بزرگ‌ ترین کتابخانه جهان کجاست و چه ویژگی هایی دارد؟

کتابخانه بریتانیا واقع در لندن با بیش از ۱۷۰ میلیون آیتم از هر نوع و به هر زبان شناخته شده دنیا، بزرگ‌ترین کتابخانه جهان است.

بزرگ‌ ترین کتابخانه جهان کجاست و چه ویژگی هایی دارد؟

کتابخانه بریتانیا با بیش از ۱۷۰ میلیون کتاب، مجله، دست‌نوشته، نقشه، کتاب موسیقی، روزنامه، سند ثبت اختراع، پایگاه‌های اطلاعاتی، آیتم‌های فیلاتلیسی هم‌چون تمبر، نمونه‌های چاپ و طراحی و صوت و تصویرهای ضبط‌شده به بیش از ۴۰۰ زبان شناخته شده دنیا، بزرگترین کتابخانه جهان است. این کتابخانه حدود ۲۵ میلیون کتاب دارد که بیش از هر کتابخانه دیگری است و محل نگهداری نسخه‌های خطی و اقلام تاریخی است که قدمت آن‌ها به ۳۰۰ سال قبل از میلاد می‌رسد. بازدید از کل این مجموعه در صورتی که روزانه پنج مورد از انواع داده‌های آن بررسی شود، حدود ۸۰ هزار سال طول می‌کشد.

ساختمان کتابخانه بریتانیا

ساختمان کتابخانه بریتانیا به‌عنوان بزرگترین بنای عمومی ساخته‌شده در قرن بیستم بریتانیا از ۱۰ میلیون آجر تشکیل شده است. این ساختمان دارای مساحت کلی بیش از ۱۱۲ هزار متر مربع و ۱۴ طبقه شامل ۹ طبقه بالا و پنج طبقه در زیرزمین است که تا عمق ۲۴ متری پایین می‌رود.

کتابخانه بریتانیا دارای یک مرکز نگهداری ۴۴ هکتاری با عنوان بوستون اسپا در یورکشایر نیز هست که حدود ۷۰ درصد از مجموعه چاپی کتابخانه (۸۰ میلیون نسخه) را در خود جای داده و محل نگهداری ۳۰۰ کیلومتر کتاب، مجلات و روزنامه‌ها است که توسط جرثقیل‌های روباتیکی ساماندهی می‌شوند. هر روز هفته یک کامیون بیش از هزار آیتم از این مجموعه را بین بوستون اسپا و کتابخانه بریتانیا حمل می‌کند و برای مطالعه در اختیار علاقمندان می‌گذارد.

در آوریل ۲۰۱۴ یک اتاق مطالعه اختصاصی به نام اتاق خبر در کتابخانه بریتانیا افتتاح شد. این اتاق امکان دسترسی به میکروفیلم‌ها، روزنامه‌های دیجیتال و آیتم‌های ضبط‌شده رادیو، تلویزیون و اخبار مبتنی بر اینترنت، همچنین امکان درخواست انتقال نسخه‌های چاپی روزنامه‌ها، نشریات و مجلات خاص را از مرکز اسپا بوستون به کتابخانه بریتانیا فراهم می‌کند.

مجموعه‌های کتابخانه بریتانیا

مجموعه‌های کتابخانه بریتانیا شامل بیش از ۱۷۰ میلیون مورد از هر گروه زبانی و مذهبی است که در ۷۴۶ کیلومتر قفسه‌بندی جای گرفته‌اند. هر سال ۸ کیلومتر به این قفسه‌ها اضافه می‌شود، زیرا این کتابخانه ارزشمند به‌عنوان کتابخانه ملی انگلستان و یک کتابخانه سپرده قانونی، دریافت‌کننده یک نسخه از هر کتاب منتشر شده در سراسر بریتانیا و ایرلند است. مجموعه‌های دیجیتال کتابخانه بریتانیا نیز بیش از یک پتابایت معادل تقریباً ۳.۵ سال فیلم ویدئویی بدون‌وقفه با کیفیت HD است.

این کتابخانه تنها در سال گذشته میزبان دریافت بیش از ۵۰۰ هزار داده چاپی و دیجیتال و بیش از ۱۰۰ ترابایت اطلاعات از دامنه وب‌سایت انگلستان بود.

این کتابخانه از زمان راه‌انداری تاکنون بیش از یک میلیون نسخه خطی، سند، عکس، صوت و تصویر ضبط شده و سایر مواد در معرض خطر را حفظ کرده است و از مگنا کارتا (منشور کبیر انگلستان) و دفترچه یادداشت لئوناردو داوینچی گرفته تا روزنامه‌ها و وب‌سایت‌های امروزی، میلیون‌های کتاب چاپی و الکترونیکی، هزاران نسخه خطی کتاب‌هایی از جین آستن گرفته تا جیمز جویس، میلیون‌ها ثبت‌اختراع، روزنامه، مجله، تمبر و صداهای ضبط‌شده و پخش رادیویی از قرن نوزدهم را در بر دارد. داده‌های ذخیره‌شده در آرشیو وب این کتابخانه نیز دارای بیش از ۵۰۰ ترابایت داده‌های ذخیره‌شده است.

کاربران کتابخانه بریتانیا

کتابخانه بریتانیا بیش از ۱۱۵ هزار کاربر برای استفاده از اتاق مطالعه و بیش از ۹ هزار عضو دارد. این کتابخانه سالانه میزبان بیش از ۱.۶ میلیون بازدیدکننده از سراسر لندن، انگلستان و فراتر از آن است و هر سال بیش از ۱۰۰ هزار نفر از نمایشگاه‌های برگزاری آن در چین بازدید می‌کنند. شبکه ملی کتابخانه در سال گذشته حامی راه‌اندازی و رشد موفق کسب‌وکار ۲۳ هزار نفر بود.

علاوه بر این هر سال ۳۳ هزار دانش‌آموز و معلم در برنامه‌های آموزش در محل آن شرکت می‌کنند و منابع یادگیری آنلاین آن تنها در سال گذشته هشت میلیون بازدیدکننده منحصربه‌فرد را جذب کرد.