انواع متریال مورد استفاده برای طراحی سقف استخر

سقف استخرسر پوشیده به دلیل تماس زیاد با نم و رطوبت نسبت به سقف سایر محیط ها اهمیت بالاتری دارد و متریالی که در ساخت آن استفاده میشود متفاوت تر است

انواع متریال مورد استفاده برای طراحی سقف استخر

در حالت کلی از گچ برای پوشش سقف استخراستفاده نمیشود، چون گچ مقاومت خوبی در برابر رطوبت ندارد و رطوبت محیط استخر باعث نم و ریزش سقف استخر میشود.

اما استخر در محیط باز هم مشکلات و مسئله هایی خاص خود را دارد . برای مثال شنا کردن در تابستان و هوای گرم بسیار لذت بخش است اما آفتاب وتابش شدید مسئله ای بسیار آزار دهنده است و همینطور اشعه های مضر نور خورشید که علاوه بر سوختگی آسیب جدی به سلامت پوست وارد میکند
از مشکلات استخر روباز این است که شاید شما مایل باشید در استخری شنا کنید که در دید مستقیم افراد قرار نگیرید
.

به همین دلایل که در بالا گفته شد بیشتر از سقف کاذب به عنوان پوشش و کاور سقف استخر استفائه میکنند. سقف کاذب دارای تنوع و طرح های زیادی هست  که به زیبایی استخر نیز کمک میکند.

ویژگی سقف کاذب

متریالی که برای سقف استفاده میشود باید تا  وزن کمی داشته  باشد و باعث  افزایش وزن سازه نشود

 تماس سقف با نم و رطوبت نباید باعث به تغییر شکل سقف و تخریب آن شود.

افزایش و کاهش دما درشبانه روز نباید منجر به انبساط و انقباض شدید سقف شود، در غیر این صورت به مرور به بخش های مختلف سازه فشار وارد خواهد شد.

در عین کارآمدی زیبایی داشته باشد و باعث زیبایی استخرشود.

انواع متریال مورد استفاده برای طراحی سقف استخر

سقف کشسان استخر

سقف کاذب کشسان از جدیدترین طرح های سقف استخر است .این سقف‌ از پارچه پی وی سی ساخته میشود که کشش و انعطاف پذیری زیادی دارد. یکیدیگر از مزایای این سقف  ضد حریق بودن آن است .در این نوع سقف‌ها می‌توانید هر سه نوع نورپردازی سقف را به صورت تلفیقی انجام دهید تا نور یکدستی را ارائه دهد. معمولا از سقف کاذب کشسان در محیط های کوچک و خانگی استفاده می‌شود و طرح های جالبی می‌توانید برای آن انتخاب کنید.

هزینه سقف کشسان  نسبت به سقف کاذب ساده گران تر است به همین دلیل در محل های بزرگ و عمومی کمتر از آن استفاده می‌شود.

تنوع در طرح و سقف کشسان بسیار زیاد می باشد به گونه ای که می توانید برای استخر خود چندین نمونه مناسب را یافت کنید.

آسمان مجازی استخر

یکی دیگر از طرح سقف استخر که بسیار جذاب هستند آسمان مجازی است . این سقف‌ها به صورت طلقی هستند که در طرح های مختلف قابل سفارش و اجرا می‌باشند. آسمان مجازی به صورت شیت‌های مختلف قابل اجرا هستند و در پشت آن نورپردازی انجام می‌شود.

سقف کناف استخر

یکی دیگر گزینه های بسیار کاربردی سقف کناف است  که از تایل های جدا از هم فلزی با روکش تشکیل شده است . در اجرای این سقف ها  ابتدا شبکه فلزی روی سقف اصلی اجرا میشود و تایل ها به ترتیب روی آنها قرار میگیرند. این تایل ها در کاور سقف استخر  به آسانی جا به جا میشوند،به همین دلیل می توان تاسیسات را در پشت آن پنهان کرد و در شرایط لزوم به آنها دسترسی پیدا کرد.

سقف کاذب شیشه‌ای برای استخر

در این نوع سقف کاذب از شیشه‌های رنگی و تزیینی  استفاده می شود  که به سقف کاذب آی گلس معروف است. این شیشه ها به راحتی نور را عیور می‌دهند و به دلیل سکوریت بودن آن مشکلی در استفاده ندارد.

همچنین می‌توانید با رنگ کردن فضای پشتی شیشه مانع عبور نور از آن شوید. مزیت سقف کاذب شیشه ای این است که هرگونه بخار، رطوبت آن را از بین نمی‌برد و به آسانی در محیط قابل اجرا است.  همچنین سقف کاذب شیشه ای قابلیت ایجاد هواکش  برای تهویه ی هوا  را دارد.

سقف پلی کربنات استخر

برای نصب سقف استخر ثابت و متحرک می توان از سقف های پلی کربنات استفاده کرد.

این سقف ها از ورق های پلیمری تشکیل شداند که کاملا شفاف هستند  و نور را به خوبی از خود عبور می دهند. از مهم ترین موارد کاربرد آنها می توان به سقف استخر باغ اشاره کرد که در اغلب مواقع روباز هستند.

ورق های پلی کربنات قابل فرم دهی هستند . سقف های  پلی کربنات را  میتوان به صورت متحرک و ثابت  روی استخر باغ و ویلا اجرا کرد.