برنامه‌ریزی شهری برای حمایت از رشد جمعیت

نرخ زادوولد، کاهش آن در شهرهای کشورهای غربی و رشد تصاعدی آن در بقیه جهان، موضوع بحث برانگیزی در سراسر جهان شده است، برنامه‌ریزان شهری باید شرایط عادلانه‌ای را برای حمایت از مادران و نوزادان فراهم کنند تا روند رشد جمعیت با آرامش خاطر خانواده‌ها حفظ شود.

برنامه‌ریزی شهری برای حمایت از رشد جمعیت

تفاوت‌های اجتماعی شدیدی که مادران باردار در شهرهای مختلف جهان تجربه می‌کنند شرایط نابرابری را برای کودکان حتی قبل از تولد ایجاد می‌کند. شهرهای هوشمند در کشورهایی با نرخ زادوولد بالا، برای مقابله با این چالش اقداماتی برای تضمین شرایط عادلانه‌تر و برنامه‌ریزی شهری با تعهد به خانواده به‌عنوان هسته اصلی جامعه و دسترسی برابر به مراقبت‌های بهداشتی انجام می‌دهند. از سوی دیگر، در نقاطی از جهان که نرخ زادوولد پایین و جمعیت در حال پیر شدن است، شهرهای هوشمند در حال توسعه فرمول‌هایی برای ادغام خانواده‌ها با اعضای جدید در ساختار خود و تشویق به این امر هستند.

مبارزه با مرگ‌ومیر کودکان

ایالات متحده آمریکا دارای نرخ بیش از حد بالای مرگ‌ومیر نوزادان است به‌طوری‌که در ازای هر هزار تولد، ۵.۸ مرگ نوزاد وجود دارد. دلیل اصلی این مشکل بهداشت عمومی و شکاف‌های اجتماعی است که هنوز در این کشور وجود دارد، برای مثال احتمال مرگ نوزادان سیاه‌پوست ۲.۴ برابر بیشتر از نوزادان سفید پوست است. در همین راستا، شهر کلمبوس در اوهایو، برنامه آزمایشی را برای کمک به زنان باردار راه‌اندازی کرده است تا با مشکل مرگ نوزادان در سال نخست زندگی مقابله کند. این پروژه با هدف مناطق محروم، با زنان باردار ارتباط برقرار می‌کند، بر وضعیت آن‌ها نظارت دارد و وسایل حمل‌ونقل برای دستیابی به مراقبت‌های بهداشتی و سایر خدمات ضروری همچون خرید مواد غذایی و رفتن به داروخانه را برای آن‌ها فراهم می‌کند.

بهبود شیوه‌های تغذیه با شیر مادر و تغذیه تکمیلی

سازمان بهداشت جهانی (WHO) تغذیه با شیر مادر را در شش ماه اول زندگی و تغذیه تکمیلی را با معرفی غذاهای سالم از شش ماهگی تا دو سال یا بیشتر توصیه می‌کند. شیردهی شانس ابتلای کودکان به بیماری‌هایی همچون عفونت و اسهال و بعضی بیماری‌ها در بزرگسالی از جمله دیابت و چاقی را کاهش می‌دهد، از رشد کافی حفره دهان، دندان‌ها و شکل‌گیری گفتار حمایت می‌کند و تأثیرات مثبتی بر هوش و دستیابی به سطوح بالاتر درآمد در زندگی بزرگسالی دارد. استفاده از غذای کمکی سالم در شش ماهگی به جلوگیری از اضافه وزن و کمبودهای تغذیه‌ای همچون کمبود ویتامین A و آهن برای رشد و تکامل بهتر کودک کمک می‌کند.

اقدامات شهرهای هوشمند

پروژه Alive and Thrive با هدف گسترش آگاهی از مزایای تغذیه با شیر مادر در سراسر جهان توسط بنیاد بیل و ملیندا گیتس راه‌اندازی شده است. دولت کانادا و ایرلند از این پروژه حمایت می‌کنند، زیرا معتقدند که تغذیه با شیر مادر یک سرمایه‌گذاری نه‌تنها برای سلامت نوزادان، بلکه برای کل جامعه است. بر اساس اطلاعات به دست آمده از این پروژه، هر دلار سرمایه‌گذاری شده در موضوع شیردهی، با بهبود سلامت کودکان و به لطف مزایای رشد شناختی، ۳۵ دلار بازدهی برای جامعه در منافع اقتصادی ایجاد می‌کند.

