌های خود، قوی‌ترین، پایدارترین و بی خطرترین بخشی است که می‌تواند فرصت‌های بی شماری را برای اشتغال و فعالیت‌های معنادار، به ساکنان کره‌ی زمین عرضه نماید. در حقیقت، صنعت گردشگری می‌تواند گردش اقتصاد کلان جهان امروز را در فضایی صلح آمیز و به دور از خطرات زیست محیطی به نحوی استوار و توسعه پذیر، پشتیبانی نماید.
در حرکت به سوی توسعه‌ی پایدار، بخش گردشگری می‌تواند حجم بزرگی از راهبردهای اقتصادی و اجتماعی کشورها را به صورتی مطلوب در بر گیرد، که در این خصوص یکی از اصلی‌ترین موضوعات مربوط به گردشگری موضوع سکونت گردشگران است. به دلیل این که گردشگران در هر حال برای اقامت و برآوردن نیازهای اولیه زیستی می‌بایست در مکان مناسبی مستقر و در آنجا ساکن شوند، از این رو تنوع و تکثیر واحدهای اقامتی یک شاخص ارزیابی در جهت میزان توسعه یافتگی کشورها به شمار می‌رود.
با افزایش روز افزون گردشگر، ساخت ساختمان هتل‌ها بیشتر گشته و در حقیقت زمین‌های بیشتری نیازمند ساخت و ساز می‌شوند که این امر باعث توسعه شهرها و از بین رفتن زمین‌های کشاورزی، فرسایش خاک، آلوده‌کنندگی بیشتر محیط زیست و به مخاطره انداختن سلامتی و بهداشت مردم می‌شود و بر بحران انرژی می‌افزاید که این موضوع خود در تضاد با مفهوم پایداری محیطی قرار دارد.
با توجه به مباحث گفته شده، ایجاد یک ساختمان به صورت آسمان خراش که نقش هتل را بازی می‌کند، به عنوان موضوع طراحی انتخاب گشته است. هتلی که بتواند علاوه بر کسب رضایتمندی گردشگران، در جهت دستیابی به توسعه پایدار نیز قدم بردارد. درطراحی آسمان خراش هتل به این نتیجه دست یافته شد که باید ساختمان آن قابل تکثیر باشد و بنا به نیاز افزایش تعداد توریست، بر امکانات خدماتی آن اضافه شود که این ایده خود تکثیرشوندگی در تعامل با اهمیت به مفاهیم پایداری می‌تواند عمل کند.
در ارتباط با تکثیر خدمات این آسمان خراش (از جمله اتاق‌ها) مطالعه بر روی پیله‌های کرم ابریشم به عنوان یک عنصر زیستی پایدار در طبیعت، به عنوان ایده طراحی انتخاب شد. پیله‌های کرم ابریشم طیف وسیعی از ساختارهای مختلف را که ترکیبی از خواص فیزیکی و شیمیایی منحصر بفرد هستند را به منظور تعامل با شرایط محیطی مختلف ایجاد می‌کنند.
مطالعات نشان داده است که بررسی ساختارهای فیزیکی و مورفولوژی پیله کرم ابریشم به عنوان دو پارامتر مهم عناصر معماری می‌تواند حتی بسیار مهم‌تر از خواص مواد خود الیاف ابریشم باشند. هندسه کلی آسمان خراش هتل برگرفته از یک مکعب ایستاده شبیه پیله کرم ابریشم آویزان شده جهت ایجاد کیفیت‌های فضایی متفاوت و تجربی می‌باشد. کامپوزیت‌های الیاف پیله کرم ابریشم با رنگ سفید و با فرمی بیضوی به عنوان ساختار تکثیرشونده این امکان را فراهم می‌کنند تا در صورت نیاز، نسبت به توسعه هتل در بعد افقی و عمودی، بدون نیاز به تخریب زمین و ساخت و سازهای مجدد اقدام نمود.
هتلی خود تکثیر شونده در جهت نیل به پایداری محیطی.

مشخصات طرح:
• طراح: HSH Design Studio
• معمار مسئول: حبیب شاه حسینی
• همکار طراحی: زهرا عالیشی
• تیم پژوهشی: یسنا علی اکبری، کوثر پناهی، سحر رضایی، سهیل بهبودی ، ارمغان شعاعی، اسما ایرانی، سارا سلیمانی
• سال: ۱۴۰۲
• جوایز و افتخارات:
تقدیر شده در مسابقه Evolo Skyscraper Competition | 2024