توسعه باغ شهرها در صدرا بیش از این به صلاح نیست

گرچه صدرا از آغاز با عنوان شهر سبز بنا گشت، اما تنها راهی که به این منظور در پیش گرفته شد احداث باغ شهرها بود که با ساخت خارج از ضابطه وسعت ساختمان ها بخش زیادی از این هدف را تحت شعاع قرار داد. به گفته عضو شورای اسلامی مشکل آب، نوع درخت، تخلفات ساخت و نبود رصد هوشمند از مشکلات اصلی باغ شهرهای صدرا است.

توسعه باغ شهرها در صدرا بیش از این به صلاح نیست

روح الله شجاعیان، عضو شورای شهر صدرا در خصوص وضعیت باغ شهرهای این شهر اظهار کرد: سابقه شهر جدید صدرا نهایتا سی سال است و در زمان تاسیس  از جمله اهداف این بوده  که صدرا  یک شهر سبز باشد و یکی  از راهکارهای دستیابی به آن، ایجاد باغ شهر  است.

وی درصد سطح اشغالی که به باغ مسکن های شهر  داده میشود را  ده در صد در طبقه همکف و پنج درصد در طبقه اول، که مفید برای هر  پلاک هزار متری ۱۵۰ متر می شود، اعلام کرد و گفت: اما بگذریم که خیلی ها تخلف کردند و به جای ۱۵۰ متر ۳۰۰، ۷۰۰ و گاه هزار متر احداث کرده و بعد جریمه اش را پرداخت کرده اند. البته اکنون کنترل و نظارت بیشتر شده است و اگر ساختمانی در مرحله بتن ریزی فونداسیون قرار داشته و تخلف داشته باشند، جلوگیری به عمل آمده و به کمیسیون ماده صد معرفی می‌شوند.

به گفته شجاعیان بعضی از باغ شهرها پیش از این جزء شیراز بوده اما الان جزء حریم صدرا ست. یعنی سابقه احداثشان در برخی موارد بالای بیست سال می باشد و این موارد به  موضوع ایجاد باغ شهر در صدرا ارتباط ندارد.

وی ادامه داد: باغ شهر یکی از راهکارهای تبدیل صدرا به شهر سبز است، گرچه معیارهای دیگری مثل پارکهای موضوعی، پارک کوهستان و پارک های اقتصادی هم وجود دارد، اما  در صدرا این اقدامات انجام نشده است.

بهتر است باغ شهرها به سکونتگاه دائمی تبدیل شود

عضو شورای شهر صدرا تصریح کرد: باغ شهرها در شیراز بیشتر به سمت قلات و سپیدان  کشیده شده است، اما وقتی  این ظرفیت در صدرا  با شرایط بهتری وجود داشته باشد،  خود به خود تقاضا برای این قسمت ها کم میشود و بر هزینه های مردم اعم از  رفت و آمد، سوخت، ترافیک  تاثیر می گذارد و سبب کاهش این قبیل هزینه ها می‌شود.

شجاعیان در واکنش به این موضوع که باغ شهر ها تنها برای تعطیلات قشر برخوردار ساخته شده، گفت:  بنده یکسال عضو کمیسیون ماده ۱۰۰ بودم، رویکرد تغییر کرده است،  تعدادی از بازنشستگان زندگی شان را فروخته و در باغ شهر ها ساکن شده اند،  اکنون دیگر مثل قبل نیست. همین الان چندین نفر از پزشکان بیمارستان پیوند اعضا، نخبگان دانشگاهی و ...در باغ شهر ساکن شده اند.

در حال حاضر ۴۰ درصد از ظرفیت باغ شهرهای گلبهار و پردیس سکونت دائم دارند و ۲۰ درصد دیگر سکونت موقت که تقریباً در اکثر قسمت‌ها افراد ساکن هستند.

وی افزود: به نظر من هم بهتر است باغ شهرها به سکونتگاه دائمی تبدیل شود که با آموزه های دینی هم هماهنگ است. در احادیث اسلامی به داشتن مسکن وسیع سفارش شده است. بخشی از رشد  و استعدادها نیز در فضای باز انجام میشود که در محیط آپارتمانی رخ نمی دهد. الان مسکن های مهر صدرا از  یک پارک مناسب هم برخوردار نیستند.

شجاعیان در واکنش به این مطلب که  باغ شهرهای متعلق به کسانی است که چنین امکاناتی را هم در اختیار دارند، طبقه ضعیف که باغ شهر ندارد! گفت:

این باغات از ابتدا با هزینه های کمی واگذار می شد به گونه ای که حتی استقبال هم نمی شد!  اما هم اکنون و با توجه به رشد و توسعه شهر  به مبالغ گزافی خرید و فروش می شوند ، ولی اصل موضوع که داشتن منزل بزرگ است، که  به آن ایرادی وارد نیست.