شهرهای هوشمند به منابعی برای گنجاندن اهمیت موضوع تغذیه با شیر مادر به‌عنوان یک پدیده اجتماعی مفید مجهز شده‌اند و راه‌حل‌هایی برای کمک به مادران برای شروع شیردهی و پیشگیری از شیر گرفتن زودهنگام ارائه داده‌اند. یکی از نمونه اقدامات شهرهای هوشمند، Momsense است که یک سیستم مبتنی بر حسگر برای تجزیه و تحلیل نحوه شیردهی نوزادان است.

ادغام هوش مصنوعی در سلامت مادر یک راه امیدوارکننده برای بهبود وضعیت بارداری و دوران کودکی و مراقبت‌های پس از زایمان است. مطالعات تفسیری نشان می‌دهد که کاربردهای هوش مصنوعی در سلامت مادر می‌تواند ۴۸ درصد از عوارض بارداری را با استفاده از سوابق پزشکی الکترونیکی، ۲۹ درصد را با استفاده از تصاویر پزشکی، ۱۹ درصد با استفاده از نشانگرهای ژنتیکی و چهار درصد را با استفاده از سایر خدمات پزشکی همچون ضربان قلب جنین و سنسورها پیش‌بینی کند.

در کشورهای توسعه‌یافته‌تر، چالش‌های بارداری، زایمان و شیردهی با شرایط شغلی ارتباط تنگاتنگی دارد. برای مادران شاغل، تطبیق کار خود با شیردهی پیچیده است و شهرهای هوشمند برای کاهش این چالش‌ها راه حل‌هایی همچون دورکاری و برنامه کاری انعطاف‌پذیر را ارائه می‌دهند. ارائه برنامه‌های آموزشی از طریق اینترنت و دستگاه‌های تلفن همراه به زنان باردار کمک می‌کند تا به راحتی از برنامه‌های مرتبط با سلامت دوران بارداری و شیردهی استفاده کنند. مراقبت‌های بهداشتی یک نگرانی بزرگ برای والدین جدید است، چه در دوران بارداری و چه پس از تولد نوزاد.

نیس در فرانسه یکی از شهرهایی است که بهترین خدمات و امکانات مراقبت‌های بهداشتی را برای این قشر ارائه می‌کند. هلسینکی در فنلاند هنوز هم بالاترین میزان مرخصی با حقوق ترکیبی را ارائه می‌کند و ۱۷۰ هفته در اختیار والدینی قرار می‌دهد که به‌تازگی صاحب فرزند شده‌اند، همچنین ذکر این نکته ضروری است که شهر سئول در کره جنوبی با ۵۲.۶ هفته همچنان طولانی‌ترین مرخصی پدری با حقوق را برای پدران جدید ارائه می‌دهد.

ملبورن

یک سرویس اشتراک سواری رایگان توسط سازمان Birth for Humankind در ملبورن راه‌اندازی شده است تا از زنان باردار با مشکلات اجتماعی‌اقتصادی یا نیازهای پیچیده حمایت کند. هدف این سازمان غلبه‌بر موانع برای دسترسی ایمن به مراقبت‌های بهداشتی، خدمات و قرار ملاقات‌های ضروری است.

سازمان غیرانتفاعی ملبورن با خدمات اشتراکی سواری زنانه به نام Shebah همکاری کرده است تا سفری رایگان و ایمن برای کاربران خود به قرارهای بیمارستان و سایر خدمات زایمان ارائه دهد، مسئولان می‌گویند این ابتکار پاسخی به نگرانی‌ها و موانعی است که زنان باردار هنگام دسترسی به خدمات مراقبت‌های بهداشتی با آن‌ها مواجه هستند.