استدیو معماران التقدوم و طراحی مسجد هندسی باب السلام به رنگ رز ملایم برگرفته از رنگ کوه های پیرامون در عمان

استودیو معماری التقدوم به تازگی از پروژه‌ای جدیدی در شهر مسقط پایتخت کشور پادشاهی عمان رونمایی کرده است که بسیار مورد توجه قرار گرفته است: مسجد هندسی باب السلام!

استدیو معماران التقدوم و طراحی مسجد هندسی باب السلام به رنگ رز ملایم برگرفته از رنگ کوه های پیرامون در عمان


مسجد باب السلام که از پنج حجم هندسی تشکیل شده است و دارای یک مناره مخروطی شکل نیز است، رنگ رز ملایمی دارد که برگرفته از رنگ کوه‌های نزدیک عمان است. همچنین به بیان معماران پروژه، این مسجد به گونه‌ای طراحی شده است که ظاهری معاصر داشته باشد؛ ایده‌ای که به آن کمک می‌کند تا به یک نقطه عطف محلی تبدیل شود...

مروان البلوشی، معمار مسئول در استودیو معماری التقدوم درباره‌ی این پروژه می‌گوید:

دیدگاه کارفرما ایجاد یک سازه‌ی نمادین و پایدار بود که به عنوان یک بنای آموزشی معماری نیز توسط دانشجویان معماری مورد توجه قرار گیرد... هدف ما نیز در طراحی این پروژه این بود که طراحی‌ای جاودانه داشته باشیم، نه طراحی‌ای وابسته به یک دوره‌ی زمانی خاص، بلکه متمرکز بر تجربه‌ای که می‌تواند در هر دوره‌ای معاصر تلقی شود.”

استودیو معماری التقدوم برای دستیابی به این طراحی جاودانه و با الهام از میراث عمان، اشکال هندسی را به صورت استراتژیک برای بهره‌مندی از بیشتری مزایای آکوستیک و محیط در کنار یکدیگر جانمایی نمود.

مروان البلوشی می‌افزاید:

ویژگی قابل توجه در طراحی این مسجد، تمرکز بر تجربه‌ی نمازگزار بود... تجربه‌ای که از نمای دور از ساختمان یعنی تماشای مناره آغاز می‌شود و تا باغ و آبنما که سازه‌های مسجد را در دل خود جای داده است، ادامه می‌یابد. این انتقال تدریجی مردم از فضای شلوغ شهر به یک تجربه معنوی، در نمازخانه اصلی پررنگ می‌شود... فضایی آرام که دستیابی به حالت آرامش و معنویت را تسهیل می‌بخشد...”

بزرگ‌ترین حجم این مسجد هندسی، نمازخانه مردان است که دارای پنجره‌های شیبدار و یک بخش تمام قد لعابدار است که جهت قبله را مشخص می‌کند. همچنین در کنار فضای نمازخانه مردان، بلندترین حجم به فضای نمازخانه مردان اختصاص یافته است که بر بالای آن یک برج مخروطی شکل قرار گرفته است که به عنوان مناره عمل می‌کند.

سه حجم دیگر، فضای نگهداری و وضوخانه مردان و زنان را شامل می‌شود.

مروان البلوشی می‌گوید:

“هر ایده‌ای در طراحی این مسجد، دلیلی دارد؛ مثلا برای رساندن صدای امام به نمازگزاران با حداقل استفاده از بلندگو و کاهش مصرف برق، حجم ساختمان‌ مصلای مردانه دایره‌ای شکل است (شکل دایره‌ای صدا را تقویت می‌کند). همچنین ویژگی دایره‌ای در طراحی معماریِ مکان، برخلاف خطوط تیز، با طبیعت بدن انسان همسو است و حس طبیعی‌تری به فضا می‌دهد...”