بحرین از پاویون خود برای اکسپو 2025 رونمایی کرد: لینا قوتمه و نمایش میراث دریایی با الهام از قایق های سنتی بحرینی!

کشور بحرین به عنوان یک کشور جزیره‌ای از کشورهای عرب و واقع در جنوب خلیج فارس که با نام رسمی پادشاهی بحرین شناخته می شود، از پاویون خود در اکسپو۲۰۲۵ اوزکا رونمایی کرد!

بحرین از پاویون خود برای اکسپو 2025 رونمایی کرد: لینا قوتمه و نمایش میراث دریایی با الهام از قایق های سنتی بحرینی!


این پاویون که توسط لینا قوتمه معمار لبنانی و بنیانگذار معماران لینا قوتمه در پاریس، فرانسه طراحی شده است، بر میراث دریایی غنی این کشور عربی تمرکز دارد و بر اهمیت دریا برای کشور بحرین به عنوان وسیله‌ای برای ارتباط با جهان از زمان تمدن دیلمون تاکید دارد.

دیلمون نام سومری منطقه‌ای در عهد باستان است که ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد به شکوفایی رسید و مرکز آن در خلیج فارس است! دیلمون سرزمین پاکیزه و درخشانی‌ست که از هر جهت برای زیستن آماده است و بیماری و مرگ به آن راه ندارد. به نقل از دانشنامه بریتانیکا، مرکز این تمدن در جزیره بحرین است. دیلمون نخستین بار در یک کتیبه گلی متعلق به انتهای هزاره چهارم پیش از میلاد در معبد اینانا، یک الهه سومری در شهر اوروک (از شهرهای باستانی سومر و سپس بابل در منطقه میانرودان یا جنوب عراق امروزی) ذکر شده‌ است.

لینا قوتمه درباره طراحی پاویون بحرین در اکسپو ۲۰۲۵ اوزاکا می گوید:

این پاویون که در منطقه توانمندسازی زندگی و رو به دریا واقع شده است، از طرح قایق‌های سنتی بحرینی الهام گرفته شده و تفسیر جدیدی است از سازه‌ی قایق‌های هزار ساله‌ی این کشور عربی... تکنیک هایی که هنر و میراث فرهنگی غنی بحرین را در کنار هنر چوب ژاپنی به نمایش می‌گذارد - در جشنی از روابط دوجانبه میان این دو کشور.”

اما درباره معمار این پاویون یعنی لینا قوتمه بد نیست بدانید او در سال ۲۰۲۲ میلادی، یکی از نُه عضو هیات داوران جایزه معماری آقاخان و در کنار افرادی چون فرانسیس کِره ، آن لاکاتون و پروفسور نادر تهرانی، معمار آمریکایی-ایرانی‌ تبار و بنیانگذار دفتر معماری نادا بود.

همچنین در سال ۲۰۲۳ میلادی نیز پاویون سرپنتین واقع در باغ‌‌های کنزینگتون لندن (باغ‌هایی ۱۱۱ هکتاری واقع در مابین شهر وست مینستر و منطقه سلطنتی کنزینگتون و چلسی) توسط این معمار لبنانی طراحی شد.

درباره پاویون‌های سرپنتین که در فهرست پربازدیدکننده ترین نمایشگاه‌های معماری جهان قرار دارند، بد نیست بدانید این #گالری هر سال از معمارانی که پیش از این در کشور بریتانیا فعالیت حرفه‌ای نداشته‌اند، دعوت می‌کند تا سازه‌ای موقت برای استفاده عموم را در باغ کنزینگتون هایدپارک واقع در شهر لندن طراحی کنند.

لینا قوتمه در طراحی این پاویون عمدتا از چوب استفاده کرد و بر استفاده از مواد با منبع زیستی و کم کربن تاکید داشت.