آنتونی ویدلر ،معمار، محقق ونظریه پرداز معماری در سن 82 سالگی درگذشت

براساس اعلام دانشکده معماری دانشگاه پرینستون (از برترین و پرافتخارترین دانشگاه‌های جهان)، آنتونی ویدلر، معمار ، محقق و نظریه‌پرداز معماری شامگاه بیستم ماه اکتبر سال ۲۰۲۳ میلادی در سن ۸۲ سالگی درگذشت

آنتونی ویدلر ،معمار، محقق ونظریه پرداز معماری در سن 82 سالگی درگذشت

آنتونی ویدلر که در دانشکده معماری دانشگاه پرینستون به عنوان مدیر برنامه دکتری در رشته‌ی تاریخ و تئوری معماری فعالیت داشت، مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را در رشته معماری از دانشگاه کمبریج دریافت کرده بود. وی بعدها مدرک دکتری خود را نیز در رشته‌ی تاریخ و تئوری معماری از دانشگاه فناوری دلفت اخذ کرد.

او بیش از ۵۰ سال در رشته‌ی معماری فعالیت داشت و تاثیر عمیقی بر تحقیقات و آموزش این رشته برجای گذاشت.

البته آنتونی ویدلر علاوه بر حضور در دانشگاه پرینستون، به عنوان مدیر کالج هنر، معماری و برنامه‌ریزی در دانشگاه کرنل از مطرح‌ترین دانشگاه‌های آمریکا و جهان، مدیر گروه تاریخ هنر در دانشگاه کالیفرنیا مشهور به یوسی‌اِل‌اِی و مدتی نیز به عنوان رئیس دانشکده ایروین اس مشغول به فعالیت بود. او تا سال ۲۰۱۳ میلادی نیز به عنوان استاد مدعو درکالج کوپر یونیون و دانشگاه پرینستون مشغول به تدریس بود.

آنتونی ویدلر نویسنده‌ای پرکار بود؛ نویسنده‌ای که به سبب آثار زیر بسیار در جهان شناخته شد:

The Writing of the Walls: Architectural Theory in the Late Enlightenment (1987),

The Architectural Uncanny: Essays in the Modern Unhomely (1992),

Warped Space: Architecture and Anxiety in Modern Culture (2000).

البته وی مشارکت‌های قابل توجهی نیز در برگزاری برخی نمایشگاه‌های جهانی برعهده داشت! برای نمونه می‌توان به نقش مهم وی در برگزاری نمایشگاه "جیمز استرلینگ، معمار و معلم" در تیت مدرن (نگارخانه هنرهای مدرن در لندن بریتانیا)، مرکز هنر بریتانیایی ییل و مرکز معماری کانادا اشاره کرد.