سندهای گران در محلات شهرداری

در حالی گفته می شود سند املاک در محلات و بافت های فرسوده به مالکان شان داده می شود که املاک واقع در اراضی که متعلق به شهرداری است، قیمت هایش بالاست و بسیاری از ساکنان این مناطق توان پرداخت چند ده میلیون تومان هزینه به شهرداری و اخذ سند و نوسازی املاک شان را ندارند و به همین دلیل بسیاری از این املاک همچنان بی سند و فرسوده مانده اند و ساکنان در زیر سقف های لرزان زندگی می کنند که امکان ریزش آنها بر سرشان هم وجود دارد.

سندهای گران در محلات شهرداری

ساکنان محلات حاشیه ای و بافت فرسوده که قشر محروم و مستضعف جامعه هستند و بیشترشان هم تحت پوشش نهادهای حمایتی و… هستند وبرخی هم شرایط تحت پوشش رفتن را ندارند، اما از لحاظ مالی در تنگنا قرار دارند و حتی در معیشت، درمان و… درمانده اند؛ بیشتر آنها در خانه های قدیمی و فرسوده زندگی می کنند که شکاف های ریز ودرشت در سقف و دیوارهای خانه‌های شان به چشم می خورد و آنها توان مالی جهت تعمیر منازل شان را هم ندارند و گهگاهی خبر از آوار شدن سقف ویا دیوار بعضی از این املاک به گوش می رسد و بارها نیز رسانه ها در سال های اخیر گزارش هایی را در این حوزه منتشر کرده اند.

املاک فرسوده و قدیمی در محلات که بیشترشان فاقد سند می باشند، حتی برای اخذ تسهیلات نوسازی بافت فرسوده، ساکنان شان با مشکل مواجهند و به خانه های بی سند وام نوسازی بافت فرسوده داده نمی شود. برای اخذ سند نیز بدلیل هزینه بالای صدور سند در اراضی که متعلق به شهرداری است، ساکنان با مشکل بیشتری مواجهند.

البته در اراضی دولتی که از سال گذشته صدور سند املاک فاقد سند ماقبل از سال ۹۴ آغاز شده است، تا ۲۰۰ متر با نرخ منطقه ای و مازاد بصورت کارشناسی محاسبه می شود که نسبت به اراضی شهرداری ارزان‌تر است که البته برای همان دولتی ها هم برخی شاید برای پرداخت هزینه ها با مشکل مواجه شوند. اما محلاتی که اراضی آن متعلق به شهرداری است و قیمت ها را شورای شهر مصوب کرده و هر سال افزایش می یابد، هزینه صدور سند و مبالغی که بایستی به شهرداری پرداخت شود، بالاست وبسیاری از خانواده ها و ساکنان محروم محلات توان پرداخت آن را ندارند که بایستی تمهیدانی در این حوزه اندیشیده شود تا ساکنان راحت تر سند املاک شان را اخذ نموده و تا قبل از آوار شدن بر سرشان بتوانند با تسهیلات نوسازی، نسبت به بازسازی املاک شان اقدام کنند.

حداقل اراضی شهرداری هم اگر مانند اراضی دولتی بصورت منطقه ای محاسبه می شد و با نگاه کمک به مردم محروم این محلات و نجات شان از خانه های فرسوده با سند دارشدن املاک شان و بازسازی املاک با استفاده از تسهیلات نوسازی اقدام می شد، بطور حتم میزان سند دار شدن املاک افزایش می یافت و بطور یقین برخی از این املاک با تسهیلات نوسازی، بازسازی می شدند و عقب نشینی هایی صورت می گرفت و زمینه برای بازگشايي معابر فراهم تر می شد.