نقش پل‌های عابر پیاده در ارتقای ارتباطات شهری

در مقایسه با پل‌های مخصوص وسایل نقلیه، پل‌های عابر پیاده فرصتی برای حفظ ارتباطات بصری با مناطق مجاور، بهبود دسترسی و مناظر جذاب را برای عابران پیاده و دوچرخه سواران فراهم می‌کنند و به همین دلیل، امروزه این سازه‌ها به عنوان نمادی از ارتباط شهری مطرح هستند.

نقش پل‌های عابر پیاده در ارتقای ارتباطات شهری

پل‌های عابر پیاده سازه‌های مرتفعی هستند که تجسم تجربه شهری را برای کاربران اصلی آن یعنی عابران پیاده فراهم می‌کنند. اگرچه این سازه‌ها در ابتدا به عنوان راه‌حل‌های عملی برای مدیریت ترافیک ایجاد شدند، اما در حال حاضر به نقاط دیدنی نمادین و اجزای محوری برنامه‌ریزی شهری تبدیل شده‌اند. با گنجاندن ارزش‌های فرهنگی و تاریخی منطقه در طراحی پل‌ها می‌توان آن‌ها را به عنوان سازه‌های برجسته شهری در نظر گرفت.

در ادامه به چند نمونه از پل‌های عابر پیاده متمایز در شهرهای جهان اشاره می‌شود که اهمیت آن‌ها در تغییر به سمت طراحی انسان‌محور در مناظر شهری است.

پل کوسوگیباشی - ژاپن

پل عابر پیاده کوسوگیباشی در استان گوچی ژاپن که به دلیل سیل غرب ژاپن در سال ۲۰۱۸ تخریب شده بود به صورت یک پل چوبی بازسازی و به نمادی برای آن منطقه تبدیل شد. طراحی پل بازسازی شده به صورتی انجام شد که در برابر بلایای طبیعی مکرر مانند سیل مقاوم باشد و نرده‌های مربعی شکل آن که از چوب سرو ساخته شده است این پل را از خطرات آینده محافظت کند. نرده‌ها در اطراف این پل به گونه‌ای چیده شده‌اند که نمادی از خطوط کوه‌های اطراف را در هماهنگی با طبیعت موجود نشان می‌دهند. این طرح نوستالژیک به دلیل ترکیب مهارت قابل تحسین هنر نجاری ژاپنی با فناوری طراحی محاسباتی مدرن مورد تجلیل قرار گرفته است.

پل ابریشم -چین

پل ابریشم، واقع در امتداد کرانه جنوبی رودخانه هانگژو، بخشی جدایی‌ناپذیر از طرح نوآورانه توسعه مجدد گسترده ۱۲ کیلومتری برای فضاهای عمومی ساحلی منطقه را تشکیل می‌دهد و یک رابطه تعاملی بین عابران پیاده و وسایل نقلیه در این منطقه ایجاد می‌کند. این طرح همچنین پیست ورزشی منطقه را حفظ کرده و به آن نمایی جدید بخشیده است و به این ترتیب مناظر پانورامای جدید و بهبود یافته‌ای از رودخانه ارائه می‌دهد که باعث ارتقای فضای عمومی ساحلی شهر شده است.

سیستم ترافیک آهسته منطقه مرکزی دنگوآن - چین

با گسترش خطوط مترو و راه‌آهن بین شهری، این پل عابر پیاده بخشی از یک طرح جامع بزرگ‌تر برای سیستم ترافیک آهسته دنگوآن است که با یک چشم‌انداز سه کیلومتری در منطقه مرکزی شهر طراحی شده است و از سه جنبه قابل تجزیه و تحلیل است: نقاط جدا شده، مناطق شهری با پتانسیل افزایش ارزش و راهروهای سبز که هدف آن احیای فضای سبز در شهر است. این پل دارای چندین ستون عمودی شامل آسانسور است که با خرده‌فروشی‌های سطح شهر ادغام می‌شوند و در نهایت بافت شهری را احیا می‌کنند. علاوه بر این، در طول مسیر این پل فضاهای سبز و سکوهایی برای نشستن وجود دارد که افراد می‌توانند در این نقاط استراحت کنند و به تماشای شهر بنشینند.

پل Vlasbrug - بلژیک

ساختار مواج پل دوچرخه Vlasbrug با محیط اطراف خود هماهنگ است و آبراه‌ها و زیرساخت‌های منطقه را حفظ می‌کند، زیرا هدف اولیه این پروژه افزایش کیفیت و جذابیت مسیرهای آبی موجود در شهر وارخم بلژیک است. مسیرهای موازی با رودخانه‌ها و کانال‌ها معمولاً مسیرهایی هستند که برای دوچرخه‌سواران و عابران پیاده، هم از نظر تفریحی و هم از نظر عملکرد، به شدت مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای افزایش کیفیت این مسیرها، پل به طور یکپارچه از رودخانه عبور می‌کند بدون اینکه چشم‌انداز کانال موجود و ارزش اکولوژیکی این محل را مختل کند. این پروژه تلاش کرده است تا به طور طبیعی با محیط اولیه ترکیب شود، پایه‌های پل به سمت بیرون متمایل شدند تا فضای بیشتری را در ارتفاع بدون نیاز به بزرگ‌کردن عرشه پل فراهم کند. این پل علاوه بر شهروندان، توسط حیوانات نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و به همین دلیل در حفظ اکولوژی منطقه نیز مؤثر بوده است.

پل اشتوانیس - جمهوری چک

این پل بتنی به طول ۳۰۰ متر با ساختار منحنی ظریف، مسیر حرکت عابران پیاده و دوچرخه‌سواران بین سواحل مناطق هولشوویسه و کارلین در استان پراگ را برقرار می‌کند و در میانه نیز با یک سطح شیب‌دار به جزیره اشتوانیس می‌رسد، جزیره‌ای کوچک که شامل پارک و محوطه‌های ورزشی است. این پل عابر پیاده با دسترسی نامحدود، کناره‌ها و انحناهای جزیره را دنبال می‌کند و ساختار آن بدون استفاده از دکل‌ها و میله‌هایی است که منظره شهر را مختل می‌کند. رنگ سفید و مرمری آن به زیباسازی منطقه کمک کرده است به طوری‌که به عنوان یک مجسمه بزرگ خطی و مینیمال در شهر ظاهر می‌شود. در طراحی این پل خطرات احتمالی سیل در نظر گرفته شده است به این ترتیب که پل از یک طرف به صورت عمودی قابل تنظیم است و مکانیزم پیستونی هیدرولیک، در زمان وقوع سیل ارتفاع آن را افزایش می‌دهد تا در برابر سیل ایمن بماند.