نمای سمنت برد ، یک نمای بروز و مقرون به صرفه

نمای سمنت برد در واقع ترکیبی از سیمان و الیاف تقویت‌کننده است. که به صورت ورق‌هایی با ضخامت‌های متفاوت شکل می‌گیرد که معمولاً به عنوان تخته پشتی کاشی استفاده می‌شود .

نمای سمنت برد ، یک نمای بروز و مقرون به صرفه

مزایای نمای سمنت برد چیست ؟

۱-مناسب برای پوشش دیوار و کف

نمای سمنت برد در مقایسه با صفحات گچی مقاوم در برابر آب مقاومت و استحکام را به سطح دیوار می افزاید. تخته سیمانی نیز در ورقه های نازک با سیمان های اصلاح شده پلیمری ساخته می شود. تا امکان خم شدن برای سطوح منحنی را فراهم کند . در حال حاضر یکی از بهترین مصالح موجود برای پوشش انواع دیوار و کف بوده که با فن آوری بسیار پیشرفته تولید میگردد .

۲-مقاومت در برابر آب

نمای سمنت برد عملکرد طولانی مدت بهتری نسبت به محصولات هسته گچی با روکش کاغذی دارد . زیرا در صورت وجود رطوبت یا نشت مداوم کپک نمی‌زند یا از نظر فیزیکی تجزیه نمی‌شود. همچنین تخته سیمانی نسبت به تخته گچی معمولی پیوند و پشتیبانی قوی تری با کاشی ها ایجاد می کند . سمنت برد ضد آب نیست و رطوبت را نیز جذب می کند. اما خاصیت خشک کنندگی عالی دارد . در مناطقی که به طور مداوم در معرض اسپری آب قرار دارند. (یعنی دوش‌ها) معمولاً یک ماده ضد آب در پشت تخته‌ها (مانند مانع پلاستیکی) یا به عنوان یک محصول ماله‌ای روی صفحه تخته‌های پشت سیستم پرداخت (یعنی غشای مایع) توصیه می‌شود .

۳-مناسب برای انواع ساختمان ها

نمای سمنت برد به عنوان ساخت و ساز خشک سیمانی در ساختمان هایی که سازه آنها اسکلت فلزی یا بتنی باشد .برای پارتیشن بندی ، دیوار داخلی ، سقف کاذب و نما با زیرسازی استاد و رانر مورد استفاده قرار میگیرد . همچنین به منظور پوشش در ساختمان هایی که سازه آنها از نوع سیستم سازه فلزی سبک است برترین گزینه میباشد .

۴-قابلیت رنگ پذیری

قابلیت رنگ پذیری در این محصول مورد استفاده در نمای ساختمان به طور معمول در چند طرح محدود خلاصه میشود. و بعد از اجرای نمای ساختمان لازم است حتما رنگ آمیزی شود .

۵-جرم پذیری

یکی از مزایای این محصول جرم پذیری آن میباشد. صفحات فایبرسمنت سطح زبر و ناصافی دارد به همین دلیل جرم پذیری آن بالاست . ولی نمای سنگ نیز دچار گچی شدن در مناطق مختلف رطوبتی نیز میشوند. و حتی خطر ریزش آنها بر سر عابران پیاده نیز وجوددارد .

۶-مقاوم در برابر آتش

مقاومت در برابر آتش از دیگر مزایای نمای سمنت برد میباشد . درمقابل آتش سوزی مقاومتی خوبی نشان می دهند و در شعله ور کردن آن دخیل نمی باشد . به همین دلیل است که امروزه کاربرد بسیاری نسبت به سایر محصولات دارد .

۷-صرفه اقتصادی

از نظر اقتصادی بصرفه میباشد فایبرسمنت ها از جمله مصالحی هستند که به لحاظ کیفیتی و کمیتی در انواع روشهای تولید ساختمان پاسخگوی مناسبی با نیاز بازار می باشند . در مجموعه های تولید کننده این محصول ، با کنترل کیفیت محصولات ، هزینه های تولید و اجرا کاهش می یابد و به همین دلیل هزینه که خریدار یک ساختمان به هنگام خرید باید بپردازد ناخودآگاه کمتر می شود . این نوع روش تولید با افزایش سرعت تولید مدت زمان انتظار برای ساخت یک بنا را به مقدار چشمگیری کاهش می دهد .

معایب نمای سمنت برد چیست ؟

یکی از معایب اصلی نمای سمنت برد وزن در هر فوت مربع است . تقریباً دو برابر تخته گچی است که کار برای یک نفر را دشوار می کند . برش تخته سیمانی نیز باید با ابزار کاربید دار و تیغه اره انجام شود . به دلیل سختی آن ، معمولاً قبل از سوراخ کردن بست ها توصیه می شود . در نهایت ، تخته سیمانی در ابتدا گرانتر از تخته گچی مقاوم در برابر آب است ، اما ممکن است ارزش طولانی مدت بهتری ارائه دهد . و از دیگر معایب آن میتوانیم به نداشتن تنوع رنگی این محصول اشاره کنیم .

نمای سمنت برد در اقلیم های متفاوت :

استفاده از فایبر سمنت برد در نمای ساختمان از جمله ساختمان های ویلایی ، برج های بلند مرتبه و ساختمان های شهری روز به روز در حال گسترش است . این محصول با قابلیت مختلف مانند مقاومت در برابر شرایط اقلیمی و مقاومت در برابر حریق و سبک بودن گزینه بسیار مناسبی برای نمای ساختمان به حساب می آید .

مقاوم در برابر شرایط آب و هوایی

نمای سمنت برد به علت داشتن متریال هایی که مقاومت بسیار بالایی نسبت به سایر محصولات مشابه دارند بهترین گزینه برای استفاده کردن در اقلیم های سرد و برفی میباشند و از جمله مصالحی است با توجه به مواد تشکیل دهنده طبیعی و عاری از مصنوعات و روش تولید صنعتی ماندگاری بالایی در برابر عوامل اقلیمی از خود نشان میدهد .

با توجه به شباهت این محصول به چوب در بسیاری موارد می توان از آن به عنوان ترموود در نماهای شهری استفاده نمود . که نسبت به چوب مقاومت و ماندگاری بسیار بیشتری از خود نشان میدهد و از گزینه ای بسیار جذاب برای طراحان و معماران برای استفاده در نمای ساختمان های ویلایی است . با توجه به قیمت بسیار پایین و ماندگاری بسیار بالا در مقایسه با چوب طبیعی و ترموود ، و سازگاری استفاده از آن در ساختمان های سبک مانند سازه های ال اس اف  این محصول از محصولات پر فروش است .

لازم به ذکر است در آب و هوای مرطوب و بارانی ( شمال کشور ) روش نصب فایبر سمنت برد می تواند خواص آب بندی بسیار مناسبی برای نمای اجرا شده فراهم نموده و از ساختمان در مقابل نفوذ آب و رطوبت به خوبی محافظت نماید . و با توجه به پایه سیمانی محصول و اطمینان از عدم کپک زدگی و حمله حشرات می توان از این محصول به عنوان پوششی بی رقیب در بناهای ویلایی در اقلیم های مرطوب و بارانی یاد نمود .