زخم‌های آسفالت شهری قزوین در مسیر ترمیم

با توجه به مطالبات مردم شهر قزوین برای بهسازی و مرمت آسفالت معابر شهری، شهرداری قزوین قول داده است تا نهضت آسفالت شبانه را با وسعت بیشتری اجرایی کند.

زخم‌های آسفالت شهری قزوین در مسیر ترمیم

بنا بر آمارهای ارائه‌شده از سوی سامانه ۱۳۷ شهرداری قزوین در حال حاضر نخستین موضوعی که شهروندان از مدیریت شهری درخواست دارند، مرمت و روکش آسفالت کوچه و خیابان‌های شهر است.

انتهای تیر امسال بود که علی فرمانی رئیس شورای اسلامی شهر قزوین در یکی از نطق‌های صحن شورای شهر از وضعیت نامناسب آسفالت خیابان‌ها و معابر شهر قزوین ابراز گلایه کرد و خواستار توجه و پیگیری مدیریت شهری نسبت به این موضوع شد، نقدی که از سوی اعضای دیگر شورای شهر نیز کم‌وبیش مطرح و آمارهای ناامیدکننده‌ای درباره وضعیت آسفالت خیابان‌ها و معابر شهری قزوین ارائه شد.

این روزها با راه‌اندازی نهضت آسفالت شبانه این نقطه ضعف به مرور دارد به نقطه قوت شهر قزوین تبدیل می‌شود و بخشی از مطالبات انبوه مردم قزوین در حوزه بازسازی، بهسازی و مرمت آسفالت پاسخ داده شده است که البته همچنان با شرایط آرمانی و مطلوب فاصله دارد.

عقب‌ماندگی قزوین در حوزه آسفالت معابر

علی فرمانی، رئیس شورای شهر قزوین با اشاره به ضرورت توسعه خدمات آسفالت معابر در شهر قزوین اظهار می‌کند: مردم خدماتی که در حوزه روکش آسفالت ارائه می‌شود را به عینه می‌بینند و کاملاً برایشان مشهود است؛ بنابراین کار کردن در این حوزه نقش مهمی در افزایش رضایت‌مندی مردم دارد.

وی اضافه می‌کند: نکته مهمی که باید به آن پرداخته شود، نظارت بر کار پیمانکاران و اجرای احسن کار است، چراکه از بیت‌المال هزینه می‌شود و باید نسبت به آن پاسخگو باشیم، در ضمن در اجرای روکش آسفالت باید خیابان‌ها و معابر را اولویت‌بندی کنیم تا برنامه‌ریزی بودجه‌ای پس از مشخص کردن اولویت‌ها بر اساس آن صورت گیرد.

رئیس شورای شهر قزوین ادامه می‌دهد: در این حوزه دارای عقب‌ماندگی هستیم و ضرورت دارد تا در روکش و مرمت آسفالت نقاط مختلف شهر تسریع صورت گیرد، همچنین در این حوزه باید برنامه سه‌ماهه توسط سازمان عمران و معاونت عمرانی به شورا ارائه شود.

لزوم ارائه برنامه زمان‌بندی اجرای آسفالت به شورا

از سوی دیگر مهدی مهدی‌خانی، رئیس کمیسیون، عمران، ترافیک و امور زیربنایی شورای شهر قزوین نیز خواستار ارائه گزارش اولویت‌بندی و برنامه زمان‌بندی در اجرای نهضت آسفالت معابر از سوی شهرداری به شورا شد.

رئیس کمیسیون عمران و ترافیک شورای شهر قزوین می‌گوید: در یکی از جلسات کمیسیون عمران به طور مبسوط به وضعیت آسفالت معابر شهر قزوین و ظرفیت‌های شهرداری و سازمان عمران برای افزایش کار در این حوزه پرداخته شد.

مهدی‌خانی بر لزوم حل مشکلات موجود در مسیر تسریع عملیات اجرای آسفالت در شهر تأکید می‌کند و ادامه می‌دهد: باید مسیر برای تسریع اجرای آسفالت در نواحی و مناطق شهر قزوین هموار شود تا بتوانیم با افزایش بودجه و امکانات جهش پنج برابری مساحت اجرای آسفالت داشته باشیم.

وی تصریح می‌کند: در حال حاضر کار در مناطق و نواحی بر اساس بودجه ابلاغی انجام شده است، اما آنچه آمارها در بازدید میدانی می‌گویند معابر احتیاج به آسفالت و مرمت دارد و نارضایتی شهروندان در این حوزه هنوز وجود دارد؛ باید بتوان با هماهنگی بیشتر سرعت انجام کار در حوزه آسفالت را افزایش داد تا با اولویت‌بندی مناسب در این حوزه اقدامات مؤثری داشته باشیم.

شهرداری ظرفیت آسفالت‌ریزی را ۳ برابر کند

رئیس کمیسیون عمران و ترافیک شورای شهر قزوین ادامه می‌دهد: با توجه به گزارش‌های ارائه شده به نظر می‌رسد شهرداری قادر است تا سه برابر ظرفیت کنونی آسفالت‌ریزی در سطح شهر را انجام دهد.

مهدی‌خانی بر لزوم ارائه برنامه زمان‌بندی آسفالت معابر شهری تأکید دارد و عنوان می‌کند: یکی از مصوبات کمیسیون این بود که معاونت عمرانی برنامه زمان‌بندی آسفالت معابر و مناطق شهری را با هماهنگی معاونین عمرانی مناطق به کمیسیون ارائه دهد که تاکنون این برنامه ارسال نشده است.

