برناردچومی ،معمار فرانسوی_سوئیسی،برنده ی جایزه ی بزرگ معماری آکادمی هنرهای زیبا فرانسه در سال 2024!

برناردچومی ،معمار فرانسوی_سوئیسی،برنده ی جایزه ی بزرگ معماری آکادمی هنرهای زیبا فرانسه در سال 2024!

بیست و دوم ماه جولای سال ۲۰۲۴ میلادی، آکادمی هنرهای زیبای فرانسه (مستقر در شهر پاریس) برنده‌ی جایزه بزرگ معماری خود را در سال ۲۰۲۴ میلادی اعلام کرد: برنارد چومی، معمار فرانسوی-سوئیسی، نویسنده و استاد دانشگاه. آکادمی هنرهای زیبای فرانسه این معمار ۸۰ ساله را به سبب تاکید سازنده بر رابطه میان مفهوم و زمینه و فضا و رویداد در معماری، ایده‌آل برای دریافت این جایزه شناخته است.

جایزه بزرگ معماری آکادمی هنرهای زیبای فرانسه، یک جایزه بین‌المللی است که توسط این آکادمی به یک معمار برای بزرگداشت فعالیت‌های حرفه‌ایِ معمارانه‌ی وی اعطا می‌شود.

برنارد چومی متولد ۲۵ ژانویه سال ۱۹۴۴ میلادی، تحصیلات خود را در شهرهای پاریس و زوریخ (در موسسه فناوری فدرال زوریخ به عنوان یکی از معتبرترین دانشگاه‌های اروپا و جهان) گذرانده است.

این معمار ۸۰ ساله که عموما او را پیرو مکتب دیکانستراکشن (یا ساختارشکنی) می‌دانند، معماری را بر مبنای فرم تعریف نمی‌کند، بلکه آن را به مثابه‌ی فضایی برای رویدادها می‌داند. از جمله‌ی پروژه‌های وی می‌توان به پارک دو لاویلت واقع در کنار پارک فناوری و تکنولوژی پاریس در ناحیه ۱۹ شهر پاریس اشاره کرد

این پارک سرآغاز معماری دیکانستراکشن است و براساس نظریات فلسفی ژاک دریدا، فیلسوف الجزایری طراحی شده‌ است. اما فرآیند طراحی این پارک بدین صورت بود که برنارد چومی توانست در یک مسابقه معماری برنده شود (در سال ۱۹۸۲ میلادی) و ایده خود را که از شبکه‌های منطبق بر یکدیگر بود، به منصه ظهور برساند.

دِ لاویلت، یک ساختار توسعه‌یافته از هم‌نشینی شبکه‌های متشکل از نقاط، خطوط و سطوح به همراه فضاهای رویداد بود.

تدریس در انجمن معماری لندن و مدیریت دانشکده معماری، برنامه‌ریزی شهری در دانشگاه کلمبیا (نیویورک) از سال ۱۹۸۸ تا ۲۰۰۳ میلادی از جمله فعالیت‌های او می‌باشد.

جایزه بزرگ معماری آکادمی هنرهای زیبای فرانسه در چهارم دسامبر سال ۲۰۲۴ میلادی و در کاخ انستیتو فرانسه به برنارد چومی اهدا خواهد شد.