چند چاه عمیق صدرا خشک شده است

عضو شورای شهر صدرا در تشریح آسیب های ساختاری باغ شهرها گفت: یکی از مشکلات باغ شهرها که برای آن فکری نشده، مسئله آب شرب دائمی و آبیاری  است که طبق نظر مدیران آب و فاضلاب، مقرر شده  آبیاری درختان از طریق پساب تصفیه خانه آب و فاضلاب تامین شود. موضوع دیگر، نوع درختان کاشته شده است که اگر مدیریت شهری و سازمان فضای سبز این موضوع  را کنترل می کردند معضلات کمتر بود. کاشت درختان میوه پرآب که در بعضی باغ شهر ها انجام شده با شرایط اقلیمی و چالش های آبی هماهنگ نیست. در آخرین گزارشی که از مسولان اداره  آب و فاضلاب صدرا گرفتم، اعلام شد چند چاه عمیق صدرا خشک شده است. ما در این موارد مشکل داریم.

وی ادامه داد: مشکل دیگر در موضوع کاربری، نبود خدمات سکونتگاهی است.  در حالی که اکنون بخشی از مردم در باغ شهرها سکونت دائمی دارند، حتی یک  سوپر مارکت هم در مجموعه های باغ شهری وجود ندارد.

شجاعیان تأکید کرد: افزایش بناها و ساخت و سازهای خارج از  میزان مجوز، مشکل دیگری است که با آن روبرو هستیم.

وی یکی دیگر از مشکلات باغ شهری ها را هزینه برق آنها دانست که تجاری محسوب می شود و موجبات نارضایتی ساکنان شده است.

تغییر نام مجموعه های باغ شهری به شهرک ویلایی مسکونی/ ادامه دادن باغشهرها به صلاح صدرا نیست

عضو شورای شهر صدرا در پاسخ به این پرسش که آسیب های باغشهرها بیشتر از سود آن نیست؟ گفت:  در حال حاضر گسترش باغات برای شهر صدرا به صلاح نیست. چون زیرساختها، آب و فضاهای اجتماعی پاسخگوی نیاز مردم نیست. اما الان چکار کنیم؟  بنای شهر  صدرا ، شهر سبز بوده است!

وی در مورد مشکلات هویتی که باغ شهرها ایجاد می کنند نیز گفت: ما قصد داریم عنوان مجموعه های باغ شهری را به شهرک های ویلایی مسکونی تغییر نام بدهیم تا در مرحله اول از تداعی باغات پرحاشیه و آسیب‌های فرهنگی فاصله بگیرد و در مرحله بعد برای حذف چالش‌های فرهنگی باید تبدیل به سکونتگاه دائمی شوند. برای این منظور هم باید برخی خدمات شهری مثل فروشگاه مواد غذایی، نانوایی و... را در دسترس قرار داد.

شجاعیان گفت: ما در منطقه پردیس گلبهار کمک کردیم نگهبانی ها فعال و ورودی خروجی ها محدود شوند. این موارد به مقوله امنیت را افزایش داده و آسیب های فرهنگی را کاهش داده است، اما آسیب های فرهنگی را  نمی توان صفر کرد. گرچه فضا برای اقدامات فرهنگی کاملا فراهم است و می‌توان با اقدامات محدودفضای باغ شهری‌ها را تبدیل به یک فضای فرهنگی کرد‌.

درآمد کلان باغ شهرها برای شهرداری

عضو شورای اسلامی شهر صدرا در تشریح تخلفات ساخت و ساز ویلاباغ ها گفت: ضابطه پروانه ها مشخص است  یک باغ هزار متری ۱۰۰ متر زیر زمین و همکف و  ۵۰ متر طبقه اول،  اما می بینیم با تخلف بناهای چند صدمتری حتی گاه هزار متری ساخته شده  است، اینجا با موضوع درآمد کلان باغ شهرها برای شهرداری روبرو هستیم.

تنها از محل جریمه باغات مبالغی بعضا تا یک میلیارد تومان به حساب شهرداری واریز می شود.

وی ادامه داد: تخلفات به کمیسیون ماده صد ارجاع می‌شود، قانون هم دست این کمیسیون را باز گذاشته و می تواند انتخاب کند که رأی به تخریب دهد یا جریمه، اما بعد از بررسی اگر مشکلات فنی، شهرسازی و بهداشتی نداشته باشد عموما با بیشترین ضریب جریمه می شوند.

