رابطه قیمت میلگرد با نرخ مسکن در ایران

در این محتوا در مورد ارتباط قیمت میلگرد و عوامل موثر بر آن بر روی قیمت مسکن صحبت شده است. همچنین روش‌هایی برای خرید ارزان‌تر میلگرد نیز پیشنهاد می‌شود.

رابطه قیمت میلگرد با نرخ مسکن در ایران

ایران یکی از بزرگ‌ترین تولید‌کنندگان میلگرد در جهان محسوب می‌شود. قیمت این محصول فولادی تحت تاثیر عوامل داخلی و خارجی روند افزایشی یا کاهشی به خود می‌گیرد. عوامل تاثیرگذار بر قیمت مسکن در بازار به اندازه‌ای گسترده‌اند که یکی از پژوهش‌های دانشگاهی به حساب می‌آیند. البته از جمله این عوامل تاثیرگذار، قیمت میلگرد و تیرآهن در ساختمان‌سازی است که جز وزنه‌های سنگین در تعیین قیمت مسکن هستند. قیمت مسکن و قیمت مقاطع فولادی از جمله میلگرد با یکدیگر رابطه مستقیم دارند. در اینجا می‌خواهیم رابطه قیمت میگلرد و مسکن را مورد بررسی قرار دهیم.

پیش‌بینی قیمت میلگرد در سال ۱۴۰۳

قیمت میلگرد به‌طور مستقیم با خریدان ارتباط دارد. بنابراین، در پیش‌بینی قیمت میلگرد مهم است که چند پارامتر اساس باید در نظر گرفته شود. به‌طور کلی، برای پیش‌بینی قیمت میلگرد بایستی عوامل موثر در قیمت‌گذاری آن را در کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلند‌مدت بررسی کرد. لازم به ذکر است که ابتدا باید قیمت ارز و قیمت جهانی فولاد مورد بررسی قرار گیرد و در پایان از تحلیل تکنیکال برای پیش‌بینی قیمت میلگرد استفاده کرد.

استفاده از میلگرد در ساختمان‌سازی

برای پیش‌بینی قیمت میلگرد در سال ۱۴۰۳، باید ابتدا قیمت مواد اولیه آن که شامل سنگ‌آهن و قراضه آهن و سایر مواد پایه مانند نیکل و کروم است را بررسی کرد. به‌همین دلیل قیمت این مواد اولیه، کمیاب‌شدن آن‌ها و کاهش عرضه می‌تواند تاثیر زیادی در تعیین و پیش‌بینی قیمت میلگرد داشته باشد. طبق بررسی‌های انجام شده در سال ۱۴۰۲ به دلیل افزایش تقاضا برای میلگرد قیمت سنگ‌آهن نیز افزایش داشته است. البته شایان ذکر است که پارامترها شامل بودجه تخصص‌یافته به بخش عمرانی، روند دلار آزاد و دلار نیمایی در سال ۱۴۰۳ همینطور تورم سالانه، عوارض وضع‌شده برای مواد اولیه بر پیش‌بینی قیمت میلگرد تاثیرگذار است.

بخش عمده‌ای از هزینه‌های ساخت، صرف خرید مقاطع فلزی می‌شود که به دلیل حجم بالای مصرف آن‌ها است. به‌همین خاطر کوچک‌ترین تغییر قیمت در پروفیل‌های ساختمانی مثل تیرآهن، میلگرد و دیگر آهن‌آلاتی که به‌طور معمول در اسکلت ساختمان مصرف می‌شوند، در قیمت مسکن تاثیر چشمگیری به همراه خواهند داشت.

میزان تقاضا در بازار ساخت‌و‌ساز مسکن در سال ۱۴۰۳

پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهند که بازار مسکن در شش ماه آینده سال ۱۴۰۳ چار تورم افسارگسیخته‌ای خواهد شد و افزایش قیمت مقاطع فولادی از جمله تیرآهن و میلگرد را در بهار و تابستان در پی خواهد داشت. به همین دلیل، این امکان وجود دارد که سرمایه‌گذاران به این بازار ترغیب‌شده و به احتمال زیاد با افزایش تقاضا برای تولید مقاطع فولادی و افزایش قیمت آن‌ها مواجه خواهیم شد.

میلگردها از اصلی‌ترین و پرکاربردترین مقاطع فولادی در ساخت‌و‌سازها هستند، به‌طوری که قیمت ساخت یک سازه به قیمت و حجم میلگرد استفاده شده در آن پروژه بستگی دارد. در سال ۱۴۰۱ از فصل تابستان قیمت میلگرد رشد قابل توجهی داشته است. به‌عنوان مثال، قیمت میلگرد هیربد آجدار از 16414 تومان، در خرداد ماه 1402 به ۲3699 هزار تومان در خرداد 1403 رسید. این افزایش قیمت تحت تاثیر افزایش قیمت دلار و صادرات شرکت‌های فولادی بوده است. به‌همین دلیل قیمت ملک روند افزایشی به خود گرفته است.

