روش های نوین ساخت و ساز MMC

روش های نوین ساخت و ساز MMC ،MMC مخفف Modern Methods of Construction است. این شامل طیف وسیعی از رویکردها است، شامل پیش ساخت خارج از سایت، نزدیک به سایت و در محل، بهبود فرآیند و کاربردهای فناوری است. این ترکیبی از تولید و فرآیندها تعادلی بین سرعت، کارایی هزینه، بهبود سطوح کنترل کیفیت و پایداری ایجاد می‌کند. MMC از تکنیک هایی استفاده می کند که در جریان کار ساخت و ساز سنتی قرار نمی گیرند.

روش های نوین ساخت و ساز MMC


انواع MMC

بخش بزرگی از کارایی MMC ناشی از توانایی ایجاد اکثریت ساخت خارج از محل در شرایط کنترل شده توسط کارخانه قبل از انتقال به محل ساخت نهایی است. تا 70 درصد از ساختمان را می توان به این روش ساخت.

سیستم های ساختاری اولیه سه بعدی

تولید خارج از محل واحدها یا ماژول های سه بعدی. سپس اینها تحویل داده شده و در محل نصب می شوند تا یک ساختمان کامل ایجاد شود. این شکل MMC است که بالاترین سطح پیش تولید را در خود جای داده و از طیف وسیعی از مواد اصلی از جمله فولاد و الوار استفاده می کند. سطوح مختلفی از تکمیل کارخانه خارج از محل وجود دارد  شامل گزینه های تناسب داخلی و همچنین گزینه های تکمیل خارجی می شود.

سیستم های ساختاری اولیه دوبعدی

ساخت خارج از محل سیستم های پانل و قاب بندی دوبعدی. سپس اینها تحویل داده شده و در محل مونتاژ می شوند تا ساختار ساختمان ایجاد شود.

سطوح مختلفی از یکپارچگی در سیستم قاب بندی، از جمله دیوارها، کف، سقف و پله ها وجود دارد. اجزای اضافی ممکن است شامل عایق، آسترهای داخلی، درها، پنجره ها و روکش خارجی باشد.

قطعات از پیش ساخته شده

ساخت خارج از سایت اجزای منفرد که بخشی از ساختار ساختمان را تشکیل می دهند. اینها شامل دیوارها، کف ها، تیرها، ستون ها، راه پله ها و سقف ها می شود.

Modulek Hybrid

Modulek در ارائه سبک ساخت و ساز هیبریدی تخصص دارد. ما از فرآیندهای ساخت سازه‌ای سه بعدی در خارج از محل استفاده می‌کنیم و آن را با زیبایی‌شناسی طراحی تکمیل بیرونی یک ساختمان سنتی ترکیب می‌کنیم.

پس از تکمیل، محیط ساخته شده بین ترکیبات مدولار و سنتی قابل تشخیص نیست.

سیستم پانل تخت پیش ساخته

واحدهای کف و دیوار خارج از محل در یک کارخانه تولید می شوند و در محل نصب می شوند تا ساختارهای محکمی را تشکیل دهند که برای همه پروژه های سلولی تکراری ایده آل است. پانل ها می توانند شامل خدمات، پنجره ها، درها و تکمیل شوند. پانل های پاکت ساختمان با عایق های کارخانه ای و روکش های تزئینی نیز می توانند به عنوان عناصر باربر استفاده شوند. این کیفیت و دقت کارخانه را همراه با سرعت نصب در محل ارائه می دهد. این نوع ساخت و ساز معمولاً ساخت دیوارهای متقاطع نامیده می شود و مشاوره در مورد طراحی را می توان در نشریه مرکز بتن ساخت و ساز دیوارهای متقاطع یافت. توصیه‌های ساختاری دقیق‌تر را می‌توانید در نشریه ساختمان‌های بتنی سلولی مسکونی The Concrete Centre بیابید.

ساخت حجمی سه بعدی

ساخت و ساز حجمی سه بعدی (همچنین به عنوان ساخت مدولار نیز شناخته می شود) شامل تولید واحدهای سه بعدی در شرایط کنترل شده کارخانه قبل از حمل و نقل به سایت است. ماژول‌ها را می‌توان به اشکال مختلف به سایت آورد، از یک ساختار اولیه تا یک ساختار با تمام پوشش‌ها و خدمات داخلی و خارجی نصب شده همه آماده برای مونتاژ. ریخته‌گری ماژول‌ها از مزایای شرایط کارخانه برای ایجاد واحدهای خدمات فشرده استفاده می‌کند که در آن درجه تکرار زیاد و نیاز به مونتاژ سریع در محل، استفاده از آن را بسیار مطلوب می‌کند.

فرم تونل

قالب تونلی یک سیستم قالب بندی است که به پیمانکار اجازه می دهد تا دیوارها و دال های یکپارچه را در یک عملیات در یک چرخه روزانه بسازد. این ترکیبی از سرعت، کیفیت و دقت بتن و قالب آماده تولید شده در کارخانه/خارج از محل با انعطاف پذیری و صرفه جویی در ساخت و ساز ریخته گری در محل است.

