ابداع دارویی برای جلوگیری از لخته شدن خون

ابداع دارویی برای جلوگیری از لخته شدن خون

لخته شدن خون در عروق می‌تواند تاثیرات مخرب و خطرناکی در پی داشته باشد و معمولا دارو‌های پیشگیری کننده از لخته شدن خون با عوارض متعددی همراه هستند.یکی از رایج‌ترین عوارض جانبی دارو‌های رقیق کننده خون موجود، افزایش خطر خونریزی داخلی است.
دکتر جی کیژاکداتو (Jay Kizhakkedathu)، استاد و رئیس تحقیقات بخش آسیب شناسی و پزشکی آزمایشگاهی دانشگاه بریتیش کلمبیا و پژوهشگر ارشد این گروه مطالعاتی می‌گوید: این دارو با هدف قرار دادن یک مولکول خاص درگیر در تشکیل لخته بدون ایجاد اختلال در روند لخته شدن طبیعی، به گونه‌ای معجزه آسا عمل می‌کند. در واقع ما یک رقیق کننده خون ایجاد کرده ایم که در مدل‌های حیوانی ایمن‌تر و موثرتر ظاهر شده و ظرفیت بسیار زیادی برای بهبود زندگی انسان‌ها دارد.
باید توجه داشت که لخته شدن خون، جان میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می‌دهد و در صورت درمان نشدن، لخته شدن می‌تواند منجر به عوارض تهدید کننده زندگی از جمله ترومبوز وریدی عمقی، حمله قلبی، آمبولی ریه و سکته شود. در این شرایط، تجویز رقیق کننده‌های خون بهترین درمان برای توقف و جلوگیری از لخته شدن خون است. ولی متاسفانه رقیق کننده‌های خون خطرات خاص خود از جمله خونریزی را به همراه دارند.
این رویکرد جدید از یک هدف متفاوت استفاده می‌کند که در آن محققان توجه خود را به جای آنزیم ها، بر پلی فسفات متمرکز کردند. این مولکول در لخته شدن خون نقش مهمی دارد و به بهبود شرایط کمک می‌کند، اما موجب خونریزی نمی‌شود.
دکتر جیم موریسی استاد شیمی بیولوژیکی و پزشکی داخلی در دانشگاه میشیگان و از دیگر محققان این گروه مطالعاتی می‌گوید: ایده اولیه ما این بود که پلی فسفات می‌تواند هدف مطمئن تری برای درمان با دارو‌های ضد ترومبوتیک باشد، زیرا این ماده واکنش‌های انعقادی را کاهش می‌دهد.
مطالعات حیوانی نشان داد: MPI ۸ در جلوگیری از لخته شدن خون در موش بدون افزایش خطر خونریزی موثر است و این دارو حتی در دوز‌های بالا هیچ عوارض جانبی سمی نشان نداد. در خاتمه باید توجه داشت که یافته‌های فعلی بر اساس آزمایشات حیوانی است، به این معنی که تحقیقات بیشتری برای آزمایش ایمنی و اثربخشی MPI ۸ در انسان ضروری است.
شرح کامل این مطالعه و یافته‌های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Nature Communications منتشر شده است.