قیمت آهن چگونه باعث بی‌ثباتی بازار مسکن می‌شود؟

به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم قیمت آهن بر قیمت تمام‌شده مسکن تاثیر می‌گذارد. به‌علت مصرف بالای پروفیل‌های فلزی در صنعت ساختمان‌سازی، تاثیر مستقیم این محصولات در هزینه‌های ساختمان بسیار بالا است. این تاثیر به اندازه‌ای است که افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت هر یک از مقاطع فلزی مانند میلگرد، تیرآهن و غیره، ۱۸ تا ۲۰ درصد بر قیمت مسکن تاثیر خواهد داشت. بالا‌رفتن قیمت آهن‌آلات موجب افزایش قیمت مصالح دیگر خواهد شد. این افزایش به مراتب می‌تواند شدیدتر از اثر مستقیم باشد که حتی امکان به وجود‌آمدن شرایط اضطراری برای قیمت مسکن را در پی دارد. همچنین می‌تواند تاثیر خود را بر قیمت مسکن با وقفه چند ماهه نشان ‌دهد. در فصل بهار، تابستان و دو الی سه ماه آخر سال به دلیل افزایش تقاضا، قیمت میلگرد در بازار فولاد افزایش می‌یابد. البته هر ساله با رسیدن فصل سرد ساخت‌و‌سازها کاهش می‌یابند که خود کاهش تقاضا برای میلگرد را در پی دارد.

میلگرد فولادی

از طرفی قیمت خود میلگرد تحت تاثیر عواملی مثل تحریم‌های اقتصادی، هزینه گمرک و واردات، اتفاقات سیاسی، قیمت ارز، نوسانات طلا و هزینه مواد اولیه است. به‌همین دلیل بالا و پایین‌شدن قیمت میلگرد باعث ایجاد نوسانات شدید در قیمت بازار مسکن شده است. لازم به ذکر است که در نوسان قیمت بازار مسکن ۴ عامل، مهم است که عبارتند از:

  • عرضه و تقاضا در ایران
  • نرخ بهره بانکی و سیاست‌های مالی
  • قیمت مصالح ساختمانی مثل گچ سیمان و رنگ
  • شرایط اقتصادی کشور و اقتصاد کلان

جالب این است که عامل موثر پنجم روی نوسان قیمت مسکن قیمت میلگرد است. به عبارت دیگر در حالیکه ۴ مورد بالا که روی قیمت مسکن تاثیر می‌گذارند، روی قیمت میلگرد هم تاثیر قابل توجهی خواهند داشت. اما عوامل موثر روی نوسان قیمت آهن‌آلات شامل موارد زیر است:

  • افزایش قیمت طلا و سکه در بازار جهانی و ایران
  • افزایش هزینه تهیه مواد اولیه
  • قیمت آهن‌آلات در بازار بین‌المللی
  • افزایش قیمت ارز
  • نوسان قیمت آهن‌آلات در بازار سیاه

تاثیر قیمت میلگرد روی بازار مسکن در دو دهه اخیر

طبق بررسی‌های انجام‌شده، روند افزایشی قیمت میلگرد را در این دو دهه داشته‌ایم. در شروع دهه ۸۰، قیمت میلگرد اصفهان از کیلویی ۴۵۰ تومان به کیلویی ۲۰ هزار تومان رسیده است. این افزایش قیمت شاید در طول این سال‌ها ناچیز باشد اما در افزایش قیمت مسکن تاثیر چشمگیری داشته است.

استفاده از میلگرد در ساختمان‌سازی

استفاده از میلگرد در ساختمان‌سازی

تاثیر قیمت میلگرد بر هزینه ساخت‌و‌ساز

به علت حجم بالای مصرف میلگرد در ساخت‌و‌سازهای مختلف، حتی کوچک‌ترین نوسان قیمت آن تاثیر بسیاری بر قیمت نهایی پروژه می‌گذارد. در فصولی که ساخت‌و‌ساز زیاد است، به‌طور معمول هزینه بیشتری باید برای خرید مصالح پرداخت. بر خلاف آن در فصل‌های سرد می‌توان مقاطع را با قیمت مناسب‌تر پیدا کرد. پیشنهاد می‌شود که اگر فضای مناسب برای انبار‌کردن انواع آهن‌آلات دارید، می‌توانید آن‌ها را در فصل سرد که قیمت مناسب‌تر است، خریداری کرده و انبار کنید. همچنین می‌توان گفت نوع کارخانه‌ای که از آن میلگرد خریداری می‌کنید می‌تواند بر روی قیمت نهایی تاثیرگذار باشد. روش دیگری که می‌توانید برای ایجاد کاهش قیمت میلگرد استفاده کنید این است که یک فروشنده مناسب با کمترین تعداد واسطه پیدا کنید تا آهن‌آلات را از کارخانه به شما برساند.

جمع بندی

قیمت میلگرد با توجه به انواع و ابعاد مختلفی که دارند و بسته به نوع ساختمان و شرایط آب و هوایی متفاوت است. اما به هر صورت که باشد، قیمت میلگرد تاثیر بسزایی بر هزینه نهایی ساخت دارد. به‌طوری که هر چقدر قیمت میلگرد و آهن‌الاتی که در ساختمان استفاده می‌شود، بیشتر باشد، به‌همان نسبت هزینه‌های نهایی ساختمان‌سازی نیز افزایش پیدا می‌کند. از طرفی، مقاومت ساختمان به تعداد و نوع میلگردهایی است که در آن استفاده شده است. شرکت بازرگانی آسن می‌تواند به شما در خرید میلگرد با کمترین قیمت کمک کند. همچنین این شرکت به شما مشاوره تخصصی فنی و مهندسی می‌دهد تا بتوانید تعداد و نوع میلگرد مناسب صنعت خود را خریداری کنید. با عضو‌بودن در کانال‌ لحظه‌ای قیمت میلگرد و یا کانال تلگرام آسن می‌توانید قیمت روز میلگرد را مورد بررسی قرار داده و در زمانی که قیمت آن پایین‌تر است، خرید خود را انجام دهید.