موش‌خیزترین شهرهای لوکس جهان

موش‌ها عامل مهم تهدیدکننده سلامتی انسان‌های ساکن در شهر به حساب می‌آیند. شهرهای آمریکا سردمدار وجود موش در خیابان‌ها هستند و حتی شهرهای لوکس جهان مانند پاریس، لندن و تورنتو نیز در لیست شهرهای موش‌خیز دنیا دیده می‌شوند.

موش‌خیزترین شهرهای لوکس جهان

بسیاری از شهرهای بزرگ در سراسر دنیا با مشکل وجود بیش از حد موش در خیابان‌ها و اماکن عمومی روبرو هستند. مطالعات نشان می‌دهد که بیش از هزار و ۵۰۰ گونه جونده وجود دارد که رایج‌ترین و البته مخرب‌ترین آنها موش سیاه و موش سفید است زیرا حامل پاتوژن‌های بیماری‌زا هستند که می‌توانند از طریق گاز گرفتن یا آلوده کردن مواد غذایی به انسان منتقل شوند. به کمک مشاهدات میدانی جهانی، لیست ۲۵ شهر موش‌خیز دنیا به دست آمده است که ۹ شهر ابتدای این لیست متعلق به ایالات متحده آمریکا. در ادامه به ۱۰ شهر از شهرهای موش‌خیز جهان اشاره می‌کنیم.

شیکاگو، ایالات متحده آمریکا

شیکاگو برای مدت طولانی لقب «پادشاهی موش‌ها» را در ایالات متحده به خود اختصاص داده است به‌طوری‌که تخمین زده می‌شود در ازای هر ۱۰۰ نفر از جمعیت این شهر، ۶۴۷ موش وجود دارد. درحالی‌که تلاش بسیاری برای اجرای اقدامات کنترل آفات انجام می‌شود اما تعداد بالای موش‌ها عمدتاً به سیستم ضعیف دفع زباله در منطقه نسبت داده می‌شود. متأسفانه سرمای ماه‌های زمستان موش‌ها را مجبور می‌کند که در خانه‌ها و اداراتی که آب و غذا وجود دارد پناه بگیرند.

نیویورک، ایالات متحده آمریکا

شهر نیویورک مدت‌ها است که به خاطر جمعیت موش‌هایش معروف شده است. به دلیل جمعیت زیاد این شهر، تعداد موش‌ها نیز به همان اندازه و گویا با رشد جمعیت، بیشتر شده است به‌طوری‌که خیابان‌ها در شب‌هنگام به دست موش‌ها اداره می‌شود. بیش از ۲۱ میلیون موش در فاضلاب‌ها، خیابان‌ها، رستوران‌ها، ساختمان‌ها و همچنین پارک‌ها و مترو به طور آزادانه حرکت می‌کنند که نشان از افزایش بیش از ۴۰ درصدی تجمع این جانوارن است و همین یک دلیل بزرگ برای نگرانی است و بخش بهداشت این شهر باید اقدامات مؤثری در این زمینه انجام دهد.

واشنگتن دی‌سی، ایالات متحده آمریکا

سال ۲۰۲۱ با افزایش ۲۶ درصدی شکایات از جوندگان موجود در سطح شهر، بدترین سال برای واشنگتن دی سی بود. واحد کنترل جوندگان اداره بهداشت واشنگتن، این افزایش را به توسعه ساخت‌وسازهای جدید، دفع نامناسب زباله و زمستان معتدل در دهه گذشته نسبت می‌دهد. بروکلند، داگلاس و میفر از جمله محله‌هایی هستند که بیشترین آسیب را دیده‌اند.

لندن، بریتانیا

حتی با وجود پاندمی کووید ۱۹ که مشاغل، رستوران‌ها و هتل‌ها را تعطیل کرد، باز هم تعداد موش‌ها در لندن بسیار زیاد بود. برخی از مسئولین نابودکننده جوندگان شهری ادعا می‌کنند که حداقل ۲۰ میلیون موش در اطراف دفاتر و خانه‌های خالی پرسه می‌زنند و به دنبال غذا و سرپناه می‌گردند. اگرچه ممکن است این ارقام کمی اغراق‌آمیز به نظر برسد، اما چندان هم دور از واقعیت نیست. طبق گزارش انجمن کنترل آفات بریتانیا (BPCA)، در اولین قرنطینه بریتانیا در سال ۲۰۲۰ آمار موش‌ها ۵۱ درصد افزایش داشت و در طول موج دوم قرنطینه در نوامبر، ۷۱ درصد افزایش بیشتری داشت. از جمله مناطق آلوده به موش در لندن می‌توان به برج هملت، برنت، کامدن و ایلینگ اشاره کرد.

ژوهانسبورگ، آفریقای جنوبی

ژوهانسبورگ، بزرگترین شهر آفریقای جنوبی است که در لیست موش‌خیزترین شهرهای جهان قرار دارد. گفته می‌شود که این مشکل بیشترین آسیب را در سکونتگاه‌های غیررسمی و ساختمان‌های شلوغ در ژوهانسبورگ ایجاد کرده است. دولت در تلاش برای از بین بردن این جوندگان، ۲.۵ میلیون «رند» به این امر اختصاص داده است.

پاریس، فرانسه

حتی پاریس که بیشتر به مناظر رمانتیکش مشهور است در لیست موش‌خیزترین شهرهای جهان دیده می‌شود و رتبه بیست و دوم را به خود اختصاص داده است. با بیش از چهار میلیون موش در شهری با جمعیت دو میلیون نفر، حداقل دو موش برای هر پاریسی وجود دارد که این وضعیت برای کشوری که تلاش دارد موقعیت خود را به عنوان مقصد توریستی پیشرو در جهان حفظ کند، بسیار تهدید کننده و فاجعه‌بار است و باعث ناراحتی شدید در میان ساکنان و صاحبان مشاغل شده است به‌طوری‌که دولت مجبور شده است که هر سال نزدیک به ۱.۵ میلیون دلار برای نابودی موش‌ها هزینه کند.

تورنتو، کانادا

بر اساس مطالعات، در سال ۲۰۲۱ تورنتو برای دومین سال متوالی، رتبه اول را به عنوان موش‌خیزترین شهر در کانادا کسب کرد. افزایش مشاهده موش‌ها در سال ۲۰۲۱ عمدتاً به تعطیلی رستوران‌ها و هتل‌ها پس از پاندمی کرونا نسبت داده می‌شود که این جوندگان را مجبور به جستجوی غذا در مناطق مسکونی کرد. این مشکل هنوز تا سال ۲۰۲۳ نیز ادامه پیدا کرده است. طبق ارزیابی برخی کارشناسان این هجوم بسیار بدتر از آن چیزی است که در اعتصاب رفتگران سال ۲۰۰۲ مشاهده شد.