آرامگاه شفق و چند منظوره پرداروم در لیست بلند جایزه ی دزین 2024

دیروزنهم ماه سپتامبر سال ۲۰۲۴ میلادی (۱۹ شهریور ماه ۱۴۰۳)، اسامی پروژه‌های انتخاب شده در مرحله اول (نیمه نهایی) و در بخش معماری رقابت معماری دزین در سال ۲۰۲۴ میلادی (با مشارکت بنتلی) که با عنوان فهرست بلند شناخته می‌شود، منتشر شد.

آرامگاه شفق و چند منظوره پرداروم در لیست بلند جایزه ی دزین 2024

لیست بلند بخش معماری رقابت معماری دزین در سال ۲۰۲۴ میلادی، متشکل از ۲۲۷ پروژه از ۴۰ کشور جهان از جمله بنگلادش، نیجریه، تایوان، شیلی، نیوزلند و هند و... می‌باشد که در ۱۵ دسته‌بندی مختلف در بخش معماری به رقابت با یکدیگر خواهند پرداخت. لازم به بیان این تعداد پروژه یادداشت شده در بالا از میان بیش از ۴۱۳۰ پروژه از ۸۲ کشور جهان انتخاب شده است.

اما در میان شهرهای با بیشترین تعداد پروژه‌ی حاضر در این لیست، لندن با ۲۴ پروژه در رتبه‌ی نخست قرار دارد! سپس شهرهای پاریس، شانگهای، مکزیکوسیتی، برلین و نیویورک.

از کشور ایران ، تنها دو پروژه در میان اسامی پروژه‌های انتخابی در بخش معماری این رقابت بین‌المللی دیده می‌شود: پروژه آرامگاه شفق (اردکان، استان یزد) از دفتر معماری ۵۱-۳۵ و پروژه چندمنظوره‌ی (مجتمع بومگردی) پُرداروم (شهسوار، استان مازندران) از دفتر معماری محمدرضا کهزادی.

Dezeen Awards 2024 architecture longlist

Civic project

Shafagh Tomb, Ardakan, Iran, by 35-51 Architecture Office

Small project

Pordarom Ecotourism Complex, Tonekabon, Iran, by MRK Office

جایزه سالانه دزین که هفتمین دوره برگزاری خود را در سال ۲۰۲۴ میلادی تجربه می‌کند، متشکل از هیئت داورانی (۹۰ چهره‌ی برجسته‌ی معماری و...) می باشد که به سنجش و داوری پروژه های معماری و طراحی داخلی شرکت کننده از سراسر نقاط جهان خواهند پرداخت.

در انتها لازم به بیان است راه‌یافتگان به مرحله‌ی نهایی در ماه اکتبر و برندگان در تاریخ بیست و ششم ماه نوامبر اعلام خواهند شد.