سقوط شدید فروش مسکن به خارجی‌ها در ترکیه

به گزارش مرکز آمار ترکیه، افت فروش مسکن به خارجی‌ها در ماه گذشته حتی سقوطی ۶۱ درصدی نسبت به نوامبر پارسال را نشان داده است. بر اساس گزارش منتشر شده در سایت مرکز آمار ترکیه، در ۱۱ ماهه سال جاری میلادی، ۳۳ هزار و ۱۹۱ واحد مسکونی به اتباع خارجی فروخته شده، که نسبت به دور مشابه پارسال بیش از ۴۶ درصد کاهش داشته است.

سقوط شدید فروش مسکن به خارجی‌ها در ترکیه

جزئیات گزارش جدید مرکز آمار ترکیه نشان می‌دهد که ایرانی‌ها در ۱۱ ماهه سال جاری چهار هزار و ۶۷ واحد مسکونی در ترکیه خریداری کرده‌اند، که ۴۶ درصد کمتر از پارسال است.

علت این سقوط چشمگیر خرید مسکن توسط خارجی‌ها، سخت‌گیری بیشتر دولت ترکیه برای اعطای حق شهروندی به اتباع خارجی در ازای خرید مسکن و همچنین کاهش تورم در بازار مسکن است.

ترکیه به‌دلیل جلوگیری از خرید لجام‌گسیخته مسکن توسط شهروندان کشورهای درگیر در جنگ، خصوصاً روسیه و اوکراین، شرایط اخذ شهروندی یا اقامت ترکیه را از سرمایه‌گذاری ۲۵۰ هزار دلاری در بازار املاک به ۴۰۰ هزار دلار افزایش داده است.

هنوز آمارهای اعطای شهروندی به خارجی‌ها توسط اداره مهاجرت ترکیه منتشر نشده است، اما گزارش‌ها نشان می‌دهد که تا پایان اکتبر امسال بیش از یک میلیون و ۱۲۷ هزار شهروند خارجی در ترکیه حق اقامت داشته‌اند، که شهروندان روسیه در صدر آن‌ها قرار دارند.

تا پایان اکتبر، نزدیک به ۸۰ هزار شهروند ایرانی در ترکیه حق اقامت داشته‌اند.

تورم سالانه مسکن در نوامبر پارسال به حدود ۱۰۰ درصد می‌رسید، اما این رقم در نوامبر امسال ۶۵ درصد بوده است؛ این موضوع باعث کاهش انگیزه خرید مسکن توسط شهروندان ترکیه نیز شده است.

در ماه گذشته، شهروندان ترکیه کمتر از ۹۴ هزار واحد مسکونی خریداری کرده‌اند، که ۲۰ درصد کمتر از نوامبر پارسال است. یک سوم خانه‌های معامله شده تازه‌ساخت هستند.

در ۱۱ ماهه سال جاری نیز کمی بیش از یک میلیون واحد مسکونی در ترکیه معامله شده، که ۲۰ درصد کمتر از دور مشابه پارسال است.

ارزش لیر ترکیه از ابتدای سال جاری ۳۵ درصد از دست رفته و در حال حاضر هر دلار آمریکا بالای ۲۹ لیر معامله می‌شود.