نگاهی به پروژه ویلای اسب چین

در مناطق شمالی که نحوه آزادانه‌‌تری از روابط اجتماعی وجود دارد، زندگی بیشتر در فضای عمومی و حیاط در جریان است و توده‌های بسته توسط را تراس‌ها و وید‌ها و فضا‌های نیمه باز فرا می‌گیرد. زادگاه اصلی کارفرما نیز در روستای اسبچین واقع در استان مازندران است و بیشتر اقوام در آنجا سکونت دارند.

نگاهی به پروژه ویلای اسب چین

یکی از خصوصیات بارز کارفرما مهماندار بودن وی است. اولین درخواست او وجود حریم شخصی جداگانه برای خود و خانواده و وجود حریم شخصی جداگانه برای مهمانان خود بود؛ او معتقد است که مهمانان نیز باید حریم شخصی خود را داشته باشند به گونه‌ای که حتی در زمانی که وی حضور نداشته باشد بتواند میزبان مهمانان خود باشد اما با این حال حریم شخصی خود بدون نیاز به حضور او حفظ شود. همچنین آخرین درخواست او، این بود که فضای بیرون بگونه‌ای طراحی شود که دارای امکانات کامل و محیط دنج و فضای کافی باشد زیرا به گفته او قرار است مهمانی‌های بزرگ و متعددی برگزار بشود.
در پروژه اسبچین از نظر جانمایی در لکه گذاری، پروژه در نیمه غربی قرار گرفته است؛ به علت آنکه در آینده بتوانند در قسمت شرقی لنداسکیپ در صورت نیاز بنای جدیدی برای آیندگان خود احداث کنند. همچنین تلاش کردیم که از کوچه و خانه‌های اطراف به علت حفظ حریم شخصی فاصله بگیریم. از نظر فرم بنا، در قدم اول به علت وجود رطوبت و جریانات اقلیمی، بنا را بر روی پلتفرم (صفه) قرار دادیم. علت دیگر آن جدا سازی و شاخص سازی بنا در آن محیط بزرگ بود. برای ورود به بنا، حیاط مرکزی در نظر گرفته شد؛ بنابراین فرم کلی بنا به صورت U شکل، تشکیل شده و توده‌ها به سه بخش جداگانه‌ای تقسیم شده‌اند؛ که اتصالات میان بخش‌ها را مانند پلی شفاف در نظر گرفتیم تا ۳ تکه بودن فضا را نشان دهیم و آنها را به صورت مجزا جدا کنیم. بنای شرقی برای فضای شخصی در نظر گرفته شده است که بر روی پیلوت قرار گرفته و به صورت معلق درآمده است و در زیر آن فضای عملکردی حیاط را تشکیل می‌دهد که شامل فضای نشیمن، پنتری، استخر، رختکن و حمام است. از خصوصیات بارز قسمت خصوصی می‌توان به در نظر گرفتن بهترین دید و منظر اشاره کرد که شامل حیاط میانی و پیش ورودی، دید شرقی، جنوبی و غیره … است. در بخش میانی یا شمالی، فضای عمومی در نظر گرفته شد و تلاش بر این بود که این فضای بسته را توسط فضا‌های نیمه باز پوشش بدهیم و اخرین بخش، مختص به مهمانان است که در غرب بنا قرار گرفته و به گونه‌ای طراحی شده است که اگر اتصال بین فضای عمومی با این بخش بسته باشد و مهمانان فقط کلید دسترسی به بخش غربی را داشته باشند، می‌توانند از امکاناتی نشیمن خصوصی، اتاق خواب مخصوص مهمان، جیم و غیره… بدون نیاز به حضور نگرانی صاحب خانه استفاده کنند.
عملکرد در هر یک از فضاهای معماری معنی ویژه‌ای پیدا می‌کند و با توجه به فضاها متفاوت است. سیر شکل گیری و طراحی بر اساس، عوامل محیطی، ضرورت‌ها، درخواست‌های کارفرما و اهداف به سرانجام رسیده است. حال می‌توان گفت پروژه می‌تواند تمام نیاز‌های ما را پاسخ دهد و میراث خوبی را برای آیندگان خود به جا بگذارد.

مشخصات پروژه:
• طراح: دفتر معماری سهراب رفعت
• معماران: سهراب رفعت، علی سوداگران
• تیم طراحی: سالومه گلبابائیان، دانیال سارنج
• سه بعدی: مرجان نظری، مرجان سمنانی
• گرافیست: ساقی خموشیان، پارسا باقرزاده
• فاز ۲: منا امیری
• طراحی داخلی: سالومه گل بابایی
• طراح سازه: لاهیج سوله
• نورپردازی: فاد
• اجرا: مهدی زارعان
• نظارت: بهروز قائمی
• مصالح: سیمان، فلز، چوب، سنگ
• نوع سازه: فلزی
• رده: مسکونی، ویلایی
• کارفرما: شهریار قاسمی
• مساحت زمین: ۱۱۳۴۰ مترمربع
• مساحت ساخته شده: ۱۴۴۸ مترمربع
• محل پروژه: مازندران
• تاریخ: فروردین ماه ۱۳۹۸ تا اسفند ماه ۱۳۹۹
• تصاویر: محمدحسن اتفاق