حق کمیسیون مشاوران املاک و نحوه محاسبه آن در سال ۱۴۰۲

حق کمیسیون مشاورین املاک کارمزدی است که در تمام معاملات ملکی برای مشاوران در نظر گرفته می‌شود. با توجه به بازار املاک، این مبلغ بر اساس مصوبه اتحادیه صنف مشاوران املاک و بر اساس فاکتورهای خاصی محاسبه می‌شود

حق کمیسیون مشاوران املاک و نحوه محاسبه آن در سال ۱۴۰۲

فرمول محاسبه حق کمیسیون مشاوران املاک چیست؟ بعد از خرید و فروش یا اجاره ملک این کمیسیون چگونه محاسبه می‌شود؟ در این مطلب چگونگی کارکرد این فرمول در خرید، فروش، رهن و اجاره ملک را برای شما شرح می‌دهیم تا کاملا با نحوه محاسبه آن آشنا شوید.

محاسبه حق کمیسیون مشاوران املاک برای خرید و فروش ملک

تعرفه کمیسیون مشاوران املاک هر سال از سوی اتحادیه صنف مشاوران املاک تعیین می‌گردد. حق کمیسیون فروش و خرید ملک در شهر تهران در سال ۱۴۰۲ به شرح زیر حساب می‌شود: (این تعرفه برای تمامی املاک تجاری، اداری و مسکونی یکسان است).

  • نکته: در گذشته، برخی از مشاوران املاک حق کمیسیون خود را بر اساس تعرفه رسمی اعلام شده اخذ نمی‌کردند و در مورد نحوه محاسبه آن توضیحی به مراجعه کنندگان نمی‌دادند. اما در آخرین ابلاغیه اتحادیه صنفی مشاوران املاک تهران در مهر ماه سال ۹۹، قانون جدیدی برای دریافت این پول از طرفین معامله تصویب شد تا نرخ خدمات کارمزد دریافتی برای مبایعه‌نامه‌ها تک‌نرخی و به نوعی ساده‌سازی شود. بر این اساس، تمام قراردادهای ملکی مشمول پرداخت حق کمیسیونی معادل ۰.۵ درصد ارزش معاملاتی ملک شدند که ۰.۲۵ درصد از این میزان را خریدار و ۰.۲۵ درصد را فروشنده باید به مشاور املاک پرداخت کند. به حق کمیسیون محاسبه شده، مالیات بر ارزش افزوده نیز تعلق می‌گیرد که وظیفه پرداخت آن نیز بر دوش خریدار و فروشنده است. (مالیات بر ارزش افزوده در سال ۱۴۰۲ برابر با ۹ درصد است)

فرض کنید ملکی به مبلغ ۱ میلیارد تومان فروخته می‏‌شود. حق کمیسیون مشاور املاک شامل ۰.۲۵ درصد ارزش ملک و ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده از هر یک از طرفین قرارداد است.

محاسبه حق کمیسیون مشاوران املاک برای اجاره ملک

مشاوران املاک مجازند برای قراردادهای اجاره ملک، ۲۵ درصد از مبلغ اجاره بهای ماهیانه را به عنوان حق کمیسیون اخذ کنند. یعنی اگر در قرارداد هیچ مبلغی به عنوان رهن یا پول پیش نوشته نشود و موجر تنها در ازای دریافت اجاره بها ماهیانه ملک خود را در اختیار مستاجر بگذارد.

مثلا اگر مبلغ اجاره بها ماهیانه ملکی ۲ میلیون تومان باشد، حق کمیسیون بنگاه املاک برای این قرارداد به شکل زیر محاسبه می‏‌شود:

محاسبه حق کمیسیون مشاورین املاک برای رهن ملک

در قراردادهای رهن کامل ابتدا باید مبلغ رهن را به اجاره تبدیل کرد؛ به این صورت که هر یک میلیون تومان رهن در ۳۰ ضرب می‌شود. سپس ۲۵ درصد عدد به دست آمده و ۹ درصد مالیات آن به عنوان حق کمیسیون به مشاور املاک پرداخت می‌‏شود.

به طور مثال اگر مبلغ رهن کامل ملکی ۷۰ میلیون تومان باشد، حق کمیسیون بنگاه املاک به شکل زیر محاسبه می‏شود:

محاسبه حق کمیسیون مشاوران املاک برای رهن و اجاره ملک

در صورتی که در اجاره نامه علاوه بر رهن، مبلغی به عنوان اجاره نیز تعیین شده باشد، ابتدا باید میزان رهن را به اجاره تبدیل کرد. سپس عدد آن را با اجاره بها ماهیانه تعیین شده در قرارداد جمع بست. ۲۵ درصد عدد به دست آمده حق کمیسیون بنگاه است که باید به آن ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده نیز اضافه کرد.

مثلا اگر در قرارداد مبلغ ۲۰ میلیون تومان رهن و ۱ میلیون تومان اجاره بها نوشته شده باشد؛ حق کمیسیون مشاور املاک به شکل زیر محاسبه می‌شود:

تخلف مشاور املاک در گرفتن کمیسیون

حق کمیسیون مشاوران املاک میزان ثابت و مشخصی است که توسط اتحادیه تعیین می‌شود. در صورتی که مشاور املاکی بخواهد با دریافت مبلغ بیشتر از این میزان تخطی کند، می‌توانید با تنظیم شکایت از طریق اتحادیه صنف مشاوران املاک همان شهر، پیگیر درخواست غیر موجه مشاور مربوطه شوید. طی مراحل قانونی، شکایت شما بررسی و به آن رسیدگی خواهد شد.

یادتان باشد که مشاور املاک موظف است تا بابت دریافت کارمزد، به طرفین معامله رسید تحویل دهد. همچنین، مبلغ دریافت شده باید در قرارداد ذکر شود. البته حق کمیسیون مشاور املاک، حقی قانونی و عرفی است و همین موضوع، در صورت عدم پرداخت از سمت طرفین معامله، قابل پیگیری برای مشاور نیز هست.