نگاهی به رتبه دوم مسابقه «ساختمان آینده با کاربری مدرسه»

مدرسه به عنوان مفصل میانی بین خانه و جامعه اولین و مهم‌ترین فضای اجتماعی برای کودکان به شمار می‌آید، تجربه‌ی دانش آموزان در این دوره به شدت در آینده و جهت گیری حرفه ای این افراد تاثیر گذار خواهد بود.

نگاهی به رتبه دوم مسابقه «ساختمان آینده با کاربری مدرسه»

از این رو توجه به مسائل مورد نیاز آموزش هم از جهت برنامه و هم از جهت سازمان دهی فضایی، جهت پاسخ گویی به برنامه آموزشی بسیار حائز اهمیت خواهد بود. در ابتدا سعی کردیم تمامی سوالات و پتانسیل‌های فیزیکی، محتوایی و برنامه ای ساخت پروژه را تحلیل کنیم.
ابعاد هندسی سایت مربع است و در مجاورت گذر اصلی که در سمت غرب آن پارک قرار دارد. چگونه می‌توان از همجواری با پارک و همچنان ۴ جهت اتصال با خیابان در جهت منافع پروژه بهره برد؟
برنامه فیزیکی و کاربردی چگونه می‌تواند علاوه بر رفتار کلاسیک و قابل پیش بینی واجد کاراکتر ویژه ای گردد؟
رابطه مدرسه با شهر و فضاهای اجتماعی و فعالیت‌های شهری چگونه باید باشد؟
چه چیزی میتواند امتیاز ویژه ای را در منطقه به وجود بیاورد؟
بنابرین در اینجا چند موضوع اصلی وجود دارد که از نظر ما پاسخی باید پیدا کرد که بتواند همه سوالات را جواب دهد.
جهان آینده، جهان عبور است موضوع آموزش در آینده صرفاً در یک مکان نخواهد بود و در اینجا مقصد بگونه ایست که حاوی این پیام باشد و خاطره ای را زنده کند؛ از مدرسه ای که هم هست و هم نیست، مکان مدرسه نه صرف یک مکان آموزش بلکه بستریست برای شهر، بستری که تجربه جذب مکث و بهره برداری را میسر می‌سازد.
در ابتدا باندری پروژه را که قرار بود حجم از مرز آن خارج نشود را در سطح و ارتفاع مشخص کردیم و در مرحله بعد تصمیم گرفتیم که برنامه را در زیر زمین تعریف کنیم؛ به این ترتیب حجم همسطح شهر شد. با در نظر گرفتن اینکه سه پایه برای این مدرسه تعریف شده است، سه پایه را به سه مدرسه مستقل تعمیم داده و سه حیاط مستقل در نظر گرفتیم که طبق قرارگیری حیاط‌ها هر آنچه که در اطراف باقی می‌ماند به فضای عمومی اختصاص داده می‌شود و با ایجاد فضاهای باز مسقف، فضایی برای برای کشف و تجربه ایجاد کردیم.
برنامه را در دو بخش کلی مدرسه و فضاهای عمومی تعریف شد که هم برای مدرسه و هم برای شهر بهره برداری دارد، کلاس‌ها را در سه دسته یعنی پیش دبستان، پایه اول و دوم در نظر گرفتیم و برای هر دسته حیاطی مستقل تعریف کردیم؛ بدین ترتیب کارگاه ها، ناهارخوری و لابی که برای همه گروه‌های سنی قرار است کار کند، در قسمت میانی سه حیاط به عنوان مفصلی که امکان چیدمان‌های متنوع و بازی را فراهم می‌کند جانمایی کردیم و در نهایت به نوعی سه مدرسه در یک مدرسه تعریف شد. فضاهای اداری، آمفی تیاتر، سالن ورزش و کتابخانه و نمازخانه را که لکه‌های بزرگ‌تر هستند را در گوشه‌ها جانمایی کردیم، بوفه، سرویس بهداشتی و آبخوری به عنوان یک سری احجام بیرون زده در حیاط تعریف شده که درون این احجام پاتوق‌هایی برای نشستن، لم دادن و صحنه‌هایی تماشا به سمت حیاط که در دسترس بچه‌ها جانمایی شده اند.
ما در این سطح با ارتباط رمپ در چهار گوشه به سطح حیاط‌ها و برنامه‌های عمومی متصل می‌شویم. بنابراین پتانسیل‌های فیزیکی و ضوابط و برنامه را با سطحی که پاسخ دهنده‌ی همه موارد باشد ایجاد کردیم.
لذا بخش عمومی که از طریق رمپ‌هایی از سطح زمین شکافته شده است، توانست واجد کارکرد عملکردی بالاتری شود و به عنوان زیرساختی برای شهر کار کند.

مشخصات طرح:
• طراح: استودیو معماری یان (با همکاری استودیو معماری لای)
• معمار مسئول: آریان اسپریدونف، تینا شاه نظری
• تیم طراحی: پریسا کشاورز، رضوان خاشی، آروین شریفی، نسترین کاظمی، شارالله وردیان
• رده: آموزشی
• سال: ۱۴۰۲
• جوایز و افتخارات:
o رتبه دوم مسابقه «ساختمان آینده با کاربری مدرسه» | ۱۴۰۲