فلامینگوها به بختگان بازمی‌گردند 

فلامینگوها به بختگان بازمی‌گردند 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس اعلام کرد که با توجه به بالا آمدن سطح آب در تالاب بختگان، احتمال بازگشت فلامینگو‌ها به این زیست‌بوم بعد از مدت‌ها افزایش پیدا کرده است. 
 عطا پورشیرزاد درحاشیه بازدید از محل زادآوری فلامینگو‌ها در تالاب بختگان اظهار داشت: با توجه به مشاهده پهنه‌های آبی در تالاب بختگان احتمال بازگشت فلامینگو‌های بیشتری به تالاب در پی بارندگی‌های پاییز و زمستان سال گذشته قوت گرفته است.
وی، از جوامع محلی و اعضای سمن‌های زیست محیطی خواست تا با مشارکت در پایش مستمر بستر تالاب، محیط‌بانان و اعظای یگان حفاظت محیط زیست را برای فراهم کردن بستر مناسب زادآوری فلامینگو‌ها در تالاب بختگان یاری کنند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس ادامه داد: پایش تالاب و دریاچه بختگان از اوایل اسفندماه سال گذشته شروع شد و با برنامه‌ریزی اداره پارک ملی بختگان، به طور منظم کلنی‌های جوجه‌آور فلامینگو‌ها توسط ماموران اجرایی رصد شدند و پایش هوایی فلامینگو‌ها نیز با پهپاد آغاز شد.
وی افزود: از اواخر اسفندماه سال گذشته فلامینگو‌ها در این تالاب شروع به لانه‌سازی کرده و در هفته اول فروردین‌ماه پرندگان بر روی تخم‌ها دیده شدند، این موضوع نویدی مبنی بر افزایش جمعیت فلامینگو‌ها در تالاب بختگان با توجه به افزایش سطح آب و تامین بخشی از حقابه این تالاب می‌دهد.
مدیرکل محیط زیست فارس که به همراه کارشناسان و محیط‌بانان و گروه مستندساز از محل زادآوری فلامینگو‌ها در تالاب بختگان بازدید کرد، گفت: ظرفیت‌های آبی در تالاب کمجان نیز قابل توجه است، تالاب طشک نیز به عنوان ذخیره گاه همجوار با تالاب بختگان شرایط مناسبی دارد و وجود این دو تالاب در مسیر مهاجرت فلامینگوها، احتمال بازگشت برخی از گونه‌های مهاجر به تالاب بختگان را افزایش داده، از این رو مشارکت جوامع محلی و تشکل‌های زیست محیطی در رصد و پایش و افزایش مشارکت در حفاظت از گونه‌های حیات وحش در این مناطق بیش از پیش احساس می‌شود.
وی بیان کرد: موفقیت جوجه‌آوری در پرندگان با توجه به شرایط زیستگاه غالبا پایین‌تر از 50 درصد است و بخشی از زادگان پیش از باز شدن تخم‌ها و برخی در دوران جوجگی از بین می‌روند و طبیعت سازگارترین‌ها را انتخاب می‌کند.
در ادامه این بازدید کارشناسان محیط زیست فارس با رطوبت سنجی تالاب بختگان و ارزیابی ظرفیت‌های آبی محل زادآوری فلامینگو‌ها در این تالاب، موضوع را بررسی کردند و مقرر شد تشکل محلی روستای بستروم نیز که در سال‌های گذشته با اداره کل حفاظت محیط زیست فارس در حفاظت از این زیستگاه همکاری موثری داشته است برنامه ریزی جامعی برای افزایش حفاظت از تالاب داشته باشند.
پایش روزانه کلونی‌ها و ثبت و ارسال گزارش جوجه آوری فلامینگو‌ها به اداره کل حفاظت محیط زیست استان از جمله مواردی است که برعهده این تشکل زیست محیطی گذاشته شده است.
در این بازدید مقرر شد در صورت لزوم نسبت به انتقال آب و رهاسازی در بستر دریاچه بختگان از سوی علاقه‌مندان به محیط زیست اقدامات لازم اجرا شود.