سرنوشت مبهم جاده قره پیری!

پروژه بزرگراه قره پیری واقع در شهر صدرا که می تواند به دسترسی آسان و سریع مردم کمک کند و همچنین بار ترافیکی را تا حد زیادی کاهش دهد حالا به حال خود رها شده است و چشم انتظار چشم هایی است که نگاهشان به این جاده نمی خورد.

سرنوشت مبهم جاده قره پیری!

پروژه بزرگراه قره پیری پروژه ای فراموش شده است که به همان اندازه که این پروژه پر اهمیت و بزرگ است به همان اندازه به آن بی توجهی می شود.

این پروژه به دانشگاه آزاد ، سایت اورژانس ، دانشگاه علوم پزشکی و بیمارستان سوانح سوختگی متصل می شود و می‌تواند یک مسیر سریع و میان‌بر باشد هم برای بیماران هم دانشجویان و شهروندان شیراز و صدرا ، اگر این مسیر افتتاح شود از بار ترافیکی نیز به شدت کاسته می شود چرا که برای رفت و آمد از صدرا به شیراز فقط بزرگراه دکتر حسابی وجود دارد.

پروژه قره پیری نیازمند توجه ویژه مسئولان استانی

حال سه سال از شروع پروژه گذشته است اجرای این پروژه در بهمن ماه سال ۹۹ آغاز شده و پیش بینی شده بود که دوساله تمام شود ، اما هنوز حتی ۴۰ درصد از مسیر پروژه تحویل پیمانکار داده نشده است و حتی بعد از گذشت یک سال اول هم حدود ۷۰ درصد از مسیر در اختیار پیمانکار نبوده و کم کم رفع معارض شده است؛ علاوه بر آن کل پروژه که قرار بوده با بودجه ۲۰۰ میلیارد تومانی تمام شود حالا نزدیک به ۲۰۰ میلیارد برای آن هزینه شده و هنوز برخی از قسمت های پروژه هیچ پیشرفتی نداشته است حال هر چه زمان میگذرد به رقم تکمیل نهایی پروژه افزوده می شود و هنوز پروژه اندر خم تأمین اعتبار اولیه و رفع معارض و تملک آن است.

سوالی که اینجا مطرح می شود این است چرا ابتدا زمین ها تملک نشد تا پروژه در زمان خودش ادامه پیدا کند آن زمان مسئولان استانی و شهری منتظر چه چیزی بودند؟

روح الله شجاعیان، عضو شورای شهر صدرا در گفتگو با خبرگزاری فارس با بیان اینکه تا زمانی که تقاطع ابتدا و انتهای این پروژه شروع به ساخت نشود جاده به صدرا و شیراز متصل نمی شود، اظهار داشت: برخی از قسمت های این پروژه که در اختیار پیمانکار قرار دارد ۶۰ الی ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته اما در برخی از نقاط  این پروژه شاهد پیشرفت های ۴۰ درصد و صفر درصد نیز هستیم.

او ادامه داد: مشکلی که این پروژه دارد بحث آسیب شناسی قضیه است زمانی که روحانی(رئیس جمهور سابق) این پروژه را کلنگ زد ابتدا باید این ۳۱ و خورده ای هکتار را که گفته اند تملک می‌خواهد تملک می کردند تا حالا با این مشکل بر نمی خوردند که شهرداری شیراز بگوید همچین پولی جهت رفع معارض ندارم.

مصوبات سفر ریاست جمهوری در خصوص پروژه قره پیری چه شد؟!

وی افزود: طبق آخرین جلسه برگزار شده در ماه گذشته برای پروژه گفته بودند قصد داریم در سفر ریاست جمهوری از هیئت دولت اجازه بگیریم که اختیار به استاندار داده شود تا استاندار برخی از محدوده های حریم ها را به محدوده اضافه کند تا از درآمد آن پروژه تأمین اعتبار شود اما هنوز خروجی مصوبات سفر رئیس جمهور را نداریم تا ببینیم چه می شود.

عضو شورای شهر صدرا گفت: از این جاده تا جوادیه شیراز هشت دقیقه است و اگر تونل های جوادیه نیز وصل شود تا میدان نمازی بیست دقیقه راه است.

برخی از آب گل آلود ماهی می گیرند

شجاعیان ضمن بیان اینکه هر چه از زمان این پروژه می گذرد برخی ادعای تملک می کنند اظهار داشت: هر چه از زمان پروژه می گذرد شاهد این هستیم که مردم در زمین های اطراف شروع به کشاورزی کرده و ادعای تملک می کنند.

وی عنوان کرد: این جاده می تواند در بحث سوخت ، زمان مردم ، دسترسی سریع و آسان شهروندان هم در بحث درمان در دسترسی به بیمارستان پیوند ، نمازی یا بیمارستان های دیگر کمک کند و بسیار در زمان صرفه جویی شود

حسین شجاعیان، پیمانکار این پروژه نیز عنوان کرد: نام پروژه ، صدرا به شیراز است اما کیلومتر شمار آن از شیراز به صدرا است.

وی افزود: از ۱۰/۵ کیلومتری که داریم به ما گفته اند از کیلومتر ۹/۵ شروع کنیم به دلیل بحث مطالعاتی روگذر انتهایی مسیر که به بلوار حافظ شهر صدرا متصل می شود و در حال حاضر به ریل راه آهن و به آپارتمان های مجاور بلوار حافظ نزدیک است.

پیمانکار این پروژه در توضیح مشخصات این جاده گفت: ۴۴ متر عرض جاده و یک خط بی آر تی در این جاده به اضافه سه لاین رفت و سه لاین برگشت پیش بینی شده است.

 نماینده شرکت جهاد نصر فارس تصریح کرد: قسمتی از پروژه به وسیله دو پل بزرگ یکی به طول ۱۲۰ و دیگری به طول ۱۴۰ متر که میان آنها خاکبرداری زیادی صورت میگیرد بهم متصل می‌شود.

پیمانکار پروژه قره پیری افزود: بیش از ۶۰  دستگاه بولدوزر ، بیل مکانیکی،گریدر،غلطک،تانکر آبپاش، کمپرسی و..... در این جاده در حال فعالیت می باشند ، این مسیر دو دوربرگردان نیاز دارد که هم اکنون در مراحل اجرایی به سر می برد.

وی افزود: همچنین در طول مسیر چندین رشته قنات وجود دارد که به دلیل تداخل قنات ها با مسیر پروژه ، نقشه جاده شیفت داده شده است و قسمتی از پروژه هم به این دلیل زمان برده است.

در این پروژه دو سنگ شکن ، کارخانه تولید آسفالت و بچینگ تولید بتن توسط کارفرما ، شرکت جهاد نصر فارس مستقر شده است و برخلاف برخی از نقاط که هیچ پیشرفتی نداشته است و حتی تحویل پیمانکار داده نشده است قسمت هایی از این پروژه آماده عملیات روسازی آسفالت است.

حداقل شهرداری شیراز می تواند کم کم تأمین اعتبار کند تا پروژه رونق پیدا کند و امید مردم به این پروژه نا امید نشود.

شهرداری شیراز و سایر مسئولین استانی و شهری مطالبه می‌کند که به طور جدی به این پروژه بپردازند چرا که این پروژه به حال خود رها شده است و سرنوشت آن تا زمان تأمین اعتباری که از آن هم خبری نیست مبهم است.