رونمایی از آسمان خراشی متشکل از 13 حجم مکعبی شکل در پایتخت کشور آلبانی !

استودیو معماری پرتغالی OODA (با دفاتری در شهرهای پورتو و لیسبون) در جدیدترین پروژه‌ی خود از آسمان‌خراشی متشکل از ۱۳ حجم مکعبی شکل در شهرتیرانا ، پایتخت کشور آلبانی رونمایی کرده است که آن را به عنوان یک دهکده‌ی عمودی منحصربه‌فرد در میان یک شهر سبز بزرگ توصیف می‌کند! پروژه‌ای که با جامعه‌ی محلی پیرامون خود در تعامل جدی خواهد بود...

رونمایی از آسمان خراشی متشکل از 13 حجم مکعبی شکل در پایتخت کشور آلبانی !


این آسمان‌خراش ۱۴۰ متری که فرآیند ساخت‌و‌ساز آن در بهار سالجاری میلادی (سال ۲۰۲۴ میلادی) آغاز خواهد شد، شامل آپارتمان‌هایی است که در مجاورت پارک و با امکانات عمومی روی هم قرار می‌گیرند.

لازم به بیان است ۱۳ حجم مکعبی شکل تشکیل دهنده‌ی این آسمان‌خراش، در هفت تیپ مختلف و هر کدام با ابعاد ۲۲.۵ متر در ۲۲.۵ متر و با ارتفاع هفت طبقه (ارتفاع معمول ساختمان‌ها در تیرانا) طراحی شده است.

پایه‌ی این آسمان‌خراش از سه ردیف و هر کدام متشکل از سه مکعب تشکیل شده است که بعضی از آنها کمی چرخانده شده‌اند تا شکاف‌های باریکی را ایجاد نمایند!

همچنین برخی از این مکعب‌ها دارای نماهای شبکه‌ای با بازشوهای منظم هستند، در حالی که برخی دیگر نیز دارای بلوک‌های بیرون زده و عناصر گرد خواهند بود. معماران پروژه در این باره می‌نویسند:

این آسمان‌خراش با نمای بیرونیِ بلوکیِ مبهم خود که از همه‌ی زوایا، ظاهری متمایز دارد، عنصر جدیدی در چشم‌انداز پایتخت کشور آلبانی خواهد بود.”

استودیو معماری OODA در توضیحات خود پیرامون این پروژه به این موضوع نیز اشاره می‌کند که این ساختمان از مواد و متریالی ساخته خواهد شد که به صورت بومی از کشور آلبانی تهیه خواهد شد! پروژه‌ای که معماران آن نهایت تلاش خود را خواهند داشت که ردپای کربن آن را کاهش دهند و از مشاغل محلی حمایت کنند.

این استودیو می‌نویسد:

“نتیجه، ساختمانی خواهد بود که تاثیر ماندگاری هم بر بازدیدکنندگان شهر و هم بر کسانی که در آنجا زندگی می‌کنند، خواهد داشت.”