اپلیکیشن شهروندی کیفیت هوا در اسپانیا رونمایی شد

اسپانیا از اپلیکیشن کیفیت هوا برای شهروندان رونمایی کرد که پیش‌بینی‌های هواشناسی نیز ارائه می‌دهد.

اپلیکیشن شهروندی کیفیت هوا در اسپانیا رونمایی شد

وزارت انتقال اکولوژیکی و چالش جمعیتی اسپانیا (MITECO) از اپلیکیشن جدیدی برای گوشی‌های هوشمند رونمایی کرده است که به کاربران امکان می‌دهد کیفیت هوای شهر خود را به لطف داده‌های واقعی ایستگاه‌های حسگر شاخص ملی کیفیت هوا (AQI) بررسی کنند. هدف از ارتقای فناوری این است که آگاهی از سلامت عمومی را به صورت ۲۴ ساعته در دسترس افراد قرار دهد تا ساکنان بتوانند در مورد کیفیت زندگی یا برنامه سفر خود تصمیم بگیرند.

این برنامه روی نقشه وب AQI ساخته می‌شود که از طریق مرورگر اینترنت قابل مشاهده است. از ویژگی‌های این اپلیکیشن تعاملی می‌توان به امکان دسترسی به پیش‌بینی کیفیت هوای شهرها تا دو روز آینده اشاره کرد. برنامه، زمانی که اندازه‌گیری‌ها به دلیل مشکلات فنی یا سایر مشکلات گزارش حسگر در دسترس نباشد، داده‌های مدل‌سازی شده را نیز ارائه می‌کند.

دسته بندی کیفیت هوا

دسته‌بندی‌های کیفیت هوای مورد استفاده در این برنامه کاملاً «درزمانی» و همچنین آستانه آنها در این اپلیکیشن وارد شده است.AQI تعداد ۶ گروه کیفیت هوا را تعریف می‌کند: خوب، نسبتاً خوب، منصفانه، نامطلوب، بسیار نامطلوب و فوق‌العاده نامطلوب. هر ایستگاه کیفیت هوا را از حیث وجود آلاینده‌های معین و کمیت آن‌ها بررسی می‌کند.

آلاینده‌های در نظر گرفته شده در این شاخص عبارتند از: ذرات معلق (PM10)، ذرات معلق (PM2.5)، ازن تروپوسفر (O3)، دی‌اکسیدنیتروژن (NO2) و دی‌اکسید گوگرد (SO2). AQI همچنین شامل توصیه‌های بهداشتی برای جمعیت عمومی و قشر حساس است و اطلاعاتی در مورد تحول کیفیت هوا در ماه‌های اخیر ارائه می‌دهد.