نام «علی رهبری» در کنار رهبران و خوانندگان بزرگ جهان قرار گرفت

نام «علی رهبری» در کنار رهبران و خوانندگان بزرگ جهان قرار گرفت

آمازون بزرگترین شرکت تجارتی جهان نام علی رهبری آهنگساز و رهبر بین‌المللی ارکستر ایرانی را به دلیل ضبط آلبوم‌های اُپراهای جاکومو پوچینی در کنار رهبران و خوانندگان بزرگ جهان قرار داد. 

جاکومو آنتونیو دومنیکو میشل سکوندو ماریا پوچینی ‏(۱۹۲۴–۱۸۵۸) آهنگساز ایتالیایی بود. او مهمترین اُپرانویس دوران خود پس از جوزپه وردی است. پوچینی در مقوله ملودی، رنگ‌آمیزی ارکستر و ایجاد تأثیر دراتیک استعداد ذاتی داشت. امانون لسکو، لابوهم، توسکا، مادام باترفلای، توراندخت، دختری از باختر، ادگار و له ویلی از آثار اوست.

علی رهبری مدیر هنری سابق ارکسترهای سمفونیک شهرهای بروکسل، پراگ، مالاگا، زاگرب و تهران، بیش از ۴میلیون و پانصد هزار مخاطب در اسپاتیفای و بیش از ۲۵۰ آلبوم موسیقی در جهان دارد که تعداد قابل توجهی از آن به آثار اُپرایی از جمله اُپراهای کارمن، مادام باترفلای، لابوهم، کاوالریا روستیکانا، توسکا، جانی سکیکی، توراندخت، خواهر آنجلیکا، پالیاچی، ایل تابارو، سیمون بوکانگرا، لاتراویاتا، ریگولتو، اوتللو و فالستاف تعلق دارند. 

علی رهبری که از فارغ‌التحصیلان هنرستان عالی موسیقی ملی است، ۴۵سال پیش برای نخستین بار آثاری از آهنگسازان مطرح ایرانی؛ حسین دهلوی، احمد پژمان، امین الله حسین، هوشنگ استوار، علی رهبری و محمدتقی مسعودیه را نیز با ارکستر نورنبرگ آلمان ضبط کرد و توسط شرکت انتشار موسیقی کولوسئوم آلمان به بازار بین‌المللی عرضه کرده است که این آثار هنوز در کشورهای مختلف در دسترس است.

علی رهبری آهنگساز و رهبر بین‌المللی ارکستر متولد ۱۳۲۷ در تهران، در اتریش با نام الکساندر مشهور است، وی از تیرماه امسال به عنوان رهبر دایم میهمان اُپرای مارینسکی سنت پترزبورگ منصوب شده و قرار است روزهای چهارم و ۱۱ فروردین ۱۴۰۲، ۲ برنامه را به روی صحنه ببرد. این کنسرت‌ها، برنامه‌های نهم و دهم علی رهبری در هفت ماه گذشته به عنوان رهبر دایم میهمان برای اُپرای مارینسکی است.