نگاهی به کانسپت شهرک آموزشی سرمد در اروند

هر دانش آموز نیمی از وقت روزانه خود را در مدرسه و کلاس درس سپری می‌کند و کیفیت دریافت نور خورشید هم بر سلامت جسمی دانش آموزان و هم بر کیفیت یادگیری در فضاهای آموزشی تاثیر مستقیمی دارد. در این اقلیم، نورگیری مناسب و مهیا کردن دید و منظر مناسب برای درون ساختمان همواره در تضاد با هدف کاهش مصرف انرژی و اتلاف حرارتی ساختمان قرار می‌گیرد.

نگاهی به کانسپت شهرک آموزشی سرمد در اروند

در این طرح راهکارهای در نظر گرفته شده برای رفع این مشکل بهره گیری از روش‌هایی است که نور مستقیم خورشید را به نوری کنترل شده تبدیل می‌کنند. مانند ایجاد شکستگی‌هایی در نمای ساختمان برای سایه اندازی ساختمان بر روی خود، استفاده از پوسته دوم یا سایه بان هم در نما و هم بر روی بام به منظور ایجاد سایه اندازی بر روی سطوح پنجره‌ها که این سایه بان‌ها به شکل متحرک طراحی شده اند تا بتوانند در کنترل کاربر قرار گیرند.
برای استفاده از جریان تهویه طبیعی، فضاهای آموزشی اصلی (به خصوص کلاس‌های درس) به گونه‌ای جانمایی شده‌اند که حداقل از سه جهت مختلف جبهه باز داشته باشند و از دو ضلع رو به روی هم بازشو و نورگیری داشته باشند.
وسعت زمین پروژه و تعدد کاربری‌ها و پراکندگی آنها در سایت، استفاده از رواق‌ها و سایه بان برای مسیرهای پیاده درون سایت را الزامی می‌کند. از این نقطه اجبار و تلفیق آن با سازه‌ها و مصالح بومی و سنتی و در دسترس، پیاده رو‌ها و رواق‌های نئین پروژه پدید آمده‌اند. استقرار این رواق‌ها در پروژه به شکلی است که مرزبندی کاربری‌ها و نقاط دسترسی اصلی پیاده را نیز تعریف می‌کند.
در عرصه بندی زمین و نظام استقرار کاربری‌ها ساختمان‌های آموزشی به تفکیک پسرانه و دخترانه هر یک به صورت یک مجموعه مستقل دیده شده است و حد فاصل آنها فضای سبز عمده طرح که به صورت یک نخلستان دیده شده است جانمایی شده است. مهدکودک‌ها و فضاهای ورزشی نیز که به نوعی در پیوند با مدارس هستند در امتداد مدارس جانمایی شده‌اند. عرصه ابتدایی پروژه از ضلعی که با شهر مواجه می‌شود که نام شارستان مترادف با شهر بر روی آن نهاده شده است، شامل کاربری‌های کمک آموزشی، خدمات و پشتیبانی، اداری، مذهبی، درمانی، فرهنگی، هنری و پارکینگ می‌باشد که به صورت خطی امکان خدمات دهی هم به مجموعه و هم به شهر را به صورت همزمان دارا می‌باشند.

مشخصات طرح:
• معمار مسئول: علی اندجی گرمارودی
• تیم طراحی: مهرنوش کیا، محمدجواد سعیدی، پرستو صمدی، یونیتا برادریان، مهدیس حق شناس، شایان ابراهیمی، محدثه منصوری مجیر، غزاله علی سیرت، حلما عبداللهی
• تصویرسازی: حسام شیری، شقایق عبدالله زاده
• رده: آموزشی و فرهنگی
• کارفرما: بنیاد سرمد
• محل پروژه: مینوشهر
• سال: ۱۴۰۲