امنیت شهرها در دست روبات‌ها

در عصر شهرنشینی سریع، شهرها در سراسر جهان از فناوری‌های نوآورانه برای مقابله با چالش‌های امنیت شهری استقبال می‌کنند. ادغام اینترنت اشیا (IoT) و روباتیک، مناظر شهری را متحول کرده و مفهوم شهرهای آینده‌نگر امن را به وجود آورده است.

امنیت شهرها در دست روبات‌ها

استفاده از روبات‌ها برای افزایش امنیت در شهرها از داستان علمی تخیلی به دنیای واقعی تبدیل شده است. اداره‌های پلیس در بعضی شهرها دارای روبات‌هایی هستند که وظایف نظارتی خود را انجام می‌دهند و به عنوان پشتیبان برای سایر عملکردهای حفاظتی عمل می‌کنند. روبات‌هایی وجود دارند که می‌توانند شرایط را بررسی و تهدیدات را شناسایی کنند و برای واکنش سریع در مواقع اضطراری عمل کنند.

در بعضی شهرها حتی از روبات‌های خنثی‌کننده مواد منفجره و بمب به‌طور قاعده‌مند استفاده می‌شوند. در بیشتر موارد، آن‌ها روبات‌های انسان‌نمای مستقلی هستند که روی چرخ‌ها حرکت می‌کنند و شبانه‌روز فعال هستند. در ادامه چند نمونه از روبات‌هایی بررسی می‌شوند که در حوزه امنیت در شهرها کار می‌کنند.

گشت‌زنی در خیابان‌ها و فرودگاه‌ها

مأموریت ربات‌های بازرس، گشت‌زنی در مناطق شهری و جلوگیری از جنایات در این مناطق است. H-Bots Robotics اولین ربات پلیس را در سال ۲۰۱۸ در هند ساخت. این پلیس آهنی برای دریافت شکایات شهروندان، پاسخگویی به سوالات و شناسایی مظنونان از طریق تشخیص چهره طراحی شده است.

در فرودگاه چانگی سنگاپور، یکی از بزرگ‌ترین فرودگاه‌های جهان، دو روبات پلیس در فرودگاه گشت‌زنی می‌کنند تا به عنوان یک پلیس سیار خدمت کنند. آن‌ها مجهز به بلندگوهای داخلی برای پخش پیام‌های صوتی و یک پنل LCD عقب برای نمایش پیام‌های بصری ، همچنین دوربین‌هایی با دید ۳۶۰ درجه برای شناسایی هر حادثه هستند.

هنگام وقوع حادثه، این روبات‌ها می‌توانند آژیر را برای هشدار به مسافران در مورد هر خطری به صدا دربیاورند، به سرویس‌های امنیتی هشدار دهند و منطقه را تا رسیدن افسران پلیس انسانی محاصره کنند. پیش از این، رباتی به نام خاویر در خیابان‌های سنگاپور گشت می‌زد و نظم عمومی را حفظ می‌کرد و به افرادی که رفتارهای ضداجتماعی داشتند، به عنوان مثال سیگار کشیدن در مناطق ممنوع یا پارک نامناسب دوچرخه‌ها، هشدار می‌داد.

کنترل ترافیک

در چین ربات‌هایی وجود دارند که برای کمک به کنترل ترافیک در شهرهای مختلف شلوغ طراحی شده‌اند. آن‌ها می‌توانند وظایف متعددی را انجام دهند: بعضی در خیابان‌ها گشت می‌زنند و تخلفات را تشخیص می‌دهند. بعضی دیگر به رانندگان در مورد تصادفات احتمالی هشدار می‌دهند، در حالی که نوع سوم روبات‌ها اطلاعاتی عمومی را در اختیار شهروندان قرار می‌دهد و به سوالات آن‌ها پاسخ می‌دهد. این روبات‌ها همچنین مجهز به دوربین‌های تشخیص چهره و سیستم‌های هوش مصنوعی برای شناسایی مظنونان هستند.

نظارت در زمان واقعی

این ربات‌ها به افسران پلیس هنگام واکنش به شرایط اضطراری کمک می‌کنند. Knightscope یک مجموعه‌ای از ربات‌های موسوم به «K» طراحی کرده است که فیلم‌ها را ضبط و پخش می‌کنند و در بسیاری از شهرهای آمریکا برای کنترل تیراندازی در مراکز خرید استفاده می‌شوند. نیویورک به‌تازگی استفاده از روبات K5 مجهز به دوربین، حسگر و فناوری هوش مصنوعی را برای ارائه اطلاعات بی‌درنگ به افسران پلیس درباره هر حادثه تأیید کرده است.

اداره پلیس همچنین از Digidog، یک سگ روباتیک طراحی شده توسط Boston Dynamics برای نمایش تصاویر و صدا در زمان واقعی برای محافظت از پلیس و به حداقل رساندن خطرات در ماموریت‌هایی مانند مذاکرات گروگانگیری استفاده کرده است.

عملیات در سوانح طبیعی

این ربات‌ها برای جست‌وجوی افرادی استفاده می‌شود که در ساختمان‌های فروریخته به دام افتاده‌اند. آن‌ها می‌توانند افرادی را که زیر آوار دفن شده‌اند در مکان‌هایی شناسایی کنند که برای تیم‌های انسانی غیرقابل دسترس است. این روبات‌ها مجهز به دوربین‌های حرارتی، حسگرهای حرکتی و بازوهای رباتیک برای تسهیل نجات هستند و از جمله در ژاپن در فاجعه فوکوشیما استفاده شده‌اند.

جدیدترین پیشرفت در این زمینه، ربات انسان نمای Kaleido است که توسط صنایع سنگین کاوازاکی ساخته شده است و قادر است مجروح را بلند کند و در موقعیت‌های خطرناک یا آتش‌سوزی به محل امن برساند. علاوه بر این، به لطف بازوها و پاهایش، می‌تواند آوارها را کنار بزند و به مکان‌هایی برسد که انسان‌ها نمی‌توانند به آن‌ها برسند.

کشف و خنثی‌سازی بمب

مدتی است که سازمان‌های مجری قانون از ربات‌های خنثی‌کننده بمب استفاده می‌کنند. مأموریت آن‌ها شناسایی، غیرفعال کردن و دفع مواد منفجره، به حداقل رساندن خطرات برای افراد و اموال است. آن‌ها این کار را با دوربین‌های داخلی، حسگرهای دما و اشعه ایکس برای شناسایی وسایل مشکوک و ابزار غیرفعال کردن مواد منفجره انجام می‌دهند. ترکیب روبات‌ها در وظایف امنیتی به بهبود زمان واکنش پلیس به فعالیت‌های مجرمانه کمک می‌کند. با این حال، هنوز منتقدان بر این باور هستند که ویژگی تشخیص چهره روبات‌ها نقض حریم خصوصی شهروندان است.