شجاعیان در واکنش به این پرسش که چرا تخریب نمی گیرند؟ گفت: کمیسیون ماده صد متشکل از یک قاضی، نماینده استانداری و نماینده شورای شهر است، آنها باید تصمیم بگیرند.

اما این نکته هم باید در نظر گرفت که در چه مرحله ای رای تخریب داده شود؟ وقتی ساخته شده و به اتمام رسید؟! وقتی چند میلیارد هم از هزینه شخصی و هم از ثروت عمومی هزینه کرد؟! هزینه های اجتماعی هم به کنار! از ابتدا باید جلو ساخت و ساز غیرمجاز گرفته شود. این وظیفه تخلفات شهرداری است که سختگیری کند. علاوه بر این از رأی های تخریب صادر شده، تعداد خیلی کمی اجرا شده است.

در باغات پردیس گلبهار کسی زیر ۳۰۰ و ۴۰۰ متر نساخته است

وی به بی عدالتی دیگری در موضوع باغ شهرها اشاره کرد و گفت: در باغات پردیس گلبهار کسی زیر ۳۰۰ و ۴۰۰ متر نساخته، الان پلاک های ساخته نشده دچار بروکراسی اداری زیادی میشوند که آن هم عادلانه نیست، چرا که مجبور است ۱۵۰ متر بسازد در حالی که همه بالای ۳۰۰ متر ساخته اند.

شجاعیان به کنترل ساخت و سازهای غیر مجاز توسط مأموران اشاره کرد و افزود: ماموران تخلفات باید گشت زنی دائم داشته باشند و در این خصوص با مأمورانی که کاهلی کنند و در زمان شیفت آنها ساخت و ساز غیر مجازی صورت بگیرد اخراج خواهند شد.

عضو شورای اسلامی شهر صدرا در پاسخ به این پرسش که چرا از فناوری جدید و پهپاد استفاده نمی کنید؟ نیروی انسانی امکان پوشش دهی همه جانبه ندارد، گفت: پیشنهاد استفاده از پهپاد را داده ام، الان ۶ ماه است سعی می کنم یک اتاق مانیتورینگ در صدرا راه اندازی شود که کل شهر رصد و پایش شود. ما امسال اعتباری بالغ بر ۵۰میلیارد دوربین کنترل ترافیک در سطح شهر ایجاد نماییم و به دنبال شناسایی پیمانکار مورد تایید می باشیم.

یک پلاک باغی در جنب میدان کاملا به تجاری تبدیل شد

وی به بلاتکلیفی باغ شهرهای اهل بیت هم  که هنوز  وضعیت آن روشن  نشده  و این سبب نارضایتی های زیادی از مدیریت شهری و نهادهای حاکمیتی شده است اشاره کرد و گفت: هم اکنون باغات بوستان و گلستان معروف به مجموعه اهل بیت از محدوده قانونی شهر صدرا خارج شده است و به عنوان مثال در بلوار فروردین یک پلاک باغی در جنب میدان کاملا به تجاری تبدیل شده و متاسفانه هیچ برخوردی هم صورت نگرفته است.

هیچ آمار مشخصی از ساخت باغ شهرها در استان در دست نیست

در حال حاضر هیچ آمار مشخصی از ساخت باغ شهرها در استان در دسترس نیست. مکان های محل ساخت روشن نیست و با عنوان «شناخته شده» از آن یاد می‌شود. نیاز به رصد هوشمند و با استفاده از فناوری روز برای پایش و داشتن آمار دقیق و کامل امری ضروری است که تاکنون رخ نداده است.

گرچه باغ شهرها  معنای تعریف شده ای در شهرسازی ایران ندارند و شورای عالی شهرسازی و معماری کشور کاربری باغ شهر را غیرقانونی اعلام کرده است اما گفته می‌شود صدرا تنها شهری است که از ابتدا با هدف ایجاد باغ شهر تأسیس شده و ویلا باغ های موجود در آن هر کدام به گونه ای مجوز دارند. به پیشنهاد استانداری فارس قرار است برای فرار از تصمیم شورای عالی شهرسازی مبنی بر غیرقانونی بودن کاربری باغ شهری به این ویلا باغ های عنوان «سکونتگاه با تراکم کم» اطلاق شود.

در صدرا موضوع تغییر کاربری اراضی کشاورزی به باغ شهر مطرح نیست اما بیشترین تخلفات در بحث ساخت و ساز خارج از ضابطه انجام شده که به دلیل موضوع درآمدزایی برای شهرداری تقریبا همگی با پرداخت جریمه موضوع را حل کرده اند. به نظر می رسد تخلف فروشی و ایستادگی در برابر رصد هوشمند موضوعی است که به شکل اورژانسی باید در صدرا حل شود.