آسفالت شدن ۵۰ هکتار از معابر شهر قزوین

با وجود نقدهای مختلف مردم و اعضای شورای اسلامی شهر قزوین شهرداری قزوین نیز در قالب نهضت آسفالت شبانه اقدام به بازسازی، بهسازی و مرمت آسفالت شهری کرده که سال‌ها بود در حوزه عمران شهری قزوین مغفول مانده بود.

ایزدمهر زارعی، مدیرعامل سازمان عمران شهرداری قزوین در تشریح آخرین وضعیت اقدامات و اجرای طرح‌های آسفالت شهری اظهار می‌کند: از ابتدای سال جاری در راستای روان‌سازی تردد از شریان‌های اصلی و فرعی، ۷۵ هزار تن آسفالت برای بهسازی و مرمت ۵۰ هکتار از معابر سطح شهر ریخته شده است.

وی با اشاره به اینکه آسفالت جز مصالح گران است، می‌افزاید: اجرای عملیات روکش آسفالت یکی از دغدغه‌های شهروندان است و سازمان عمران با جدیت اقدام به عملیات تراش و روکش آسفالت معابر سطح شهر می‌کند، با این حال منابع مالی برای آسفالت معابر شهری تأمین شده و با توجه به قول‌هایی که داده شده است، در این خصوص مشکلی وجود ندارد.

مدیرعامل سازمان عمرانی شهرداری قزوین با اشاره به نزدیک شدن به بازگشایی مدارس تصریح می‌کند: اکیپ‌های پخش آسفالت به سرعت در حال انجام کار هستند و در حال حاضر روکش آسفالت معابر اصلی، بلوار نخبگان، الغدیر، شهید صیاد شیرازی، ۲۲ بهمن، میدان امیرکبیر، جاده باراجین و بلوار معلم، بلوار آیت‌الله ابوترابی و خیابان توحید انجام شده است.

زارعی درباره آسفالت معابر در نواحی منفصل شهری نیز می‌گوید: مشعلدار، خیرآباد، چوبیندر، اسماعیل‌آباد، عظیمیه، دانش و ناصرآباد از جمله مناطق منفصل شهری است که آسفالت آن‌ها در چارچوب نهضت آسفالت شبانه صورت گرفته است.

وی کم‌عرض بودن بعضی معابر را یکی از مشکلات عوامل پخش آسفالت می‌داند و تاکید می‌کند: در بعضی معابر جنوب شهر به دلیل کم‌عرض بودن کوچه‌ها از جمله مسجد جامع و راه‌آهن آسفالت به صورت دستی انجام می‌شود.

۱۲۸ هکتار معابر شهر روکش آسفالت نیاز دارد

مدیرعامل سازمان عمرانی شهرداری قزوین با بیان اینکه طبق آمار و گزارش‌ها ۱۲۸ هکتار از معابر شهر قزوین نیازمند روکش آسفالت است، ادامه می‌دهد: در حال حاضر نهضت آسفالت در سطح شهر در حال انجام است و نسبت به بودجه تعیین‌شده روکش آسفالت در خیابان‌ها و معابر بر اساس اولویت اعلامی و تعیین شده در حال اجرا است.

زارعی خاطرنشان می‌کند: روزانه ۲۵۰ تن آسفالت در سطح نواحی و ۷۰۰ تن نیز در سطح مناطق پخش می‌شود و بر اساس بودجه ابلاغی در بخش آسفالت ماشینی، تراش و مرمت کارها انجام شده است.

کاهش مطالبات مردم قزوین درباره آسفالت

از سوی دیگر، حسین صلح‌جو رئیس کمیسیون املاک و حقوقی شورای شهر قزوین با اشاره به اقدامات روزهای اخیر شهرداری تصریح می‌کند: با اجرای نهضت شبانه آسفالت خیابان‌ها و معابر شهری توسط شهرداری قزوین شاهد کاهش مطالبات مردمی در این بخش هستیم.

وی با بیان اینکه شهری نهضت آسفالت تبدیل به اقدام جهادی شده است، اضافه می‌کند: طی حضور در سامانه ۱۳۷ و شنیدن صدای مردم با کاهش تقاضای آسفالت در معابر شهری روبه‌رو بودیم که این امر نشان از توجه مدیریت شهری و مدیران مناطق به مطالبات مردمی دارد.

این عضو شورای شهر از اجرای ۱۵ هزار تن آسفالت در معابر شهری در طول یک هفته خبر می‌دهد و عنوان می‌کند: این حجم از آسفالت در بلوارهای ابوترابی، نخبگان، شهیدبهشتی و شهید سلیمانی اجرا شده است و مابقی خیابان‌ها و معابر شهری نیز براساس اولویت‌های تعیین شده اقدام خواهد شد.

به گزارش ایمنا، با وجود اقدامات مثبت شهرداری قزوین در فصل تابستان و راه‌اندازی نهضت شبانه آسفالت به نظر می‌رسد تسریع در امر روکش آسفالت، افزایش سطح آسفالت در نقاط شهری منفصل و نظارت بیشتر در این حوزه از مطالبات جدی مردم کهن‌شهر مینودری است.

در این میان از شهرداری قزوین انتظار می‌رود با افزایش پیمانکاران اجرای این مهم را تسریع و به کیفیت اجرای آسفالت نیز بیشتر از گذشته توجه کند.