نگاهی به پروژه آمفی تئاتر بزرگ باغ ملی – شهر قدس

آمفی تئاتر شهر قدس، بنای نیمه‌کاره‌ای بود به دنبال زبانی مناسب تا جایگاه خود را در بستری با تنوع فرهنگی بالا به دست آورد. اسکلت و سفت‌کاری آمفی تئاتر که از ۱۰ سال قبل اجرا شده بود، حجم کلی بنا را مشخص نموده و طراحی نما را تحت تأثیر قرار می‌دهند. بنای موجود آمفی تئاتر، توده‌ای عظیم بود متشکل از سه حجم کلی متصل به هم، شامل حجم آتریم ورودی و لابی که عظیم‌ترین حجم بنا است، در قسمت شمالی سایت با کشیدگی شرقی – غربی وجود دارد. حجم سالن نمایش که با کشیدگی شمالی – جنوبی در میانه قرار دارد و حجم جنوبی سایت با ارتفاع کم‌تر، شامل فضاهای سن و فضاهای اداری با کشیدگی شرقی – غربی به حجم سالن متصل شده است.

نگاهی به پروژه آمفی تئاتر بزرگ باغ ملی – شهر قدس

با توجه به کالبد و پلان‌های موجود، یکی از مسائل عمده طراحی این پروژه عدم تعریف ورودی شاخص بود که بتواند پذیرای طیف گوناگون کاربران به درون سالن آمفی تئاتر به ظرفبت ۸۰۰ نفری جهت برگذاری مراسم‌‌های سخنرانی، کنسرت ، گردهمایی‌ها و … باشد. ورودی با الهام ا ز برج طغرل شهر ری، به صورت سطوحی پوشیده شده از کنگره‌ها طراحی شد. حجم ورودی به منظور ایجاد حس دعوت کنندگی به صورت فضای نیم قوسی مقعر طراحی شده است. کنگره‌ها با پخ ۴۵ درجه به اندازه کوچک‌تر نسبت به کنگره‌های برج طغرل، سطح نمای شمالی و ورودی را می‌پوشانند. انعکاس تصویر ورودی در دو آب‌نمای تعبیه شده مقابل نمای شمالی و طرفین ورودی، به وسعت نمای ورودی تأکید می‌کنند.

خروجی‌های بنای موجود آمفی تئاتر، در دو نمای شرقی و غربی، حالت شبه ایوانی داشتند. این خروجی‌ها با استفاده از سطوحی از جنس چوب، آجر و لوورهای آلومینیومی تبدیل به ایوان‌هایی گرم رو به فضای سبز موجود در ارتباط با سایت پروژه شده‌اند.

در نهایت می‌توان گفت نمای آمفی تئاتر باغ ملی شهر قدس، کلاژی است از المان‌های معماری مختلف با مصالح متنوع در بستری با فرهنگ‌های متنوع در معرض نمایش است.

مشخصات پروژه:

طراح: استودیو فضای خاص

معماران: مجتبی تسلط،  حامد میرپادیاب

همکاران: حامد سرحدی، نسترن حسنی، سحر آقاسی

اجرا: شرکت عمران سازه شهر نگار، علیرضا محبوبی، سعید باصرفلک

کارفرما: شهرداری شهر قدس

محل پروژه: شهر قدس، باغ ملی، آمفی تئاتر بزرگ باغ ملی

سال: ۱۳۹۶ – ۱۳۹۳

• تصاویر: محمدحسن اتفاق