این روش ساخت و ساز سریع برای پروژه های سلولی تکراری مانند هتل ها، بلوک های آپارتمانی و خوابگاه دانشجویی مناسب است. صرفه جویی، سرعت، کیفیت و دقت و همچنین استفاده از مزایای ذاتی بتن مانند مقاومت در برابر آتش و صدا را ارائه می دهد.

بخش های قالب  برای قالب تونل بزرگ هستند و باید در هنگام ضربه زدن به بتن توسط جرثقیل از کنار ساختمان خارج شوند. این بدان معنی است که برای سایت های تنگ مناسب نیست. توصیه های ساختاری دقیق تر را می توان در ساختمان های بتنی سلولی مسکونی منتشر شده توسط مرکز بتن یافت.

تخته های تخت

اسلب های تخت به دلیل ساده سازی و به حداقل رساندن قالب های مدرن به سرعت ساخته می شوند. چرخش سریع با استفاده از ترکیبی از سیستم‌های قالب‌بندی اولیه و قالب‌بندی شده به دست می‌آید. استفاده از خدمات پیش ساخته را می توان به دلیل وجود مناطق خدماتی بدون وقفه در زیر دال کف به حداکثر رساند. بنابراین ساخت دال مسطح ساخت و ساز سریع کلی را ارائه می دهد، زیرا نصب و راه اندازی خدمات را ساده می کند.

علاوه بر صرفه جویی در زمان ساخت و ساز، ساخت دال مسطح همچنین هیچ محدودیتی در موقعیت یابی سرویس ها و پارتیشن های افقی ایجاد نمی کند. این انعطاف پذیری قابل توجهی را به اشغالگر ارائه می دهد، که می تواند به راحتی چیدمان های داخلی را تغییر دهد تا تغییرات در استفاده از سازه را تطبیق دهد. پس کشش دال های مسطح، اسلب های بلندتر و نازک تر را با تقویت کمتر امکان پذیر می کند و از این رو مزایای برنامه و کار قابل توجهی را ارائه می دهد.

ساخت و ساز بتن هیبریدی

ساخت بتن هیبریدی تمام مزایای پیش ریخته گری را با مزایای ساخت و ساز ریخته گری در محل ترکیب می کند. ترکیب این دو، به عنوان یک قاب هیبریدی، منجر به سرعت ساخت، کیفیت و اقتصاد کلی بیشتر می شود. ساخت و ساز بتن هیبریدی می تواند با ارائه سازه های ساده،  قابل ساخت و رقابتی که عملکرد و کیفیت ثابتی را ارائه می دهد، به خواسته های مشتری برای هزینه های کمتر و کیفیت بالاتر پاسخ دهد.

سنگ تراشی مشترک نازک

سنگ تراشی درز نازک اجازه می دهد تا عمق ملات از 10 میلی متر به تنها 3 میلی متر یا کمتر کاهش یابد که منجر به تخمگذار سریعتر و بهبود بهره وری، به ویژه در دیوارهای طولانی مدت می شود. سرعت ساخت و ساز را می توان با استفاده از بلوک های بتنی با فرمت بزرگ که اندازه ای معادل دو بلوک بتنی سنتی دارند تا حدود 13.5 درصد افزایش داد. ملات به سرعت پخته می شود و در عرض یک تا دو ساعت به استحکام باند کامل می رسد و مشکل “شناور” را از بین می برد، بنابراین می توان کورس های بیشتری روش های نوین ساخت و ساز MMC را در روز گذاشت.

عایق بندی قالب های بتنی

سیستم های قالب بتن عایق (ICF) از صفحات یا بلوک های پلی استایرن دو جداره منبسط شده تشکیل شده است که به سرعت برای ایجاد قالب برای دیوارهای ساختمان ساخته می شوند. سپس این قالب با بتن آماده و با کیفیت تولید شده در کارخانه پر می شود تا ساختاری مقاوم ایجاد شود.  بلوک های پلی استایرن منبسط شده برای ارائه سطوح بالایی از عایق حرارتی باقی می مانند و هسته بتنی استحکام و سطوح خوبی از عایق صدا را فراهم می کند. اطلاعات بیشتر در مورد ICF در نشریه مرکز بتن Insulating Concrete Formwork درج شده است.

پایه های پیش ساخته

از سیستم های بتنی پیش ساخته می توان برای ساخت سریع پی ها استفاده کرد. المان ها معمولاً به صورت سفارشی طراحی می شوند و در محیط کارخانه ریخته می شوند و کیفیت مطمئنی را برای محصول نهایی ارائه می دهند. شالوده ها اغلب توسط شمع های بتنی پشتیبانی می شوند و به یکدیگر متصل می شوند. این سیستم ها بهره وری را به ویژه در شرایط نامساعد آب و هوایی بهبود می بخشد و میزان حفاری مورد نیاز را کاهش می دهد – به ویژه در هنگام برخورد با زمین های آلوده سودمند است.