سودان؛ ژنرال علیه ژنرال و هر دو علیه ملت

۴۱۳ کشته در ادامه درگیری‌ها با وجود آتش‌بس 

سودان؛ ژنرال علیه ژنرال و هر دو علیه ملت

روزنامه گاردین در سرمقاله خود به نزاع کنونی در سودان پرداخت و نوشت: این نزاع، جنگ دو ژنرال علیه یکدیگر است که هر دو علیه ملت و تشنه قدرت هستند اما تمایل به برقراری دموکراسی در کشور همچنان باقی است. 
این روزنامه در سرمقاله خود نوشت: «ابتدا عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیتی سودان و فرمانده ارتش این کشور و محمد حمدان دقلو معروف به حمیدتی، فرمانده نیروهای واکنش سریع علیه عمر البشیر، رئیس جمهور سابق سودان که در زمان انتفاضه مردم به او خدمت کرده بودند، به پا خاستند و سپس علیه سیاستمداران غیرنظامی شورش کردند که بعد از برکناری البشیر و انتفاضه مردم به قدرت رسیده بودند. اکنون نیز علیه یکدیگر شورش کرده‌اند.
بسیاری درگیری البرهان و حمیدتی را پیش بینی می‌کردند اما اوج خشونت و میزان و سرعت انتشار آن در سرتاسر کشور از جمله دارفور و مناطق مرزی در شرق اوایل هفته جاری بود و این درگیری‌ها هولناک و ترسناک بود. کارنامه هر دو تاریک است. هر دو به ویژه نیروهای واکنش سریع نقش رهبری در مقابله با افراد مسلح در دارفور را ایفا کردند. دلیل نزاع میان این دو برنامه ادغام نیروهای واکنش سریع در ارتش در چارچوبی بود که به برقراری حکومت غیرنظامی در سودان منجر شود.
به نظر می‌رسد دو نفر جنگ خود را موضوع مرگ و زندگی می‌دانند. حمیدتی گفته: البرهان اگر در مقابل دادگاه قرار نگیرد مثل سگ خواهد مرد.
ارتش نیز حمیدتی را یک جنایتکار تحت تعقیب اعلام کرده است.
البرهان از حمایت مصر برخوردار است و حمیدتی از حمایت امارات. همچنین حمیدتی روابطی با گروه واگنر روسیه دارد. اگر خشونت ادامه یابد خطر واقعی مداخله تعداد زیادی از طرف‌های محلی و خارجی خواهد بود و باعث می‌شود حل نزاع از هر زمان دیگری دشوارتر شود. همچنین ممکن است درگیری‌ها به چاد، آفریقای مرکزی و بخش‌های دیگری از منطقه برسد.
پایان جنگ، گام اول است. سودان به حمایت بین‌المللی یکپارچه و پایدار برای آتش‌بس نیاز دارد. این نزاع نظامی باعث شده حامیان دموکراسی اکنون بیش از هر زمان دیگری از اهدافشان دور شوند و باعث شده تا به جای تلاش‌ برای حل سیاسی بحران و برآورده کردن نیازهای اساسی شهروندان و پایان خشونت، در خلاف جهت آن تلاش کنند. با این حال این مردم بیش از هر زمان دیگری آگاه‌ هستند و دست از آرمان‌های خود نمی‌کشند.

۴۱۳ کشته در ادامه درگیری‌ها با وجود آتش‌بس 

با وجود موافقت نیروهای پشتیبانی سریع سودان با آتش‌بس ۷۲ ساعته، اما ارتش این کشور از ادامه درگیری‌ها خبر داد و سازمان جهانی بهداشت نیز آخرین آمار کشته‌های درگیری‌های مسلحانه و خشونت آمیز سودان را ۴۱۳ نفر اعلام کرد. این سازمان همچنین تعداد مجروحان این درگیری‌ها را سه هزار و ۵۵۱ نفر اعلام کرد.
شاهدان عینی می‌گویند که ارتش برای اولین بار از زمان آغاز درگیری‌ها در روز شنبه، استفاده از موشک‌های هدایت شونده با دقت بالا را آغاز کرده است.