ساخت بزرگ ترین ساختمان جهان در عربستان سعودی آغازشد!

حدود ۱۰ ساعت پیش باخبر شدیم ساخت اَبَرآسمان‌خراش مکعبی شکلی به ارتفاع ۴۰۰ متر در شمال غربی شهر ریاض کشور عربستان سعودی ، به صورت رسمی آغاز شده است! پروژه‌ای که تخمین زده می‌شود ساخت آن حدود ۵۰ میلیارد دلار هزینه داشته باشد.

ساخت بزرگ ترین ساختمان جهان در عربستان سعودی آغازشد!

کمپانی توسعه‌دهنده‌ی این پروژه نیز در بیانیه‌ای اعلام کرده است که کارهای زیربنایی در سایت پروژه، پیشرفت ۸۶ درصدی داشته است و روزانه حدود ۹۰۰ کارگر در محل مشغول به کار هستند. همچنین فرآیند حفاری این پروژه مستلزم استفاده‌ی روزانه از حدود ۲۵۰ بیل مکانیکی و بیش از ۴۰۰ قطعه تجهیزات برای مدیریت عملیات خاکی می‌باشد.

لازم به بیان است پروژه مکعب به عنوان بزرگ‌ترین سازه‌ی ساخته شده در جهان، در منطقه‌ای از شهر ریاض قرار دارد که این منطقه در فرآیند توسعه‌ی خود، میزبان ۱۰۰ هزار خانه و میلیون‌ها مترمربع فضای خرده‌فروشی، مهمان‌نوازی، اوقات فراغت و فضای اداری در منطقه‌ای به وسعت ۱۹ کیلومتر خواهد بود!

جالب است بدانید این بنای مکعبی شکل را نمایی از فرم‌های مثلثی شکل که روی هم قرار گرفته‌اند، در بر خواهد گرفت! نمایی که مُلهم از سبک معماریِ مدرن نجدی است.

معماری نجدی، سه پارمتر اصلی یعنی نیاز به پاسخگویی به آب و هوای گرم بیابانی، نیاز به حفظ حریم خصوصی در ساختمان‌های مسکونی و همچنین نیاز به استفاده از مصالح محلی در دسترس مانند آجر گلی، سنگ و چوب را با هدف هماهنگی بیشتر بنا با محیط طبیعی و همچنین ارتباط پایدار با مورفولوژی شهری در هم می‌آمیزد.

این پروژه به عنوان بخشی از استراتژی چشم‌انداز ۲۰۳۰ کشور عربستان سعودی برای تنوع بخشیدن به اقتصاد خود که توسط صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان سعودی (PIF - به عنوان یکی از بزرگ‌ترین صندوق‌های ثروت ملی در جهان) تامین مالی می‌شود، برای تکمیل در سال ۲۰۳۰ میلادی برنامه‌ریزی شده است.

در انتها بد نیست بدانید فوریه سال ۲۰۲۳ میلادی بود که دولت عربستان سعودی از طرح این آسمان‌خراش مکعبی شکلی که به عنوان “چهره جدید ریاض” توصیف می‌شود (که از آن به‌ عنوان کعبه مدرن نیز یاد می‌شود) رونمایی کرد.